لزوم همکاری همه جانبه برای اجرای قوانین حوزه دریا و ساحل

در دوازدهمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان، بر لزوم هماهنگی و همکاری تمامی دستگاه ها در راستای اجرای هر چه سریعتر و جامع تر قوانین مرتبط با حوزه دریا و ساحل تأکید شد.  


به گزارش فرینا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در این نشست با بیان اینکه هرمزگان ۴۰ درصد سواحل کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در حوزه کاداستر ساحلی و تعیین حریم ۶۰ متری تعاملات خوبی در قالب یک تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی با سازمان جنگل ها و مراتع کشور صورت گرفته که نتایج اجرای این طرح می تواند برای توسعه استان ساحلی هرمزگان بسیار کارگشا باشد. 
رضا مدرس با اشاره به در دست اجرا بودن مطالعات بازآفرینی تعامل شهر و بندر توسط سازمان بنادر افزود: اطلاعات آکادمیک مربوط به این مطالعات می تواند در مقاطع آموزش عالی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مدرس به لزوم تصویب نهایی طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی(ICZM) در استان هرمزگان طی ماه جاری نیز اشاره کرد و از اعضای این کمیته خواست تا پایان سال جاری شرایطی را فراهم کنند که شاهد کاهش ۲۰ درصدی تعداد سازه های غیرمجاز در این استان باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل این استان گفت: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون تعاملاتی خوبی با مناطق آزاد کیش و قشم و همچنین دستگاه های دیگری همچون شهرداری و شیلات در بحث مجوزدار شدن سازه های ساحلی و دریایی صورت گرفت.
اله مراد عفیفی پور افزود: خوشبختانه طی یکسال اخیر توانسته ایم به یک درک مشترک با سایر دستگاه برسیم که مجوزها به صورت یکپارچه توسط یک کمیته تخصصی مستقر در سازمان بنادر صادر شود. در این خصوص، همواره اجرای مصوبات ابلاغی و الزامات قانونی ملاک عمل دستگاه های همکار بوده است.
به گفته عفیفی پور، از آذرماه سال گذشته تاکنون، ۱۰ مورد موافقت اولیه، ۱۲ مورد مجوز ساخت و ۷ مورد هم مجوز بهره برداری برای سازه های دریایی و ساحلی این استان صادر شده است.
وی در ادامه امنیت، ایمنی و محیط زیست را به عنوان سه موضوع مهم در بحث بررسی ها و صدور مجوز برای سازه ها مطرح کرد و افزود: اگر سازه ای در این سه زمینه مشکلی نداشته باشد، مانع چالش آفرینی برای صدور مجوز آن وجود ندارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: به دلیل مکانیزه شدن فرآیندها در سامانه صدور مجوزها، انجام کارها به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می شود و ثبت اطلاعات و همچنین انجام تشریفات قانونی صدور مجوز نیازی به هیچ هزینه ریالی ندارد. 
عفیفی پور بر لزوم هماهنگی و همکاری همه جانبه تمامی دستگاه ها، ارگان ها و نهادها در راستای اجرای هر چه سریعتر و جامع تر قوانین مرتبط با حوزه دریا و ساحل تأکید کرد.
مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی و دبیر کمیته صدور مجوز سازه های دریایی کشور نیز با اشاره به آخرین وضعیت ساخت و سازهای ساحلی در استان هرمزگان، گفت: با احتساب سازه های ساحلی و فراساحل، ۳۲۱ سازه در این استان وجود دارد ۲۷۵ سازه متعلق به مجموعه های دولتی و ۴۶ مورد نیز با مالکیت بخش خصوصی است.  
حمید خلیلی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، این سازمان در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود، مطالعات طرح بازآفرینی تعامل شهر و بندر را برای ۱۵ بندر همجوار با ۱۲ شهر در شمال و جنوب کشور را آغاز کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.