مناطق آزاد فرصتی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور هستند

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم از مناطق آزاد هفتگانه کشور به عنوان امتیاز و فرصتی برای برون رفت از شرایط تحریم های ناعادلانه و بحران و فشارهای اقتصادی نام برد.

به گزارش فرینا، کیهان عباسیان در نشست با نمایندگان مجتمع های تجاری، صاحبان برندهای معتبر و برخی صنوف فعال جزیره در دفتر این معاونت، گفت: طی 40 سال گذشته به دلیل فشارها و محدودیتهای خارجی، کشور به طور متناوب با تغییرات قیمت ارز همراه بوده اما مدیریت کردن موقعیت ها و توانمندیها می تواند ما را از شرایط بحران خارج کند.
وی از قوانین و مقررات ویژه مناطق آزاد از جمله قشم به عنوان فرصتی برای کمک به اقتصاد کلان کشور نام برد و افزود: یکسان سازی قوانین مناطق آزاد با آنچه در سرزمین اصلی جریان دارد مانع از نقش آفرینی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد می شود و ما با جدیت در پی دفاع از قوانین مصوب مناطق آزاد و رفع تناقصات منجمله حل مشکل ثبت سفارش واردات کالا در مناطق آزاد هستیم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم، افت فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد را برای اقتصاد کشور خطرناک دانست و افزود: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور به زودی طرحی عملیاتی را برای اختصاص خط ارزی ویژه مناطق آزاد به دولت ارائه مینماید که بواسطه آن تا زمان عملیاتی شدن کاربردی ثبت سفارش واردات مشکلات فعالین را مرتفع نمایند. 
او همچنین به سیاست گذاری دولت تدبیر و امید برای روان سازی فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: براساس پیشنهادات ارائه شده به دولت محترم درخواست شده است به میزان نیاز هر منطقه آزاد برای ورود مواد اولیه و نیاز جامعه محلی خط ارز ویژه اختصاص یابد.
عباسیان ادامه داد: برای کمک به فعالان اقتصادی قشم که پیش از اعلام دولت در زمینه ممنوعیت واردات 1339 قلم کالا، اقدام به واردات کالاهای مختلف و انباشت آنها در انبارها نموده اند نیز در حال رایزنی با مقامات کشوری هستیم.
وی با تاکید دوباره بر اینکه در شرایط تحریم، رکود اقتصادی و تنش هایی که در بازار ارز ایجاد شده، مناطق آزاد می توانند بر اساس مقررات ویژه خود به کل کشور کمک کنند، عنوان کرد: خوشبختانه طی چند هفته گذشته بحث سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی در قشم و درخواست جدی سرمایه گذار خارجی و با توجه به تخصیص گاز مورد درخواست از سوی وزارت نفت وارد مرحله جدی و نهایی شده است.
سرمایه گذاری در بخش ذخیره سازی نفت و فرآورده های نفتی هم از دیگر موضوعاتی بود که معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم بر آن تاکید کرد و افزود: با توجه به شرایط جدید منطقه ای تمایل برای سرمایه گذاری در حوزه ذخیره سازی و بانکرینگ از سوی سرمایه گذاران خارجی اعلام گردیده امیدواریم ظرف چند ماه آتی به قطعیت مطلوب برسند. 
او همچنین از سیاست افزایش سفرهای هوایی به قشم با هدف کمک به بخش های مختلف فعالان اقتصادی خبر داد و افزود: با چند شرکت هواپیمایی داخلی برای افزایش پروازها به این جزیره با هدف کاهش قیمت بلیط به توافقاتی رسیده ایم.

*** تغییر ارزش ارز و همسان سازی قوانین مناطق آزاد با سرزمین اصلی درد مشترک فعالان اقتصادی

شماری از فعالان اقتصادی هم از نوسانات لحظه ای قیمت ارز و همچنین یکسان سازی قوانین در مناطق آزاد با سرزمین اصلی به عنوان درد مشترک کسبه، تجار و بازرگانان قشم نام بردند.
آنان همچنین خواستار راه حلی منطقی برای خروج کالاهایی که پیش از اعلام ممنوعیت 1339 قلم کالا از سوی دولت در انبارهای منطقه آزاد قشم انباشت شده است، شدند.
شایان ذکر است؛ معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست که مدیران بخش های مختلف این معاونت نیز حضور داشتند، بر ادامه این جلسات با بخش های مختلف فعالان اقتصادی  و با هدف دستیابی به راه حلی مشترک برای برون رفت از مشکلات تاکید کرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.