اجرای طرح «زباله بدون بو» در عسلویه

با پیگیری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس طرح ابتکاری «زباله بدون بو» به عنوان گامی برای تحقق اجتماعی شدن سلامت در عسلویه اجرایی می‌شود.

به گزارش فرینا، رئیس شبکه بهداشت شهرستان عسلویه در نشست با مسئولان چاه‌مبارک ضمن تبریک هفته بدون دخانیات گفت: در دولت تدبیر و امید مقوله سلامت در اولویت قرار داده شده و طرح تحول نظام سلامت در راستای سیاست کلی نظام و سیاست‌های کلی نظام سلامت اجرا شده است.

جاسم زارعی افزود: علیرغم انتقادات بعضی از منتقدان، با حمایت قاطع رئیس جمهور و مقام معظم رهبری کماکان خدمات ارزان و بعضا رایگان در بخش های درمان و همچنین خدمات نوین سلامت در بخش بهداشت به همه مردم به ویژه اقشار متوسط به پایین ارایه می‌کند که این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.

زارعی گفت: شبکه بهداشت و درمان شهر ستان عزمی جدی در تدوین و اجرای برنامه جامع سلامت ٥ساله ی شهرستان در صورت همدلی و همکاری همگانی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تاکید فرماندار عسلویه، با مشارکت منطقه ویژه انرژی پارس، شرکت‌های مادر و پتروشیمی‌های مستقر در شهرستان و عمل کردن شرکت‌ها به تعهدات اجتماعی خود با اجرای پیوست سلامت، معضلات و مشکلات حوزه سلامت در شهرستان مرتفع شود.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان عسلویه افزود: ورود مردم و ادارات در حوزه سلامت دو اصل مهم این سند است که دیتاهای مورد نیاز به شکل آکادمیک و علمی در دانشگاه بوشهر در حال جمع اوری است و برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات سلامت استاندارد و تجهیز آن در سطح شهرستان مجوزهای لازم اخذ شده است.

زارعی از تحقق دو رویای سالیان پیش یکی در باب دفع بهداشتی زباله ها و فضولات حیوانی در شهر و روستاهای شهرستان که در کنار معابر تلنبار می شد، یاد کرد و ساماندهی آن را مرهون خرد جمعی و همکاری همگانی دانست.

وی افزود: رویای دیگر سالیان گذشته معضل استفاده از آب‌های راکد و آب انبارها به عنوان آب شرب بود که با یک حرکت فرهنگی هنری و پیگیری شوراها، همراهی ائمه جمعه و مردم با فرهنگسازی و اطلاع رسانی مناسب رفع شد.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان عسلویه ادامه داد: ما همچنان دست یاری به سمت فعالین اجتماعی، سمن‌ها، تیم های اجتماع محور، ائمه جمعه، شوراها، فرهنگیان، هنرمندان و خیرین سلامت دراز کرده ایم و معتقدیم که با ریل گذاری مناسب و استفاده از بارش افکار، خرد جمعی و خودباوری مشکلات پیش رو قابل حل خواهند بود.

زارعی از اثربخشی تفکیک زباله در مبدا نام برد و گفت: علاوه بر زباله‌های تر و خشک که باید از هم تفکیک شوند، زباله عفونی از جمله پوشک و سرنگ و... نیز باید جداگانه دفع شوند که این کار با اجاره یا خریداری وسایل مخصوص حمل زباله های عفونی و تحویل به بیمارستانها، قابل انجام خواهد بود.

وی افزود: ظروف یک بار مصرف پلاستیک و فوم که باعث آلودگی محیط زیست و تهدید سلامتی می شوند را باید از چرخه زندگی سلامت محور حذف کنیم، تمام این تلاشها و فرهنگسازی ها وقتی در همان اوان کودکی به صورت هدفمند و اصولی آموزش داده شود به مراتب بازخورد قابل توجه تری به دنبال خواهد داشت.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان عسلویه گفت: مدیران مدارس متقاضی اجرای مدارس مروج سلامت در صورت اعلام آمادگی از طریق اداره آموزش و پرورش شهر ستان در مدارسشان اجرایی خواهد شد و بارعایت پارامترهای بهداشتی، رتبه بندی خواهند شد.

زارعی خواستار محصور شدن مکان دفع زباله ها شد و افزود: با تفکیک زباله و بازیافت آن، هم حجم زباله ها کاهش می یابد و هم منبع درآمدی برای دهیاری ها و اشتغالزایی خواهد بود.

بخشدار چاه مبارک ضمن تشکر از رئیس شبکه بهداشت شهرستان عسلویه گفت: یکی از وظایف اصلی و مهم دهیاران و شوراها ایجاد بستر و زمینه مناسب برای اجرای مقررات و موازین بهداشتی و محیطی است.

رضوی افزود: دهیاران رابطین بین مردم و مسئولین هستند و باید مشکلات و موانع را به گوش مسئولین برسانند.

وی گفت: بعد از مدت‌ها پیگیری از طریق منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مکان دفع زباله برای کل بخش چاه مبارک تعیین شده است.

راهکارهای اجرایی کردن طرح ابتکاری «زباله بدون بو» در نشست رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه با بخشدار، رؤسای شوراها، ائمه جمعه و دهیاران روستاهای جنوبی بخش چاه مبارک توسط سرپرست و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان عسلویه ارائه شد.

کارشناسان حوزه سلامت ستاد شهرستان در خصوص مشکلات و موانع ارتقای شاخص‌های حوزه سلامت پنج روستای جنوبی بخش چاه مبارک و لزوم مداخلات مردم، مسئولین محلی و نهادهای ذیربط و همچنین فعالیت‌های مهم و تاثیر گزار انجام شده توسط شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گزارش دادند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.