صادرات محصولات پارس جنوبی 22 درصد افزایش یافت

صادرات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان قطب انرژی و گازی ایران، با وجود بازگشت تحریم های آمریکا روندی رو به افزایشی داشته به طوری که در چهارماه نخست امسال 22 درصد رشد کرده است که در صدر آن میعانات گازی قرار دارد.


به گزارش فرینا، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که بزرگترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است، علاوه بر دارا بودن عنوان پایتخت انرژی ایران، قطب صادرات محصولات غیرنفتی، پتروشیمی و میعانات گازی کشور به شمار می رود.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس علاوه بر دارا بودن میدان گازی پارس جنوبی، میزبان حدود 16 مجتمع پتروشیمی است که سالیانه بیش از 20 میلیون تن محصول تولید می کنند و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود.

با وجود اینکه، تحریم های جدید آمریکا، صنعت نفت و صادرات صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی را هدف قرار داده است اما بررسی ها نشان می دهد که خروج آمریکا از برجام و تهدید سایر کشورها برای قطع مراودات انرژی با ایران تاکنون تاثیری بر وضعیت صادرات این قطب انرژی کشور نداشته است.«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه امسال خروج از این توافق بین المللی را اعلام کرد.در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت ها اجرا می کند.

آمریکا پس از اعلام تصمیم خود، به خریداران نفت و میعانات گازی ایران فشارهایی وارد کرد تا به کاهش و توقف خرید خود دست بزنند.

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد ایرنا با اشاره به صادرات پنج میلیون و 984 هزار تن کالای غیر نفتی شامل محصولات تولیدی منطقه به ارزش افزون بر سه میلیارد و 26 میلیون دلار به خارج از کشور، گفت: این مقدار صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 10 درصد و از نظر ارزش 29 درصد افزایش داشته است.

احمد پورحیدر افزود: همچنین سه میلیون و 926 هزار تن میعانات گازی به ارزش 2 میلیارد و 582 میلیون دلار نیز از این منطقه به خارج از کشور صادر شده که مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 14 درصد افزایش داشته است.

پورحیدر گفت: در مجموع، در چهار ماه نخست امسال بیش از 9 میلیون و 911 تن کالا نظیر میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن، آمونیاک و نفت خام به ارزش پنج میلیارد و 609 میلیون دلار به خارج از کشور از منطقه ویژه اقتصادی پارس صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر از نظر ارزش 22 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این صادرات بیشتر به کشور های چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات متحده عربی و کویت صادر شده است.

مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارسگفت: همچنین در این مدت بیش از 86 هزار تن کالا به ارزش 576 میلیون و 804 هزاردلار وارد این منطقه شده که شامل تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده پتروشیمی ها و فازهای گازی پارس جنوبی بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 45 درصد افزایش داشته است.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس.پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.