مسافری شدن پیام با گذر از مانع راه های دسترسی

مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام، آرزوی دیرینه ای که تحقق آن نزدیک شده و نوید توسعه پرشتاب البرز را می دهد، اما این پروژه حیاتی با مانع محدودیت راه های دسترسی مواجه است و برای گذر از آن به همت مسئولان نیاز دارد.  

 
به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، شرکت خدمات هوایی پیام در سال 1369 تحت عنوان مرکز خدمات هوایی جهت ارائه خدمات هوایی و حمل ونقل و توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. 
با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با استان تهران بنا به مصوب تیرماه 1382 هیات دولت، 3 هزار و 600 هکتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد. 
نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرارگرفتن در مجاورت راه آهن سراسری، متروی تهران ـ کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است. 
همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، برخورداری از گمرک، گذرنامه اختصاصی و بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی 5 استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته را از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان برشمرد. 
یکی دیگر از مهم ترین قابلیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام، دارا بودن فرودگاه بین المللی پیام به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور است. 
یکی دیگر از مزیت هایی که طی ماه های آینده منطقه ویژه اقتصادی پیام از آن برخوردار می شود، مسافربری شدن فرودگاه پیام البرز است، تمامی اقدامات در حال انجام است تا با سرعت پروژه های مرتبط با مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام به سرانجام برسد. 
بر اساس ارزیابی های صورت گرفته سال 97 سال مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام است که تحقق این مهم موجب، افزایش رونق اقتصادی استان البرز و توسعه اشتغال در آن می شود. 
برمبنای پژوهش های صورت گرفته از سوی منطقه ویژه اقتصادی پیام، در سال 96 از طریق فرودگاه مهرآباد 17 میلیون و 500 هزار مسافر جابه جا شده که از این میزان حدود 13 درصد آن مربوط به مسافران استان های تهران و قزوین بوده است. 
همچنین طبق همین پژوهش، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال گذشته 9 میلیون نفر جابجایی مسافر داشته که از این تعداد حدود 8 درصد آن ساکن استان قزوین و البرز بوده است، این آمارها نشان دهنده ظرفیت بالای فرودگاه بین المللی است که در صورت همکاری بین بخشی دستگاه ها می توانند، موجب توسعه چند وجهی البرز شود. 
مسافربری شدن فرودگاه پیام در حالی رو به نهایی شدن است که با مشکلاتی از جمله مسیرهای دسترسی مواجه شده، مشکلی می تواند در روند اجرای هر چه بهتر این پروژه بزرگ اختلال ایجاد کند. 
تمامی راه های فرودگاه پیام به یک جاده ختم می شود و آن نیز جاده مهرشهر ـ ماهدشت است، جاده ای فاقد ایمنی، غیر استاندارد، با عرض کم، روشنایی ضعیف و آسفالتی فرسوده که نیاز است برای بهسازی آن اقدامات اساسی صورت گیرد. 
جاده مهرشهر ـ ماهدشت تنها راه دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام، مرکز فضایی ماهدشت و مجموعه 12 هزار واحدی مسکن مهر ماهدشت به شمار می رود. 
با مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام، حجم تردد از طریق این جاده بسیار بیشتر از گذشته افزایش می یابد، که نشان می دهد باید برای آن فکری شود. 
راه های دسترسی یکی از نیازهای اصلی و اساسی برای فرودگاه است و حال که استان البرز روندی رو به توسعه را با مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام در حال طی کردن است، نیاز است تا مسئولان فکری اساسی و جدی برای آن بکنند. 
یکی از رانندگان که خود را علی معرفی کرده و در ورودی منطقه ویژه اقتصادی پیام منتظر کسب مجوز ورود است در این رابطه گفت: عرض جاده مهرشهر ـ ماهدشت بسیار کم است و با توجه تردد شبانه رانندگان در این جاده، روشنایی آن به هیچ وجه قابل قبول نیست. 
راننده دیگری نیز که محمد رضا نام دارد می گوید: آسفالت این جاده قدیمی است و رانندگی در آن به تمرکز چند برابری نیاز دارد، چرا که علاوه بر رانندگی باید مراقب چاله ها نیز باشیم، رانندگی در این جاده بیشتر شیبه به بازی آتاری است. 
مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در گفت وگو با ایرنا گفت: مسافربری شدن پیام جزء مطالبات استانی و کشوری است، چندین گروه مطالعاتی بر روی این زمینه کار کرده اند، کارها به روال و به صورت فشرده در حال انجام است و امید داریم این پروژه را به سرانجام برسانیم. 
سعید زرندی افزود: مسافربری شدن این فرودگاه، پروژه ملی و بزرگی است که نیاز به حمایت همه مسئولان ملی و استانی دارد در توافقی که در زمان شکل گیری این طرح این ایجاد شد این بود که استان باید پای کار بیاید. 
زرندی اضافه کرد: استاندار وقت البرز نیز در نامه ای به وزیر وقت ارتباطات اعلام کرده اند که چند کار را استان پیگیری می کند که مهم ترین موضوع، راه های دسترسی پیام ، زباله های حلقه دره و حوزه اراضی بوده است. 
وی گفت: تمامی اموری که برای مسافربری شدن پیام در خود منطقه باید انجام شود طبق یک برنامه در حال پیشرفت است اما مسایلی از جمله راه های دسترسی در خارج از حیطه پیام است، برای مسافر بری شدن پیام نیاز است که تمام استان پای کار بیاید و هر دستگاهی به تعهدات خود عمل کند. 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: البرز یک ظرفیت ملی است که نیاز است تا تمامی دستگاه های استان برنامه ریزی تا این ظرفیت را به فعلیت در بیاورند. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.