صنایع دستی، تبلور روح زندگی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی را جلوه ای از گرامیداشت عشق و هنر دانست.

به گزارش فرینا، سید محمد امین جعفری حسینی ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به همه هنرمندان و جامعه هنرآفرینان صنایع دستی جزیره قشم گفت: نقش صنایع دستی در جزیره قشم حفظ هویت بومی، اصالت و فرهنگ سنتی این دیار است.
وی با اظهار این که هنرمندان قشمی با اهتمام در حفظ فرهنگ، اعتقادات و باورهای بومی و دینی بیش از دیگران در این حوزه تلاش می کنند، افزود: هنرمند قشمی، همواره با پشتوانه فرهنگ غنی و کار هنری اش، مقصودی را بیان داشته و رمز و رازی را آشکار ساخته است.
جعفری عنوان کرد: صنایع دستی یکی از عوامل موثر و غیر قابل انکار درترویج، توسعه و رونق گردشگری قشم است که همسو با دیگر عوامل در معرفی جزیره قشم به گردشگران نقش اساسی و تعیین کننده دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم صنایع دستی را تبلور روح لطیف زندگی دانسته بیان کرد: در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع دستی می تواند لطافت را به زندگی خشن ماشینی در عصر حاضر برگرداند.
وی ادامه داد: توسعه صنایع دستی بومی با ایجاد اشتغال در جامعه محلی، سهمی عمده در حمایت از تولید کالای ایرانی و معرفی هنر ناب و توانمندی های نیاکان ما دارد.
صنایع دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود. در هر یک از فرآورده‌های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگرسازنده تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.
صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است. بنابراین، صنایع دستی تنها کالایی برای مبادله نیست، بلکه خصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد. 

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.