ایجاد مناطق آزاد جدید حرکت خوبی برای توسعه اقتصادی کشور است

عضو کمیسیون اصل نود و نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس شورای اسلامی معتقد است ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید حرکت خوبی برای توسعه اقتصادی کشور است.

گفتگوی اختصاصی خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ولی داداشی را می خوانیم:

نظر شما در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید چیست؟
ایجاد مناطق آزاد در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است. ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید حرکت خوبی برای توسعه اقتصادی کشور است. مناطق آزاد باعث رشد و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در کشور می شود ما هم از این لایحه حمایت می کنیم ولی این لایحه نواقصی هم دارد.
شهری مثل آستارا در این لایحه دیده نشده در صورتی که آستارا تمام زیرساخت های لازم برای ایجاد منطقه آزاد برخوردار است.
در این منطقه راه آهن، بندر ، پایانه ترانزیتی وجود دارد . اینها از جمله امتیازاتی است که در بسیاری از مناطق آزاد کشور وجود ندارد. امیدوارم لایحه کامل شود و بعضی از شهرها مثل آستارا هم به منطقه آزاد تبدیل شوند.

با توجه به شعار امسال "حمایت از کالای ایرانی" مناطق آزاد چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کنند؟
فلسفه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است ولی متاسفانه در این مناطق شاهد واردات بی رویه کالا هستیم.
در مناطق آزاد نیاز به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و استقرار صنایع تبدیلی است این مناطق باید مکانی باشد برای توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی همه جانبه برای کشور.
 

مجلس چه راهکارهایی برای جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور دارد؟ چه برنامه های حمایتی در توسعه تولید و صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارید؟
مجلس سازوکاری که می تواند داشته باشد این است که به منطقه ای مجوز ایجاد و تاسیس منطقه آزاد  ویژه اقتصادی را بدهد که از زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار برخوردار باشد. اینکه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور سرمایه گذاری صورت بگیرد با خیر بستگی به مدیریت منطقه دارد. مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می بایست تعامل بیشتری با تجار، سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد و این به خلاقیت و توانایی این افراد بستگی دارد.
توسعه اقتصادی، توسعه صادرات و توسعه اشتغال یک مدیریت خلاق را می طلبد که این قانون را با تعامل ایجاد کند و در توسعه تولید و صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تاثیرگذار باشند. 

گفت و گو: آمنه شهیدی

برچسب ها : مناطق آزاد
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.