در برنامه گفتگوی ویژه؛

قاچاق سازمان یافته ای در مناطق آزاد نداریم

مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: به دلیل درآمد حاصل از واردات و کنترل و پرداخت عوارض منطقه‌ای قاچاق سازمان یافته‌ای در این مناطق نداریم.

 

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا عبدالرحیمی ­در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه 10 درصدی که اعلام می شود قاچاق از مناطق آزاد صوررت میگیرد نادرست است افزود: سازمان های مناطق آزاد به دلیل درآمدی که از واردات دارند اجازه نمی دهند کسی بدون کنترل و پرداخت عوارض منطقه ای وارداتی انجام دهد. 
عبدالرحیمی گفت: کل واردات به مناطق آزاد در سال گذشته 2 میلیارد دلار بود و این رقم ناچیزی در مقابل واردات 54 میلیارد دلاری سال گذشته به سرزمین اصلی است. 
وی افزود: بیش از 23 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور از تولیداتی است که در مناطق ویژه اقتصادی صورت می گیرد. 
مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در بودجه عمرانی کشور ردیفی برای مناطق آزاد وجود ندارد که بر اساس آن به این مناطق بودجه ای اختصاص یابد. 
عبدالرحیمی افزود: هزار و 400 واحد صنعتی ــ​ تولیدی در حوزه صنعت و معدن در مناطق آزاد مجوز گرفته اند که هزار و 100 واحد در این مناطق فعالیت می کنند. 
وی گفت: 280 هزار نفر نیز در این واحدها به کار گرفته شده اند. 
مدیر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در سال 92 میزان صادرات و صادرات مجدد مناطق آزاد 192 میلیون دلار بود افزود: در پایان سال 96 این رقم به یک میلیارد و 50 میلیون دلار رسید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: اگر قرار باشد از هر چیزی ایراد گرفتیم آن را تعطیل کنیم باید بانک مرکزی نیز تعطیل شود. 
محمدحسن نژاد افزود: اینکه در گزارش تحقیق و تفحص از منطقه آزاد ماکو ایراداتی گرفته شده است دلیلی برای تعطیلی این مناطق نیست. 
حسن نژاد گفت: در حالی که بودجه عمومی کل کشور 400 هزار میلیارد تومان است فقط 6 میلیارد تومان به جلفا رسیده است اما منطقه آزاد ارس سالانه 300 میلیارد تومان در این منطقه از جمله برای ساخت بزرگراه مرند ــ جلفا، فرودگاه، ناحیه صنعتی و شبکه برق و آب هزینه می کند. 
وی افزود: ایجاد زیرساخت ها برای کمک به مناطق محروم که هدف مناطق آزاد بوده تا حدودی محقق شده است. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه کل مناطق هفت گانه آزاد 6 هزار کیلومتر مربع و معادل 3 دهم درصد کل کشور وسعت دارند و 950 هزار نفر حدود یک درصد جمعیت کشور در آن زندگی می کنند 280 هزار شغل در این مناطق ایجاد شده است. 
حسن نژاد افزود: اگر بر اساس مناطق آزاد عمل می کردیم اکنون به جای 22 میلیون شاغل 28 میلیون شاغل در کشور داشتیم. 
وی گفت: تعداد شاغلان در مناطق آزاد از 190 هزار نفر در سال 92 به 280 هزار نفر افزایش یافته است. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که در کل کشور در 5 سال گذشته 3 میلیون شغل ایجاد شده است.
حسن نژاد گفت: البته با ایده آل ها در مناطق آزاد فاصله داریم. 
وی افزود: اینکه مناطق آزاد را از مالیات معاف کردند مثالِ «آش ریخته، نذر امامزاده است» زیرا این مناطق در مناطق محروم قرار دارند و مناطق محروم نیز خود به خود از مالیات معافند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کالای همراه مسافر در همه کشور آزاد است و مربوط به مناطق آزاد نیست. 
حسن نژاد افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه در هر جای ایران می توان منطقه آزاد و ویژه ایجاد کرد به شرط آنکه از پول بیت المال خرج نشود. 
وی گفت: البته دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بر آن حاکمیت دارد. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد 70 منطقه ویژه اقتصادی که در کمیسیون اقتصادی مجلس به آن اشاره شده است در صورتی امکان تحقق دارد که استفاده از سرمایه بخش خصوصی برای ایجاد آن تأیید شود و در شورای برنامه ریزی استان نیز مصوب شده باشد. 
حسن نژاد گفت: قاچاق ارتباطی با مناطق آزاد ندارد زیرا این مناطق در مرزها هستند و طبیعتاً از مرز، قاچاق انجام می شود. 
وی افزود: سال گذشته 2 میلیارد دلار واردات مناطق آزاد و بقیه عبوری که از این رقم 700 میلیون دلار مواد اولیه و ماشین آلات و 550 میلیون دلار کالای مصرفی بوده است که اگر همه آن را نیز قاچاق حساب کنیم عددی که درباره قاچاق کالا از مناطق آزاد اعلام می کنند نمی شود. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همه مغازه های مناطق آزاد به اندازه مغازه های یک مجتمع تجاری در تهران فروش ندارند. 
حسن نژاد افزود: در مبارزه با قاچاق به رغم همه تلاش ها برای مسدود کردن مرزها شکست خورده ایم اما طرح رجیستری جلوی قاچاق گوشی تلفن همراه را گرفت. 
وی گفت: اگر قانون صندوق مکانیزه فروش اجرا شود قاچاق تمام می شود. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس قانون جدید فقط اطراف مناطق صنعتی و تجاری آزاد را فنس می کشیم و فقط در این مناطق، قانون مناطق آزاد اجرا می شود.

 

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.