ارزش کالاهای صادراتی در قشم افزایش می یابد

مدیرعامل سازمان منطقه قشم گفت: برای مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق کالا و ارز به عزم ملی نیازمندیم.

به گزارش فرینا، حمید رضا مومنی در جلسه بررسی موضوع قاچاق کالا و ارز که با حضور اعضای کارگروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در سالن مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد، افزود: اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند کشور را به سمت تولید و خروج از پدیده قاچاق هدایت کند.
وی ادامه داد: در منطقه آزاد قشم اقدامات مهمی در حوزه حمایت از تولید کنندگان محصولات صادرات محور انجام شده و در سالی که به عنوان سال حمایت از تولید داخلی مزین شده تلاش می کنیم با حمایت از فعالان تولیدی، سهم ارزش کالاهای صادراتی در این منطقه را افزایش دهیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه نرخ بیکاری این جزیره در سال گذشته به 6 درصد رسید در حالی که بقیه شهرستان های استان هرمزگان با نرخ بیکاری بالای 10 درصد همراه بودند، افزود: برای مبارزه با قاچاق کالا و کاهش این پدیده شوم نیز تلاش کرده ایم با ارائه خدمات سرعتی در گمرک و ترخیص کالای فعالان اقتصادی میزان قاچاق کالا در قشم را به کمترین حد ممکن برسانیم.
وی در عین حال یاداور شد: براساس قانون مناطق آزاد کشور ورود همه کالاها به جز کالاهای ممنوعه  در این مناطق آزاد است و نباید از آن به عنوان قاچاق یاد کرد.
مومنی با اشاره به اینکه سال 96 کل کشفیات قاچاق در این منطقه به رقمی معادل 110میلیارد ریال رسید، گفت: عرف بین المللی یک سوم آن چیزی که کشف می شود را رقم اصلی کشفیات می داند و براساس آن اگر سهم کشفیات این منطقه را 330 میلیارد ریال بدانیم و آن را به دلار تبدیل کنیم سهم کشفیات قاچاق در قشم به 3 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با کشفیات 12.5 میلیارد دلار کشوری، رقم بسیار ناچیز است.

شفافیت کار در منطقه آزاد قشم
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آمادگی کامل برای حضور در جلسات مختلف کارگروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: تمام اقدامات ما به صورت شفاف در پرتال سازمانی موجود است و همگان می توانند با مراجعه به این سایت از عملکرد دقیق حوزه های مختلف این سازمان مطلع شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: هدف ما در قشم بر این پایه برنامه ریزی شده که بتوانیم با فراهم کردن فرصت ها شرایط ویژه ای را برای فعالان اقتصادی در قشم ایجاد کنیم.

آماده اجرای صفر تا 100 پروژه پل خلیج فارس هستیم
اجرای صفر تا 100 طرح جامع ارتباطی خلیج فارس با محوریت پل نیز از دیگر موضوعاتی بود که مومنی در این نشست و در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان مجلس به آن پرداخت و گفت: تا کنون با هزینه ای معادل 220 میلیارد تومان 17.5 درصد در این طرح ملی پیشرفت فیزیکی داشته ایم.
وی افزود: تکمیل این پروژه ملی می تواند نقش مهمی در ترانزیت کالا، احیا جاده ابریشم و خلق واسطی بین کریدور شمال و جنوب باشد و درصورت واگذاری کامل آن به این سازمان می توانیم نهایتا تا سه سال آینده آن را به بهره برداری برسانیم.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: با شرکت های خارجی مذاکرات مهمی برای اجرای این پروژه داشته ایم و درصورت واگذاری اجرای آن به این سازمان قرار است در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه و استفاده از فناوری های روز دنیا این طرح را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.
او اظهار امیدواری کرد با تصمیم نهایی برای اجرای طرح پل خلیج فارس در قشم، صنعت تولید 3.2 میلیون تُن فولاد در این منطقه راه اندازی می شود که واردات 15 میلیون تُن سنگ آهن برای تولید این فولاد و فراهم شدن اشتغال پایدار برای مردم بومی و غیر بومی بخشی از مزایای آن است.
بنا به این گزارش، سعید بنی عامریان معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم و جهانگیر مجیدی مدیرکل صنعت، معدن و تجاریت این سازمان هم در ابتدای این نشست گزارشی از فعالیت های میدریتی و صنعتی این منطقه را به اطلاع نمایندگان کارگروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در موضوع قاچاق کالا و ارز رساندند.

برچسب ها : جزیره قشم
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.