دغدغه ارتباطات میان فرهنگی مناطق آزاد

هر چند مناطق آزاد تجاری صنعتی کشورمان در راستای توسعه روابط اقتصادی و تقویت تعاملات تجاری با کشورهای دیگر شکل گرفته اند، اما توسعه فرهنگی و اجتماعی در محدوده منطقه و تقویت ارتباطات میان فرهنگی در گستره سرزمین اصلی نیز همواره از دغدغه های این مناطق است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا؛ استاد رشته ارتباطات و رییس انجمن علمی ارتباطات و مطالعات فرهنگی ایران با اشاره به چگونگی انتقال مفهوم فرهنگ و سیاست گذاری فرهنگی به مقوله های اقتصادی، به ایرنا می گوید: موفقیت در فعالیت اقتصادی بدون توجه به توسعه فرهنگی ناممکن است.
هادی خانیکی با مقایسه جایگاه گوته و حافظ در کشور آلمان و ایران، توسعه بدقواره کشورمان را ناشی از کم توجهی به عناصر فرهنگی می داند. 
وی با بیان اینکه در ادبیات امروز توسعه، تنها کشف ظرفیت های مادی برای اجرای برنامه های پیشرفت کافی نیست، بر ضرورت توجه به مضامین فرهنگی، هنری و ادبی به عنوان رویکرد مناطق آزاد تاکید می کند. 
خانیکی با بیان اینکه ارتباطات میان فرهنگی، فرصت هم فهمی و درک متقابل را فراهم می کند، اظهار می کند: در ارتباطات میان فرهنگی باید بر عناصر فرهنگی پیش برنده تکیه کرد.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه مناطق آزاد می توانند پیشران ارتباطات میان فرهنگی میان سرزمین اصلی با کشورهای هدف خود باشند، یادآوری می کند: ظرفیت های مناطق آزاد با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت ها، نیازمندی برای نسخه های متفاوت برای هر منطقه را ضروری می کند. 
معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش نیز در گفت و گو با ایرنا بر ضرورت بازنگری در خوانش سنت در مناطق آزاد تاکید می کند و می گوید: به هر میزان این بازنگری به تاخیر بیفتد، فرایندهای برآمده از سنت به قوت خود باقی خواهد ماند. 
سعید پورعلی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی دچار اولویت گذاری هایی در زمینه سنت شدیم که کمکی به توسعه فرهنگی نکرد، تاکید می کند: در جنوب کشور وضعیت ستیز ذهنی و زبانی همچنان بین مردم باقی است.
سعید علی بزرگ زاده، مدیر غذا، دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد چابهار هم با اشاره به مصداق عینی توسعه فرهنگی در این منطقه، می گوید: در سال 84 جشنواره ای به منظور معرفی چابهار به تجار هند و افغانستان در این منطقه برگزار شد و هر چند شاهد اثرات فرهنگی آن در رسانه های هند بودیم اما با مخالفت هایی از سوی مسوولان شهری مواجه شدیم .
رسول اکبری، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم هم به گسست فرهنگی بین نسل ها در کشور اشاره می کند و می گوید: این شکاف در حال عمیق تر شدن است. 
سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ماکو هم با اشاره به نقش مسائل دینی و ملی در انسجام فرهنگی، می گوید: به مسائل دینی توجه شده ولی مسائل ملی مغفول مانده است.
حسین حمزه لو با بیان اینکه مبنای شکل گیری تعهد، تعلق ملی است، اضافه می کند: نگاه دینی مناطق آزاد را از تعامل با کشورهای همجوار و استفاده از ظرفیت آنها بازداشته است.
وی با بیان اینکه تعدد اقوام، ظرفیتی برای کشورمان محسوب می شود، می گوید: با معرفی و الگوسازی از طریق شخصیت های ملی و تاریخی می توان روح ملی را تقویت کرد .
به هر حال به نظر می رسد مناطق آزاد کشورمان به دلیل کم توجهی به بایسته های فرهنگی و تمدنی کشورهای همجوار، توفیق چندانی در برقرار تعامل و تقویت ارتباطات بین فرهنگی نداشته اند و حتی از ظرفیت ایرانیان مقیم این کشورها هم استفاده نشده است.

برچسب ها : مناطق آزاد
خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.