پتروشیمی «نگین مکران»‌ الگوی موفق زیست‌ محیطی

پتروشیمی مکران که از آن به عنوان نگین مکران نیز یاد می‌شود؛ به تازگی توانسته است عنوان الگوی موفق زیست‌محیطی را از سازمان حفاظت از محیط‌زیست دریافت کند.

به گزارش فرینا به نقل از برنا، فاز نخست آن اواسط سال آینده افتتاح شود و برای 8 هزار نفر اشتغالزایی کند. پروژه‌ای که بعد از تکمیل سه فاز آن می‌تواند برای بیش از 17 هزار نفر اشتغالزایی کند و به عنوان راه حل تمام مشکلات اقتصادی سیستان و بلوچستان معرفی می‌شود. چراکه قرار است محصولات آن در سال به 25 تن برسد و هر تن از تولیدات آن معادل 500 دلار به خارج از کشور صادر شود.
پتروشیمی مکران که در شهریور سال 94 با حضور مسئولان وقت کلنگ‌زنی شد، طبق گفته کارشناسان فاز نخست آن اواسط سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند برای نزدیک به 8 هزار نفر اشتغالزایی کند. طرحی بزرگ که می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی استان سیستان و بلوچستان را برطرف کند و ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد. البته این تمام موضوع نیست و برخلاف طرح‌های مشابه پتروشیمی که در استان‌های دیگر اجرا شده و اغلب مخاطرات بسیاری برای زیستگاه‌ها و محیط‌زیست به همراه داشته‌ است، نگین مکران توانسته است عنوان الگوی موفق زیست‌محیطی را هم از سوی مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست دریافت کند.
در این رابطه مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست‌محیطی ضمن تأکید بر ادامه پایش مستمر فعالیت‌های سومین قطب پتروشیمی ایران می‌گوید: «سومین قطب پتروشیمی ایران به عنوان الگوی موفق در کشور برای سازمان محیط‌زیست شناخته می‌شود که علاوه بر توسعه پروژه توانسته است خواسته‌های محیط‌زیست را هم مرتفع کند.»
حمید جلالوندی با تقدیر از عملکرد و فعالیت‌های صورت گرفته در شهرک پتروشیمی مکران‌ می‌افزاید: «تسریع در فعالیت‌ها و توجه به محیط‌زیست در ادامه کار شهرک پتروشیمی مکران را همچون گذشته درخواست می‌کنیم.» گفته می‌شود که در اجرای این طرح از به روزترین فناوری‌ها دنیا بهره گرفته شده و قرار است بعد از تکمیل فاز به فاز آن پسماندهای ناشی از مجتمع پتروشیمی تصفیه و برای فضای سبز استفاده شود. اتفاق خوبی که نه منجر به هدر رفت منابع آبی می‌شود و نه خسارتی به زیستگاه‌های جانوری می‌زند.
رونق اقتصادی مکران با پتروشیمی
پروژه پتروشیمی مکران که در سال 94 کلنگ‌زنی شده، قرار است طی 10 سال به‌بهره‌برداری کامل برسد و برای جمعیت زیادی از مردم استان ‌اشتغالزایی کند. در این راستا مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی مکران با اشاره به اینکه هنوز هیچ‌کدام از فازهای این طرح به بهره‌برداری نرسیده و برای 800 نفر اشتغالزایی کرده است، می‌گوید: «این طرح بعد از افتتاح فاز نخست در سال آینده برای 8 هزار نفر و بعد از اتمام هر سه فاز برای بیش از 17 هزار نفر اشتغالزایی می‌کند.» طرح موفقی که می‌تواند تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی را در سیستان و بلوچستان رقم بزند. درحال حاضر بخش عظیمی از جوانان مستعد این منطقه فاقد شغل هستند و شغل غالب در چابهار صیادی و کشاورزی به روش سنتی و کم‌راندمان است و بخش کوچکی از مردم نیز به تجارت از روش‌های مختلف می‌پردازند.
البته لازمه تحقق طرح پتروشیمی مکران هم علاوه بر رعایت موارد زیست‌محیطی، اجرای پروژه بدون هیچ وقفه و مشکلی است. محمدرضا موثقی‌نیا با اشاره به ارز آورزی طرح برای کشور می‌افزاید: «پس از راه‌اندازی سه فاز، محصولات تولیدی پتروشیمی به 25 میلیون تن در سال می‌رسد که هر تن معادل 500 دلار برای کشور آورده مالی دارد.» رقم بزرگی که می‌تواند توسعه در تمام بخش‌ها را برای سیستان و بلوچستان به همراه داشته باشد. وی با تأیید این موضوع ادامه می‌دهد: «با احداث فاز اول پتروشیمی مکران بالغ بر 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وارد چابهار خواهد شد که این خود ثروت‌آفرینی، رفاه و اشتغال را به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای این منطقه کمتر توسعه‌ یافته به دنبال دارد.»
آموزش و اشتغالزایی بومیان در اولویت
پتروشیمی مکران قرار است در فاز اول 5 /8 میلیون تن محصول پتروشیمی در سال تولید داشته باشد و در پایان سه فاز این میزان به 25 میلیون تن افزایش می‌یابد. بنابراین گردش مالی این طرح می‌تواند تغییرات بسیار مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد کند. پروژه‌ای که در برنامه ششم توسعه نیز توجه زیادی به آن شده و بازار آن هم از پیش مشخص شده است. در این خصوص مدیرعامل پتروشیمی مکران می‌گوید: «پس از راه‌اندازی تمامی فازهای این پتروشیمی بازار عمده محصولات ما صادراتی خواهد بود که بخش قابل توجهی از آن به چین، هند و پاکستان و بخشی نیز به اروپا صادر خواهد شد.» البته به گفته موثقی‌نیا این طرح تاکنون بدون هیچ مشکلی هم نبوده است و در این باره می‌افزاید: «یکی از چالش‌های بسیار مهم در سایت پتروشیمی مکران جذب سرمایه‌گذار بوده است. در حال حاضر 350 میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌های برق، آب و زیرسازی معابر و اراضی واحدهای مختلف آن سرمایه‌گذاری شده است.»
گفته می‌شود عملیات اجرایی شهرک پتروشیمی نگین مکران منطقه آزاد چابهار به‌عنوان سومین قطب پتروشیمی ایران در زمینی به مساحت 1200 هکتار در محدوده منطقه آزاد چابهار در قالب سه فاز درحال اجرا است و قرار است با آموزش بومیان منطقه، معضل بیکاری را برای همیشه از سیستان و بلوچستان کنار بزند. مسئله‌ای که همواره حمایت مسئولان را می‌طلبد و آنها باید به آن به عنوان طرحی ملی توجه کنند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.