تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد ماکو و عراق امضا شد

همزمان با برگزاری نشست پنل تخصصی فرصت های سرمایه گذاری مشترک کشورهای همجوار با رویکرد صادرات با حضور نمایندگان اقلیم کردستان عراق ، نمایندگان کشور ترکیه و ایران در منطقه آزاد ماکو، تفاهم نامه همکاری مشترک بین منطقه آزاد ماکو و اقلیم کردستان عراق امضا شد.

به گزارش فرینا، نشست پنل تخصصی فرصت های سرمایه گذاری مشترک کشورهای همجوار با رویکرد صادرات با حضور شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق، رضا سیف اللهی مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی کشور، چنگیز گورسل رایزن بازرگانی ترکیه در ایران، محمدرضا مودودی مشاور وزیر و معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، انور حبیب زاده رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق، اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه تلویزیونی ایران کالا در منطقه آزاد ماکو برگزار شد.
در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو ضمن تقدیر و تشکر از حضور سرمایه گذاران منطقه آزاد ماکو ، اقلیم کردستان عراق و کشور ترکیه به بررسی و معرفی پتانسیل ها، چالش ها و فرصت های صادراتی منطقه آزاد ماکو پرداخت.
غلامرضا سلیمانی با اشاره به وجه اشتراک کشور ایران با کشور عراق و اقلیم کردستان افزود: هدف از این نشست این است که بتوانیم ظرفیت های مشترک اقتصادی تعریف کنیم و بتوانیم از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در عراق، در اقلیم کردستان و در جمهوری اسلامی و پتانسیل های مشترک را شناسایی کنیم.
منطقه آزاد ماکو در یک موقعیت ژئوپلیتیکی قرار گرفته است و به عنوان دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به اروپا می باشد و اگر بخواهیم از شرق آسیا به غرب دنیا یعنی اروپا برویم تنها ترین راه و کوتاه ترین مسیر عبور از ماکو است و اگر بخواهید از روسیه و قفقاز به جنوب ایران دریای خلیج فارس و هند یا دریای عمان بروید تنها راه مسیر ماکو است.
وی تصریح کرد: مسیر کریدور برای کشورهای همسایه ظرفیتی می باشد که خداوند داده است ما هم ‌در راستای معرفی این ظرفیت به مردم دنیا و عراق  و ترکیه که همسایه های شریف و نجیب ما هستند تلاش می‌کنیم تا کشورهای همسایه بتوانند از این ظرفیت خدادادی استفاده کنند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو علاوه موقعیت ژئوپلیتیکی، سرزمین وسیعی است که حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی ملی را داراست. همچنین ظرفیت های دیگر از جمله رودخانه پرآب ارس، سدهای مشترک فرصتی است تا با تولید مشترک کشت های گلخانه ای، کشت و صنعت، دامپروری تحول اقتصادی در منطقه و به تبع آن برای کشور ایجاد کرد. 
انور حبیب زاده رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق نیز با اشاره به فرصت ها و چالش های موجود در منطقه آزاد ماکو گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو، بزرگترین گمرک زمینی کشور را داراست و با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و چهار راه تجارتی و موقعیت سوق الجیشی این منطقه، فرصت های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه با توجه به همسایگی با چند کشور وجود دارد.
شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان عراق نیز از علاقمندی کشورش بخصوص اقلیم کردستان برای همکاری تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: امیدوارم این نشست مسبب همکاری تجاری و رونق اقتصادی برای هردو کشور شود. 
در حاشیه این نشست سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق و کشور ترکیه با تولیدکنندگان داخلی در منطقه آزاد ماکو  قرارداد همکاری منعقد کردند.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.