مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی: سود سپرده مثل چاپ اسکناس است

یک کارشناس اقتصادی به بانک مرکزی پیشنهاد داد تا به منظور تثبیت نرخ ارز از اعمال سیاست‌های انقباضی بهره گیرد.

به گزارش فرینا، رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفت‌ و گو با ایسنا، در ارتباط با شرایط این روزهای بازار ارز، اظهار کرد: آنچه طی این روزها در مورد ارز و نرخ آن مشاهده می‌شود شرایط التهابی است که بدلیل انتظارات تورمی بر بازار حاکم شده است و باید به صورت جدی به افرادی که قصد دارند نسبت به خرید ارز اقدام کنند و از این بازار سود ببرند، هشدار داد.
وی ادامه داد: باید آگاهی‌های لازم به مردم داده شود و آن‌ها بدانند که قیمت واقعی ارز با در نظر گرفتن تورم ارزی و ریالی نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی و بر اساس آنچه در بازار ثانویه کشف شده در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان است و ارقام بیش از این که در حال حاضر خرید و فروش می‌شود دارای قیمت حبابی است.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در تمامی کشورهای دنیا بانک‌های مرکزی ابزارهایی را برای کنترل قیمت ارز در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که بانک مرکزی از ابزارهای کنترلی خود برای متناسب کردن نرخ ارز استفاده کند و منظور از این ابزار کنترلی پخش ارز و تزریق آن در بازار نیست چرا که چنین سیاستی موجب هدر رفت منابع ارزی می‌شود.
مسرور، افزود: مشکل فعلی، سرعت بالای گردش پول و افزایش نقدینگی متاثر از سود سپرده‌های بانکی طی سال‌های گذشته است و بهتر است که دولت از سیاست‌های انقباضی به منظور کاهش سرعت گردش پول و کنترل ارز استفاده کند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مردم نباید وارد بازی موج ارزی شوند چرا که ارز وارد فاز حباب قیمتی شده است، اظهار کرد: مردم باید بدانند که بانک مرکزی ابزارهایی برای کنترل قیمت ارز در اختیار دارد و زمانی که تصمیم بگیرد، از این ابزار استفاده خواهد کرد که موجب کاهش قیمت ارز خواهد شد.
وی با بیان اینکه شرایط فعلی کسب و کار در کلانشهرها را دچار آسیب کرده و با مشکل روبه‌رو می‌کند، گفت: در حال حاضر قیمت ارز بیش از ۳ هزار تومان حباب دارد و امیدوار هستیم که بانک مرکزی در زمان مناسب نسبت به کنترل بازار ارز اقدام کند.
مسرور با بیان اینکه عمده سپرده‌های بانکی در اختیار عده معدودی است، خاطرنشان کرد:‌ این سپرده‌های کلان بر حجم پول اضافه کرده و سود سپرده پرداخت شده همانند چاپ اسکناس است و باعث شده تا حجم پول بیش از پیش افزایش یابد. به طور حتم اتخاذ تصمیم سیاست انقباضی به منظور کاهش سرعت گردش پول و کنترل قیمت ارز موجب بهبود اوضاع خواهد شد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.