ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی در این مجموعه گفت: دستورالعمل‌هایی برای احقاق حقوق مسافران، رسیدگی به وضعیت محیط‌زیست و آب، مدیریت پسماند، استفاده از انرژی‌های پاک و حل معضلات بار مسافران تهیه شده است.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی در پیشبرد اهداف سازمان‌ها گفت: واقعیت این است که در مکان‌های عمومی برای توسعه پایدار نیاز به توسعه اجتماعی در سطح کلان و به صورت عملی داریم. توسعه پایدار رفتار اقتصادی را با در نظر گرفتن لزوم استفاده نسل بعدی از این پتانسیل‌ها انجام می دهد.
وی ادامه داد: حتما باید در کنار تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص ملی و شاخص‌های اقتصادی که صرفا به قدر مطلق اقتصاد اهمیت می دهند، به مسئولیت در مقابل اجتماع و محیط زیست نیز اندیشیده شود.
آدم‌نژاد به ارائه مثال‌هایی از مسئولیت اجتماعی در شهر فرودگاهی پرداخت و گفت: به عنوان مثال نزدیک به هفت سال است که به علت کمبود آب در شهر فرودگاهی درختی کاشته نشده است. البته مشکل کمبود آب وجود دارد، ولی واقعیت این است که امروزه روش‌هایی برای کویرزدایی با استفاده از گونه های مقاوم در برابر کم آبی ابداع شده است.
وی افزود:  با دو گروه مشاور داخلی و بین المللی مذاکره کردیم. گونه‌هایی از درخت در کشور وجود دارند که بدون نیاز به آبیاری مستمر می توانند ادامه حیات دهند. کاشت درخت مسئولیت اجتماعی ماست. زیستگاهی که به عنوان یک مرکز در کنار پایتخت کشور قرار دارد، لازم است که به محیط زیستش توجه شود.
این مقام مسئول استفاده از انرژی‌های پاک را مثال دیگری برای توجه به مسئولیت اجتماعی دانست و گفت:  فراخوانی برای احداث نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی صادر کرده ایم که با همکاری وزارت نیرو احداث خواهد شد. این مکان بسیار مستعد برای استفاده از این نوع نیروگاه‌ها است.
آدم‌نژاد به مساله تامین آب شهر فرودگاهی نیز اشاره کرد و افزود: در رابطه با آب با مجموعه محمدیه صحبت کردیم که از حق‌آبه قانونی خود استفاده کنیم. به زودی کانال انتقال آب با ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث خواهد شد.
وی در مورد مدیریت پسماند نیز گفت: در ترمینال ایرانشهر یقینا شاهد مدیریت پسماند خواهیم بود. مدیریت پسماند در ترمینالیک و ترمینال سلام نیز با توجه به مطالعات مشاور انجام خواهد شد. ناگزیر هستیم که از شیوه‌های موثر مدیریت پسماند استفاده کنیم.

حل معضل بار در فرودگاه امام خمینی (ره)
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به حقوق مسافران در استفاده از فضای فرودگاهی گفت: فرض کنیم خانمی با کودک خود در ترمینال است و بنا بر هر دلیل موجه یا غیر موجهی با تاخیر مواجه شده است. این خانم باید بتواند در فضای فرودگاه آسایش داشته باشد. یا به عنوان مثال کسانی که توانایی ایستادن ندارند باید در فرودگاه آسایش داشته باشند.
وی ادامه داد: پیش از این فضایی برای استراحت خانوادگی در فرودگاه وجود نداشت. احداث این فضا یک مسئولیت اجتماعی است و ما به دنبال پیگیری این مسئولیت هستیم. به عنوان مثال در اسفند سال گذشته محل تعویض پوشک بچه به سرویس‌های بهداشتی اضافه شد، که هر چند کار کوچکی است، اما در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی است.
آدم نژاد افزود: فرودگاهی که قرار است مرکز تلاقی اقتصادی باشد باید دفتر تجاری داشته باشد. در مدت زمانی که مسافر در این فرودگاه است باید وسایل ارتباطی نظیر فکس و ایمیل و اینترنت در اختیار داشته باشد.
رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اهمیت مسئولیت اجتماعی را هم پایه محاسبات اقتصادی دانست و گفت: هر کاری که قرار است انجام شود باید با مسئولیت اجتماعی و نه فقط بر مبنای محاسبات اقتصادی و سود و زیان انجام شود. به طور مثال سرمایه‌گذاری بر روی سرویس بهداشتی بازگشت مستقیم سرمایه ندارد، اما رضایت مشتری را جلب می‌کند.
آدم نژاد به بحث بار مسافران در فرودگاه نیز اشاره کرد و افزود: بحث بار مسافران با وجود اینکه عمدتا در اختیار ایرلاین‌هاست اما به هر حال در خروجی عملکرد فرودگاه دیده می شود. خدمات بار در واقع مجموعه خدماتی که گروه‌های مختلف  ارائه می‌دهند، اما مردم همه را از چشم فرودگاه می‌بینند و حق دارند.
وی ادامه داد: بار مسافران یکی از معضلاتی است که همواره با معضل مواجه بوده است. اکنون اقداماتی در دست اجرا است تا فرآیند‌های ورود و خروج تسریع پیدا کند. پیش از این بیش از یک ساعت و چهل دقیقه از قرار گیری هواپیما در جایگاه تا خروج بار در فرودگاه زمان می‌برد. اکنون این زمان به زیر یک ساعت رسیده است و امکان اینکه باز کاهش پیدا کند، وجود دارد.
آدم‌نژاد در انتها گفت: بر اساس نظام ASQ یا نظام ارزیابی کیفیت عملکرد دستورالعملی برای بار تهیه شده و فکر می‌کنم تا مردادماه بتوانیم معضل بار را در فرودگاه حل کنیم.

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.