8 هزار نفر عضو فعال کتابخوان در قشم

رییس اداره ویژه کتابخانه های عمومی شهرستان قشم از عضویت هشت هزار و 209 نفر فعال کتابخوان در سطح جزیره قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، امینه دریا نورد در نشست با میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، گفت: هم اینک 10 کتابخانه فعال جزیره قشم با 63 هزار و 610 نسخه کتاب، در اختیار علاقمندان به مقوله کتاب و کتابخوانی قرار دارد.
وی  "کتابخانه اندیشه قشم" را ظرفیتی قابل توجه و ارزنده برای این جزیره دانست و خاطر نشان کرد:  حمایت های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و پیگیری های مجدانه ایشان برای در اختیار قرار دادن فضایی شایسته، مختص فرهنگ دوستان و علاقمندان به کتاب منجر به افتتاح "کتابخانه اندیشه" شده است.
بانوی اول کتاب  قشم  از  ثبت "اداره ویژه کتابخانه های عمومی شهرستان قشم" در  سال 93 به عنوان نمادی از همت بلند و فرهنگ دوستی مردم جزیره یاد کرد.
به گفته دریانورد، کتابخانه های دیگر این شهرستان که در شهرهای قشم، درگهان و پنج روستای دولاب، سلخ، دوربنی، گورزین و خالدین واقع هستند نیز نقش مهمی در ارتقای دانش و فرهنگ مردم منطقه دارد.
دریانورد بیان کرد: اشتیاق اهالی روستا برای عضویت در کتابخانه ها و کسب دانش مکتوب، در سایر روستاها نیز گسترش پیدا کرده و ما هر روزه شاهد درخواست های زیادی از دهیاران برای راه اندازی کتابخانه هستیم.
دریانورد که کارشناسی ارشد خود را در رشته مردم شناسی دریافت کرده با اشاره به تلاش هایش در جهت ثبت اولین کتابخانه در جزیره قشم، عنوان کرد: آن هایی که عاشق کتاب هستند سعی می کنند با اندیشه ورزی با دیگران اتصال همدلی داشته  باشند ، مثلا به دیگران کتاب توصیه کنند و اغلب هم از کتاب خانه خودشان، کتاب قرض می دهند.
این بانوی فرهیخته درگهانی افزود: در نوجوانی بهترین هدیه به من کتاب بود و بعد از خواندن این کتاب ها علاقه داشتم حس خوب مطالعه را با دیگران شریک شوم. اولین شعرم را در سال 74  سرودم  که استقبال دوستان وخانواده باعث شد از سال 77 به طور جدی به سرودن شعر بپردازم.
شاعر نامی جزیره ادامه داد: آشنایی با شاعران استان هرمزگان و تهران، ورود به محافل ادبی، آشنایی با دوستان ناشر و استقبال آن ها از گردآوری کتاب موجب شد تصمیمم برای راه اندازی مکانی به عنوان کتابخانه راسخ تر شود.
به گفته دریانورد آرزوی احداث یک کتابخانه با توجه به شرایط سخت آن زمان و عدم پذیرش جامعه محلی به نظر دست نیافتنی می آمد اما تلاش های خستگی ناپذیر شاعر جوان جزیره بی نتیجه نماند.
وی ادامه داد: در سال 77 با مشورت هایی که با شورای درگهان و حمایت های پدرم انجام شد، موفق شدیم مکتب خانه شهر درگهان را در ساعات بعدازظهر به عنوان کتابخانه با کتاب های فراوانی که از طرف ناشران و مولفین اهدا می شد، راه اندازی کنیم.
به گفته اولین بانوی کتابدار جزیره قشم، بازدید مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت قشم از این مکتب خانه، جرقه ای برای تبدیل آن به کتابخانه شهر درگهان،تحت نظارت اداره کل کتابخانه های عمومی شد.
رییس اداره ویژه کتابخانه های عمومی شهرستان قشم ادامه داد: تلاش ها ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال 80 به همت شورای مرکزی شهر درگهان، ساختمانی مختص کتابخانه درگهان ساخته شد.
وی اظهار کرد: با راه اندازی رسمی این کتابخانه، به عنوان مسئول کتابخانه درگهان مشغول به کار شدم تا این که در سال 92 به درخواست اداره کل کتابخانه های عمومی استان به عنوان رییس کتابخانه های شهرستان قشم منصوب شدم.
به گفته رییس کتابخانه های شهرستان قشم در سال 92 پنج کتابخانه در شهرهای قشم و درگهان، روستاهای دولاب، سلخ و جزیره هرمز وجود داشته است. کتابخانه روستای دولاب به دلیل نبود نیروی کتابدار به مدت هشت سال تعطیل شده و کتابخانه درگهان نیز با جابه جایی دریانورد به عنوان رییس اداره کتابخانه های عمومی قشم به حالت غیر فعال درمی آمد.
وی به برنامه ریزی و تلاش هایش برای راه اندازی کتابخانه روستای دولاب و جذب نیرو برای فعال سازی کتابخانه درگهان اشاره کرد وگفت: با راه اندازی این دو مرکز فرهنگی، توانستیم چهار کتابخانه دیگر نیز در نقاط مختلف جزیره به ثبت و فعالیت برسانیم و هم اینک 12 نیروی کتابدار در 10 کتابخانه شهرستان قشم برای ارائه خدمات به دوستداران کتاب فعالیت می کنند.
بانوی اول کتاب جزیره قشم از برگزاری کلاس های متفاوت فرهنگی در کتابخانه های سطح جزیره خبر داد و افزود: برگزاری این کلاس ها موجب آشنایی و دوستی مردم با کتاب شده و جامعه محلی را به سمت بروز خلاقیت و هنر سوق داده است.
رییس اداره ویژه کتابخانه های عمومی شهرستان قشم با پیشنهاد چندین طرح در زمینه خلاقیت کودکان و نوجوانان به مشاور امور بانوان و خانواده سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: نقش مشاور امور بانوان و خانواده در آگاهی دادن به جامعه و در نهایت داشتن یک جامعه سالم، بسیار مهم و حیاتی است.
لازم به ذکر است، کسب سه بار رتبه اول شعر نبوی،  کسب مقام برگزیده در جشنواره شعر فجر، جشنواره سراسری شعر و قصه جوان، جشنواره سراسری ایران ما، کنگره دفاع مقدس و جشنواره شب های شهریور از افتخارات دیگر این بانوی شاعر است.
در پایان این دیدار، مشاور امور بانوان و خانواده سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به استقبال مردم از راه اندازی کتابخانه در روستاهای این جزیره، اظهار کرد: راه اندازی کتابخانه در روستاهای جزیره قشم، بازخورد خوبی بین کودکان، نوجوانان و بویژه بانوان روستایی داشته و تغییرات چشمگیری در افزایش امید به آینده، افزایش نشاط اجتماعی، استعدادیابی، آشنایی با فرهنگ ها و ملل گوناگون در مردم ساکن این روستاها ایجاد کرده است .
میترا مشرقی مقدم با ابراز شادمانی از تلاش های خستگی ناپذیر این بانوی فرهیخته برای ارتقای دانش و دوستی مردم با کتاب، با تاکید بر اینکه کتاب ابزاری برای درمان روح انسان است،  قول داد که با همکاری های دو سویه شاهد افزایش شمار کتابخانه ها و اعضای کتابخوان در این جزیره باشیم.
این دیدار در قالب پنجمین نشست مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با بانوان فعال و فرهیخته جزیره صورت گرفته است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.