جزییات انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توسعه فرودگاه را هسته اصلی توسعه شهر فرودگاهی دانست و از افتتاح ترمینال سلام، آغاز کلنگ‌زنی ترمینال ایرانشهر، انتقال بخشی از پروازهای به فرودگاه امام، توسعه بار هوایی و انجام پروازهای حج به عنوان اتفاقات مهم پیش رو در این مجموعه یاد کرد.

به گزارش فرینا، شهرام آدم‌نژاد، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فرودگاه را هسته توسعه شهر فرودگاهی دانست و گفت: این نظام حمل و نقل هوایی است که می‌تواند توسعه را در شهر فرودگاهی رقم بزند. صنایع خدماتی و تولیدی که در این منطقه مستقر می‌شوند، باید مبتنی بر حمل و نقل هوایی باشند.
وی با اشاره به این موضوع که ۴ هزار هکتار از ۱۴ هزار هکتار زمین شهر فرودگاهی مرتبط با پهنه فرودگاهی است، افزود: در این پهنه ۳ زوج باند احداث خواهد شد. همچنین در نهایت ترمینال ایرانشهر که تمام زیرساخت‌های کلان را در خود دارد در این پهنه ساخته می‌شود.
آدم نژاد به تشریح سهم بخش فرودگاهی از طرح جامع شهر فرودگاهی که به تازگی تصویب شده است، پرداخت و گفت: بر اساس این طرح پهنه فرودگاهی خود این بخش به سه قسمت تقسیم می‌شود.  بخش اول ترمینال موجود است که اکنون با بیش از ظرفیت خودش فعال است و خدمات را به ذی‌نفعان ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: در سال نزدیک به ۹ میلیون مسافر از این ترمینال استفاده می‌کنند، در حالی که حداکثر ظرفیت آن ۶ میلیون نفر است. اکنون اصلاحاتی در ترمینال یک شروع شده و به صورت همزمان طرح جامع اصلاحات این ترمینال نیز در دست تدوین است. اصلاحات زیادی باید در ترمینال شماره یک صورت گیرد، به عنوان مثال ورود و خروج در این ترمینال باید مدیریت شود.
آدم نژاد از راه اندازی ترمینال سلام در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بخش دوم از طرح جامع فرودگاهی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بهره‌برداری از ترمینال سلام است. این ترمینال با ظرفیت سالانه جابجایی ۵ میلیون مسافر چند ویژگی خاص دارد. مهم‌ترینش این است که با اندیشه دکتر آخوندی این ترمینال به ترمینال-گالری تبدیل شده تا بتوان هویت ایرانی و اسلامی را در این پایانه به نمایش گذاشت.
وی ادامه داد:  این ترمینال باید در مسافر این حس را تولید کند که به کشور کهنی وارد شده که مبنای اسلامی دارد. علاوه بر اینکه ویژگی‌های سازه ای در این ترمینال متصور است، مسافر می تواند ویژگی‌های هویتی را نیز درک کند. البته اطلاق کلمه فرودگاه نیز به سلام بی‌ربط نیست، چراکه این پایانه به تنهایی تمام ویژگی‌های یک فرودگاه را در خود دارد.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی برای احداث ایران شهر
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) احداث ترمینال ایران شهر را بخش سوم از طرح توسعه فرودگاهی در این مجموعه دانست و گفت: پیش از حضور من در شهر فرودگاهی گام‌های مثبتی برای احداث ایران شهر برداشته شده است و در مدت حضور من نیز چندید اتفاق در این زمینه افتاد به عنوان مثال ایده های برتر برای احداث این پایانه هوایی به مسابقه گذاشته شد.
وی ادامه داد: در این مسابقه بیش از ۵۶۵ ایده دریافت شد، بررسی‌ها و ارزیابی‌ها در ۴ دسته انجام و نهایتا ۶ ایده انتخاب شدند که به معمار پروژه و مهندسان عرضه می‌شود تا خواست عمومی مردم را در کالبد این طرح پیاده کنند. این ایده ها نظر مردم هستند و به آن‌ها توجه خاصی خواهد شد.
آدم نژاد در ارتباط با مراحل احداث پایانه هوایی ایران شهر گفت: در اسفند ماه فراخوان EPCF ترمینال ایرانشهر منتشر شد. بعد از این فراخوان تا کنون ۱۲۲ شرکت داخلی و خارجی برای احداث این ترمینال اعلام آمادگی کردند که مشغول ارزیابی پیشنهادات آن ها هستیم.
وی افزود: سرمایه گذاری برای احداث فاز اول ایران شهر نزدیک به ۲ میلیارد یورو خواهد بود. ظرفیت فاز اول ۲۵ میلیون مسافر در سال است و در فاز نهایی ظرفیت سالانه این پایانه به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال خواهد رسید.
عضو هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به رقابت این مجموعه با سایر فرودگاه‌های منطقه اشاره کرد و گفت: به نظر من توسعه فرودگاه برای رقابت با فرودگاه‌های منطقه باید دست کم ۱۰ سال پیش آغاز می‌شد، اما متاسفانه در طول این سال‌ها تنها به ساخت یک ترمینال بسنده شد.
آدم‌نژاد ادامه داد: تصمیم وزارت راه و شهرسازی و شرکت شهر فرودگاهی برای توسعه این فرودگاه هرچند با تاخیر، اما تصمیم درستی است. ضرورت ایجاد یک زیرساخت ارشمند و مناسب برای پاسخگویی به سفرهای بین المللی کاملا حس می‌شود.

انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) بعد از افتتاح سلام
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام پس از افتتاح ترمینال سلام خبر داد و گفت: امسال بعد از افتتاح ترمینال سلام، بخشی از ظرفیت ترمینال موجود به پروازهای داخلی اختصاص داده خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورتی که ایرلاین‌ها از این طرح استقبال کنند، طرح توسعه دیگری را با مشورت مشاور در دست تهیه داریم که در صورت لزوم یک کریدور کاملا مجزا برای پروازهای داخلی احداث شود.
آدم نژاد انجام پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) را ضروری دانست و گفت: یکی از دلایلی که پرواز مستقیم ایرلاین‌های خارجی از سایر شهرها با استقبال بیشتری نسبت به پروازهای ایرانی مواجه می‌شوند، فاصله بین فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) است. به عنوان مثال مسافری که از شیراز قصد رفتن به استانبول را دارد، اگر بخواهد از ایرلاین ایرانی استفاده کند، باید با پرواز به مهرآباد بیاید، سپس به شکلی خود را به فرودگاه امام برساند و نهایتا از پرواز ایرانی استفاده کند. طبیعی است که در این صورت از ایرلاین خارجی که مستقیما به شیراز پرواز دارد، استفاده کند.
وی افزود: به زودی بعد از افتتاح ترمینال سلام، بازسازی‌های اساسی در ترمینال یک آغاز خواهد شد تا پروازهای ترانزیت داخلی به خارجی از این فرودگاه استفاده کنند و این مشکل مرتفع شود.

مشکلی برای برقراری پروازهای حج نداریم
آدم‌نژاد به برگزاری پروازهای حج در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم که پیش از انجام پروازهای حج عملیات اجرایی ترمینال سلام را تمام کرده و پروازها را از این ترمینال انجام دهیم. اما بارندگی‌های اخیر احداث زیرساخت جلوی ترمینال را با مشکل مواجه کرده، و به همین دلیل ممکن است این تلاش محقق نشود.
وی ادامه داد: به منظور آنکه در صورت آماده نشدن سلام، پروازهای حج با مشکل مواجه نشوند، برنامه‌ریزی‌هایی را برای آماده کردن ترمینال موجود برای انجام این پروازها انجام داده‌ایم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروازهای حج مشکلی برای فرودگاه و عملیات پروازی ایجاد نمی‌کنند، گفت: برای این پروازها ۸ پرواز در روز به پروازهای فرودگاه اضافه می‌شود که رقم زیادی نیست. البته تعدادی کسانی که به واسطه پروازهای حج به فرودگاه مراجعه می‌کنند، بیشتر از مسافران عادی است،اما این ظرفیتی برای فرودگاه است تا بتواند مدیریت خود را به هموطنان نشان دهد.
وی در مورد تعداد بالای همراهان مسافرها نیز گفت: نمی‌شود نیازهای مردم را چه در استقبال و چه در مشایعت نادیده گرفت. طبیعی است که تراکم زیاد چه در مسیر و چه در پارکینگ باعث ایجاد مشکل می‌کند، اما نمی‌توان مانع حضور همراهان در فرودگاه شد. با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، این پروازها بدون مشکل برگزار می‌شوند.

جابجایی هواپیماهای زمین‌گیر در تابستان
رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به هواپیماهای زمینگیر در این مجموعه گفت: این هواپیماها در زمین قابل استفاده فرودگاهی قرار ندارند، اما مکان قرارگیری آن ها که در ورودی شهر فرودگاهی است مناسب نیست.
وی ادامه داد:  دو مکان برای جابجایی این هواپیماها در نزدیکی ترمینال سلام پیش بینی شده، اما به خاطر کارهای عمرانی در اطراف ترمینال سلام، راه دسترسی بسته شده و فعلا امکان جابجایی ندارد. بعد از اتمام محوطه سازی، هواپیماهای زمین‌گیر به یکی از این دو محل منقل خواهند شد.
آدم نژاد نظم در عملیات فرودگاهی را یک ضرورت دانست و گفت: در حال حاضر برنامه مدیریت اپرون با هدایت و راهبری سازمان هواپیمایی کشوری در دست انجام است. این اتفاق تاکنون در فرودگاه های کشور اجرایی نشده است.
وی نحوه توزیع پروازها در فرودگاه را نیز مهم توصیف کرد و افزود: مردم سال‌ها از توزیع نامناسب پروازها در ساعات شبانه روز رنج می‌بردند. پیش از این فرودگاه در ساعاتی از شبانه روز بسیار پرترافیک و در باقی ساعات کم ترافیک بود. اما نوروز امسال این توزیع به شکل منطقی انجام شد و اکنون نیز این روند ادامه دارد.

توسعه بار هوایی، در دستور کار
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انتقال بار هوایی را یکی از اهداف مهم این مجموعه دانست و گفت: این نکته‌ای است که کمتر به آن توجه شده است. طبق اسناد بالادستی ایران باید در سال ۱۴.۴ از منظر حمل بار هوایی نفر اول و از منظر حمل مسافر نفر دوم منطقه باشد. اما ما آنقدر که به جذب مسافر فکر کردیم به انتقال بار نیاندیشیدم. خیلی از کالاهای فاسد شدنی که اکنون در کشور وارد می‌شود و توزیع آن در شهرهای بزرگی مانند تهران انجام می شود، باید از طریق مد هوایی حمل شود.
وی ادامه داد: تلاش دارم ساختار شرکت را به گونه‌ای تغییر دهم که بخشی از آن متولی بار هوایی باشد. البته اینکار مستلزم توسعه زیرساخت‌هاست که در سرمایه‌گذاری به آن توجه خواهیم کرد.
آدم‌نژاد توسعه نقل و انتقال بار هوایی را مستلزم انجام برنامه ریزی دقیق دانست و افزود: در این زمینه ساختار مدیریت و بازاریابی نداریم. واقعیت این است که تاکنون خیلی تک بعدی به این مساله نگاه شده است: فرودگاه دو انبار درست کرده و در اختیار دو ایرلاین قرار داده و انتظار دارد که بار هوایی جابجا شود.
وی در مورد بدهی ایرلاین ها به شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز گفت: دو روش را برای وصول این بدهی دنبال می‌کنیم. بخشی از آن از محل عوارضی که از مسافر اخذ می‌شود و بخشی از طریق راهکاری شرکت فرودگاه‌ها ارائه کرده وصول خواهد شد. اما واقعیت این است که ایرلاینها مشکلات مالی زیادی دارند و ما سعی داریم به آن‌ها کمک کنیم.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.