۳۴ ماه تا تکمیل طرح توسعه‌ بندر شهید‌رجایی

بندر شهیدرجاییمجری پروژه طرح توسعه بندر شهید رجایی گفت: حدود ۳۴ ماه تا پایان پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که با تحقق آن، پرونده سه فاز طرح توسعه‌ای این بندر بسته خواهد شد.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی فتحی مجری پروژه طرح توسعه بندر شهیدرجایی درباره آخرین وضعیت مرحله دوم پروژه فاز ۳  بندر شهید رجایی، اظهار کرد: دوره پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی ۳۶ ماهه است که دو ماه از آغاز آن می‌گذرد و در مرحله تجهیز کارگاه قرار دارد. علاوه بر این بیش از ۶ درصد عملیات خاکبرداری نیز انجام شده است و با اضافه شدن امکانات و تجهیزات سرعت کار بیشتر می شود.
وی ادامه داد: اعتبار حجم پروژه مرحله دوم فاز ۳ بندر شهیدرجایی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است که به عنوان مبلغ اولیه پیمان در نظر گرفته شده و از ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری زمین تحویل داده شده است که عملا به عنوان تاریخ آغاز قرارداد لحاظ است.
به گفته مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید رجایی، طی سه الی چهار ماه اول پیش‌بینی شده است که تجهیز کارگاه صورت گیرد و این عملیات آغاز شده است. موازی با این اقدام نیز موضوع خاکبرداری صورت گرفته است تا بتوان به تراز پروژه رسید که این اقدام نیز آغاز شده است و ۱۲۰ هزار متر مکعب برداشت خاکبرداری صورت گرفته است.
فتحی با اشاره به اینکه به لحاظ تسهیل و تسریع پروژه، ساخت دیواره بندر در داخل، از پروژه جدا شده است، عنوان کرد: این اقدام که تاکنون در سایر بنادر وجود نداشته است موجب شده که تشریفات و مشکلات بندر از لحاظ ترافیکی و سایر مسائل این چنینی تفکیک شده و تاثیری بر فعالیت بندر و پروژه نداشته باشد.
وی افزود: با مجوزی که از سوی گمرک و بندرشهید رجایی اتخاذ شده، فعالیت مربوط به دیواره گذاری هم آغاز شده است و طی دو الی سه هفته آینده به پایان خواهد رسید.
مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید رجایی با بیان اینکه در این پروژه از نیروی انسانی که در پروژه فاز یک و دو فعالیت داشتند استفاده شده است، گفت: استفاده از نیروی انسانی با تجربه، ارتقای سطح کیفی و تسریع پروژه را رقم خواهد زد.   
فتحی در خصوص وضعیت مالی پروژه نیز، خاطرنشان کرد: پیش پرداخت اولین قسط انجام شده است و پرداخت‌های بعدی نیز در زمان مشخص انجام می‌شود.
وی، ادامه داد: قرار بر این شده که در کنار پیمانکار، امکانات و تجهیزات رفاهی پروژه را وارد کنیم و همراه با پیمانکار دیواره، که بخش اصلی پروژه را بر عهده دارد بتوانیم ضمن استفاده از امکانات داخلی، تکنولوژی را به طور کامل وارد کرده و از آن بهره‌مند شویم.
گفتنی است طرح توسعه‌ای بندر شهیدرجایی در سه فاز مدنظر قرار گرفته است که فاز اول این طرح مربوط به پیشانی بین حوضچه ۲ و ۳ بود که با ظرفیت کانتینری ۱۲ هزار TEU و طول ۸۷۰ متر، ۱۰ سال قبل به بهره برداری رسید.  فاز ۲ این طرح توسعه ای مربوط به یال‌های شرقی و غربی حوضچه ۲ و ۳ و فاز سوم نیز مربوط به یال غربی حوضچه ۳ است و در فواصل زمانی مختلف طی چند سال گذشته به بهره برداری رسیده است و تنها رفع نقص مربوط به ۴۰۰ متر از اسکله باقی مانده که در حال انجام است.
فاز ۲ بندر شهید رجایی تقریبا ۲۲۰۰ متر اسکله است که در مقاطع زمانی مختلف افتتاح شده و در قالب ۲۵ درصد از قرارداد این فاز، ۲۸۵ متر به ۱۲۰ متر برگشتی از اسکله مربوطه، مدنظر قرار گرفت تا در مجموع ۴۰۰ متر اسکله در شمال حوضچه سوم به عنوان مرحله اول پروژه فاز ۳ ایجاد شود که این پروژه در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد.
مرحله دوم فاز ۳ طرح توسعه بندر شهیدرجایی شامل ۱۴۰۰ متر اسکله جدید است که توسط رییس جمهوری در اسفندماه سال گذشته کلنگ زنی شد. ظرفیت اسکله‌های قبلی تا ۱۰ هزار TEU بود و ظرفیت کانتینری اسکله‌های جدید در مرحله دوم فاز سه طرح توسعه بندر شهیدرجایی TEU ۱۸۴۰۰ است و سه پست اسکله با آبخور ۱۷,۵ متر مدنظر قرار گرفته است و ظرفیت ایجاد شده زمینه را برای پهلوگیری بزرگترین تیپ شناورهای رایج دنیا فراهم می‌کند.

برچسب ها : بندر شهید رجایی
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.