جلسه بررسی و رفع مشکلات گمرکی فعالان اقتصادی منطقه آزاد ماکو

در نشستی با حضور فرود عسگری رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، فرماندار وجمعی از مسئولین گمرک استان مشکلات و مسائل فعالان اقتصادی منطقه آزاد ماکو بررسی شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این نشست با بیان مشکلات و مسائل مرزنشینان و فعالین اقتصادی منطقه گفت: مرزنشینان منطقه آزاد ماکو انتظار حل مشکل افزایش عوارض خروج از کشور، رفع مشکلات بازارچه های مرزی علی الخصوص بازارچه مرزی ساری سو، مشکلات مربوط به ثبت سفارش و بروکراسی های گمرکی و… دارند.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به لزوم بهره مندی فعالین اقتصادی منطقه از ورود ماشین آلات سنگین با پلاک منطقه به منظور اجرای طرح های عمرانی و معدنی افزود: این اقدام می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند از جمله احداث آزاد راه و جاده های مواصلاتی نیازمند بهره مندی از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته است.

سلیمانی به علاقه مندی کشورهای همجوار برای توسعه و تسهیل ترانزیت با منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و گفت: امن بودن مسیر جاده ابریشم برای تزانزیت و درخواست های بسیاری برای ورود اتباع خارجی برای منطقه آزاد ماکو اهمیت ترانزیت و ایجاد شهرک ترانزیتی منطقه آزاد ماکو را دوچندان می کند.

در این نشست رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه فرآیند الکترونیکی شدن امور گمرکی در کشورمان از چهار سال قبل شروع و در حاضر مراحل تکمیلی را سپری می کند،  به دخالت ۲۷ سازمان همجوار گمرک در تشریفات ترخیص کالا اشاره کرد و افزود: ارتباط گمرک با این ۲۷ سازمان قبل از سیستمی شدن به صورت فیزیکی بود اما با الکترونیکی شدن گمرک و پیاده سازی پنجره واحد تجاری، ارتباط گمرک با این سازمان ها به صورت الکترونیکی انجام می شود.

فرود عسگری گفت: گمرک ایران در بخش تبادل الکترونیکی داده‌ها تجربیات خوبی دارد که نمونه آن اجرای موفق تیر الکترونیک است و آمادگی داریم تجربیات خود را به کشورهای علاقمند منتقل کنیم.

عسگری با اشاره به اینکه پروژه «تیر» الکترونیک برای نخستین‌بار در دنیا توسط گمرک جمهوری اسلامی با موفقیت پیاده‌سازی شد افزود: پروژه تیرالکترونیک برای نخستین‌بار در دنیا با توجه به زیرساخت‌هایی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود؛ بین ایران و ترکیه با موفقیت انجام شد.

رئیس‌کل گمرک ایران گفت: انجام موفقیت‌آمیز پروژه مزبور باعث شد اتحادیه حمل‌ونقل جاده‌ای (ایرو) این فعالیت را در سایر کشورها توسعه دهد.

عسگری افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و همین‌طور فعالیت‌های صورت گرفته این امر توسعه پیدا کرد و گمرک جمهوری اسلامی توانست پروژه حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی تحت‌عنوان پروژه اسلوونی – ایران را برای نخستین‌بار تحت رویه تیر با موفقیت پیاده‌سازی کند.

وی اقدامات زیرساختی انجام شده در منطقه آزاد ماکو را خوب ارزیابی کرد و افزود: مسائل و مشکلات مربوط به بازرگان بخصوص بازارچه مرزی ساری سو ، ورود ماشین آلات سنگین و کامیون به منطقه، موضوعات مربوط به ثبت سفارش مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس‌کل گمرک ایران با اشاره به توافق گمرک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از ثبت سفارش گمرکی توسط دبیرخانه شورای مناطق آزاد برای فعالین اقتصادی مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: در جلسه ای با دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور مسائل مطروحه در جلسه را انتقال و بزودی نتیجه را در اختیار شهروندان منطقه قرار خواهند داد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.