نگاه مثبت نمایندگان مجلس به عملکرد مناطق آزاد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس نگاه مثبتی به عملکرد مناطق آزاد دارد. سازمان های مناطق آزاد باید فعالیت های اقتصادی خود را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند.

مهرداد لاهوتی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید می گوید:

نظر شما در خصوص لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جدید چیست؟
اگر بخواهیم از مناطق آزاد ارزیابی و تعریف درستی داشته باشیم این است که ما سرزمینی را تبدیل به منطقه آزاد می کنیم که سرمایه گذاران در این مناطق با شرایط آسانتری مواجه باشند و واردات و صادرات هم آسانتر صورت پذیرد.
میزان واردات و صادرات صورت گرفته در مناطق آزاد موجود نشان می دهد که این مناطق به درستی توانستند برای کشور منشا اثر باشند البته نقاط ضعفی هم در این مناطق وجود دارد.
متوسط اشتغال در مناطق آزاد کشور در مقایسه با سایر کشورها حدود یک و نیم برابر متوسط اشتغال را به خود اختصاص داده است.
مناطق آزاد در کشور اگر به درستی مدیریت شود هم موجب ارزآوری می شوند و هم ایجاد اشتغال را به همراه خواهند شد.
افزایش قیمت ارز در کشور فرصت خوبی برای مناطق آزاد است هر چند در بعضی از مناطق کشور آسیب هایی نیز ایجاد خواهد کرد. ولی در مجموع وقتی قیمت ارز افزایش پیدا می کند نگاه به واردات را کاهش داده و نگاه به صادرات را افزایش می دهد. این مزیت بزرگی برای تولید کنندگان داخلی ایجاد می کند که با تولیدکنندگان خارجی به رقابت بپردازند. این فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم.
ایرادی که به مناطق آزاد وارد است بحث نسبت تولید به تجارت است. این موضوع پنجاه پنجاه است. اگر بتوانیم درصد تولید را در سرزمین اصلی که هدف اصلی مناطق آزد محسوب می شود را افزایش دهد قطعا می تواند منشا اثر و تحولات خوبی در کشور باشد.

منطقه آزاد انزلی چه جایگاهی در توسعه اقتصادی استان گیلان دارد؟
منطقه آزاد انزلی از زمان تاسیس نقش آفرینی خوبی داشته است. میزان صادرات از این منطقه چشمگیر است. علارقمی که منطقه آزاد انزلی از نظر محدوده سرزمینی کوچکترین منطقه آزاد کشور است نقش آفرینی خوبی در توسعه اقتصادی کشور داشته سرمایه گذاری های خوبی هم در زمینه های مختلف در این منطقه شکل گرفته است.
در خصوص گردشگری هم اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم، گردشگری در دنیا یک صنعت تعریف شده است. با توجه به اینکه استان گیلان، استان گردشگری است و صنعت گردشگری رتبه سوم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده و در تلاش است رتبه خود را با صنعت خودروسازی و صنعت نفت که رتبه یک و دو اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده عوض کند.
ایران در زمینه گردشگری در دنیا جزو ده کشور برتر قرار گرفته است. امروز در افق 1404 باید 30 میلیون گردشگر جذب کنیم و بالای 30 میلیارد دلار درآمد گردشگری داشته باشیم.
استان گیلان با توجه به موقعیت گردشگری که دارد و زیرساخت هایی که منطقه آزاد انزلی ایجاد کرده است نه تنها در توسعه اقتصادی استان گیلان نقش موثری داشته است بلکه برای تحقق افق 1404 برای جذی گردشگری می تواند کمک موثر داشته باشد.
گام های خوبی در زمینه اقتصادی برداشته شده است. تاثیر اقتصادی ایجاد منطقه آزاد انزلی در تمام استان بوده و محدود به منطقه خاصی نیست. 
منطقه آزاد انزلی به یک نقطه برجسته در کشور تبدیل شده است. مسئولین خودشان را مکلف می دانند از این منطقه بازدید کنند. بازید ریاست محترم جمهوری و معاون اول رییس جمهور و سایر مسئولان از منطقه آزاد انزلی گویای این موضوع است. امیدواریم با کمک یکدیگر این راهی که شروع شده به آن آسیب وارد نشود و به مسیر خود ادامه دهد.
مبادلات اقتصادی ما به مبادلات کشورهای آسیای میانه بستگی داشته است. بندر انزلی جوابگوی مبادلات اقتصادی نیست پس باید در حاشیه بندر انزلی بندر دیگری جایگزین می کردیم در چمخاله هم بندر دیگری در دست احداث است.
در کشورهای دنیا برای اینکه هزینه تخلیه و بارگیری را کاهش دهند بنادر دیگری در کنار این بنادر احداث می کنند. منطقه آزاد انزلی روابط خوبی با آسیای میانه و بندر آستاراخان روسیه دارد. بسیاری از محصولات کشاورزی ما مثل کیوی و پرتقال و ... از این مسیر به کشور روسیه صادر می شود.

در خصوص برنامه حمایتی مجلس برای توسعه تولید و صادرات در مناطق آزاد بفرمایید؟
مجلس نگاه مثبتی به عملکرد مناطق آزاد دارد. سازمان های مناطق آزاد باید فعالیت های اقتصادی خود را به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند
خیلی ها معتقدند که واردات مناطق آزاد بیشتر از صادرات است ولی تراز صادرات مناطق آزاد تراز مثبتی است. مناطق آزاد باید بتوانند با تلاش بیشتر عملکرد مناطق خود را عنوان کنند و این عنوان کردن در تصمیم گیری ها نقش موثری دارد.
استقبال نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد مناطق آزاد و ویژه در مناطق متبوع خودشان نشان دهنده عملکرد مثبت به این مناطق است و معتقدند که مناطق آزاد موجب توسعه اقتصادی کشور هستند.

گفت و گو: آمنه شهیدی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.