توجه ویژه منطقه ویژه پیام به شرکت های دانش بنیان و ict

یکی از راهبردهای مهم منطقه ویژه اقتصادی پیام بر مبنای سیاست های کلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای مبتنی بر it و ict است.

 

به گزارش فرینا، برای اطلاع از چند و چون اقدامات انجام شده در این راستا، گفتگویی داشتیم با نادر ثناگو مطلق؛ عضو هیات مدیره شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام که از نظرتان خواهد گذشت.

در ابتدای این گفتگو لازم است درباره حمایت های مجموعه پیام به صورت مصداقی از شرکت های نوآور و دانش بنیان بفرمایید.

ما باید حداقل یک دفتر کار و یک ساختمان برای شرکت های دانش بنیان فراهم نماییم. همچنین قرار است یک مرکز اداری-تجاری را تاسیس کنیم که هم شرکت های علاقمند به فعالیت های تجاری-بازرگانی و هم شرکت های دانش بنیان حوزه ict بتوانند در آن مستقر شده و به فعالیت بپردازند. یکی از عمده مشکلات شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا مشکل سرمایه است که از چند جنبه می توان بر این مشکل فائق آمد البته جذب سرمایه گذار و اتصال آنها با شرکت های دانش بنیان نیز یکی دیگر از برنامه های ماست.

تولید موانع متعددی دارد که حل آن یک عزم فرا دستگاهی را می طلبد. اما در چهارچوب پیام، شما برای رفع موانع شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا ict  چه برنامه های دارید؟

آنچه دولت به خوبی می تواند انجام دهد رفع موانع تولید و رفع موانع ایجاد شرکت است. یعنی فردی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود بتواند یک کارآفرین شود نه اینکه در پی استخدام یا حقوق بگیری باشد. ما اگر هزینه های سربار، بروکراسی، صدور مجوز و مالیات ها را به حداقل برسانیم با این کار قطعا بسیاری از موانع را برداشته ایم. از طرفی بسته های حمایتی ویژه جهت نزدیک کردن این کارآفرینان به بازار کمک شایان توجهی به آنها خواهد کرد چرا که بازار ict  در ایران و جهان، بازار بزرگ و قابل توجهی است که می توان در آن وارد شد و سهمی بدست آورد که این البته منوط به شناخت دقیق ما از بازار و ظرفیت های آن است.

با ایجاد حلقه اتصال کارآفرین به بازار می توانیم در برخی حوزه های ict  به جای وارادات، تولید کننده باشیم. لذا در همین راستا ما یک اداره کل جدید تحت عنوان اداره کل توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان ایجاد کرده ایم که وظیفه دارد در بحث شناسایی، اطلاع رسانی و جذب فعالان و شرکت های ict گام بر دارد.

در بحث حمایت از شرکت های دانش بنیان جنبش خوبی در کشور به راه افتاده است اما همچنان اقدامات صورت گرفته با وعده های داده شده؛ تنافر دارند. پیام، چقدر عزم خود را برای حمایت از شرکت های ict  جزم کرده است؟

از نظر من به بعضی از شغل ها باید ورای وظیفه نگاه کرد. یعنی همانطور که پرستار به شغل خود نگاهی فراتر از یک وظیفه صرف دارد ما نیز در این حوزه باید فرا وظیفه ای بیندیشیم و قدم برداریم. در این نگاه توجه به بخشنامه ها و دستورالعمل ها هر چند لازم است اما کافی نیست و ورای این قواعد اداری یک تعهد جدی مورد نیاز است. ما باید این هنر را داشته باشیم که از انبوه قوانین به نفع کارآفرین استفاده کنیم و همت اصلی ما باید این باشد که گرهی را باز کنیم. ما هم اینک در پیام تیمی جوان را داریم که فضای فکری مشترکی با طیف کارآفرینان داشته و اتمسفر ذهنی اش با فضای ذهنی کارآفرینان در یک راستا قرار دارد. هدف ما این است که یک کارآفرین در مراجعه به ما با یک فضای صرفا اداری مواجه نشود بلکه افرادی را ملاقات کند که دغدغه آنها رفع مشکل و تعامل با کارآفرین است. ما دوست داریم چه در سمت و سوی سیستم و چه در بحث اخلاق، کارکنان خود را به جایگاهی سوق دهیم که متعهدانه و به سهم خود، موانع سد راه کارآفرینان را بردارند. ما باید برای رفع مشکل کارآفرینان ریسک پذیر باشیم.

پس با این تفاسیر برای فعالین حوزه ict و کارآفرینان همیشه در اتاق شما باز است؟

ما برای آنها در هر سطحی فرش قرمز پهن می کنیم. چرا که اعتقاد داریم آینده پیام، آینده روشنی است و باور دارم که اگر مراجعین ما نباشند ما نیز نیستیم. حال حتی اگر این مراجعه آمیخته با نقد و انتقاد نیز باشد باز هم به اعتلای ما و اعتلای پیام کمک خواهد کرد. البته مهمترین عنصر اعتلای شخصی و سازمانی این است که همیشه با طرف مقابل خود صداقت داشته باشیم. یعنی باید در قراردادها، مذاکره ات و تبلیغات خود صادق باشیم. به نظر من صداقت، بهترین سیاست است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.