ایفای بهتر نقش مناطق آزاد با گسترش روابط کشورها امکانپذیر است

مدیر هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: هرچه روابط ما با کشورها گسترده تر باشد مناطق آزاد هم می توانند نقشی که برایشان در نظر گرفته شده را بهتر ایفا کنند.

به گزارش فرینا، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع سهم مناطق آزاد در ارتقا روابط تجاری ایران با ترکیه و روسیه با توجه به چشم انداز پیش رو و با حضور دکتر موید حسینی صدر مشاور سازمان برنامه و بودجه و از نمایندگان ادوار مجلس و مهندس جعفر آهنگران مدیر هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد آنتن شد.
جعفر آهنگران در خصوص سهم مناطق آزاد در ارتقا روابط تجاری ایران با ترکیه و سوریه گفت: یکی از ماموریت های اصلی مناطق آزاد مخصوصا درطول چند سال اخیر با تغییر رویکردی که صورت گرفته، ارتباط با همسایه ها است. این ماموریت بسیار مهمی است که می تواند ما را به بازارهای بزرگتر و جهانی متصل کند. 
مدیر هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به مناطق آزاد در شمال غربی ایران بیان کرد: منطقه آزاد ماکو در سال 1391با تعریف ارتباط با ترکیه و بعدا با اروپا شکل گرفته است. منطقه آزاد ماکو از موقعیت ترانزیتی بسیار بالایی برخوردار است و در این چند سال اخیر زیرساخت هایش تا حدودی آماده شده و ارتباط خوبی با ترکیه برقرار کرده است.
وی همچنین به منطقه آزاد ارس اشاره و عنوان کرد: منطقه آزاد ارس در کناره جمهوری نخجوان و آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و یکی از ماموریت هایش ارتباط با کشورهای قفقاز و در نهایت روسیه است. 
آهنگران بیان داشت: یکی از برنامه هایی که در حال حاضر در منطقه آزاد ارس موفق عمل کرده، صادرات محصولات گلخانه ای است. در منطقه آزاد ماکو نیز این ارتباط با ماکو وجود دارد.
وی تاکید کرد: هرچه روابط ما با کشورها گسترده تر باشد مناطق آزاد هم می توانند نقشی که برایشان در نظر گرفته شده، بهتر ایفا کنند. 
در ادامه موید حسینی صدر با اشاره به سوابق خود گفت: هشت سال در گروه دوستی ایران و ترکیه بودم و رئیس گروه دوستی بودم و ریز مسائل بین ایران و ترکیه، نیازهای متقابل دو کشور، ظرفیت های دو کشور و اینکه در چه زمینه هایی می توانند همکاری کنند و از منافع مشترک و تضاد منافع مطلع هستم. متاسفانه در کشور ما چیزی به نام انباشت تجربه وجود ندارد و با تغییر مسئولین ارشد، پست ها به عنوان موهبت و یا فرصت مغتنم بین نزدیکان مسئولین پخش می شود و این باعث فرصت سوزی های زیادی می وشد.
وی با اشاره به توافق ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط تجاری تا 30 میلیارد دلار، ابراز داشت: تقریبا 8 سال پیش با ترکیه این توافق کردیم و این رقم به 23 میلیارد دلار رسید ولی بعدا به جای اینکه این رقم به 40 میلیارد دلار برسد فروکش کرد و اکنون ارقام خیلی پایین تر است.
مشاور سازمان برنامه و بودجه با ذکر اینکه عدم اشرافیت به ظرفیت های دو کشور سرعت توسعه و توسعه روابط را کاهش می دهد، بیان داشت: مناطق آزاد فرصت های خیلی خوبی است مثلا درزمینه صنعت، گردشگری، مواد غذایی، کشاورزی و حتی سیاسی، این دو کشور به یکدیگر نیاز دارند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.