بوم گردی و گردشگری الکترونیک، رویکردی نوین در صنعت گردشگری منطقه آزاد ماکو

منطقه آزاد ماکو بهشت ناشناخته پهنه گردشگری است و بوم گردی سفری با نگرشی متفاوت در کنار گردشگری الکترونیک جلوه ای از یک اقدام مطالعاتی در سازمان منطقه آزاد ماکو است.

سفر به ماکو زمانی آغاز می شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند با دانستن داشته های این منطقه، عزم خود را جزم کرده و راهی سفری پرماجرا می شوند.
بر این اساس واژه ماکوگردی، اغراق نیست چراکه منطقه آزاد ماکو تنها طبیعت نیست و جای جای آن سرشار از غنای تاریخی، طبیعی و فرهنگی است؛ اما امروز دنیا، دنیایی دیگر شده و جهان جهان تارنماها و شبکه های مجازی است که به شکل قابل توجهی بیش از هر چیز دیگر، در این حباب خاکی رسوخ کرده تا به امروز که گردشگری الکترونیک، رخ نمایی تازه در صنعتی نویافته است.
حضور ده ها نفر از فعالین شبکه های مجازی در جشنواره ماکوگرام به ما نشان داد که کارها ساده شده و با یک گوشی و خط اینترنت، مثلا در ماکو شمال غربی ترین منطقه کشور هستیم ، آن طرف ایران مثلا چابهار یا آنطرف دنیا دقیقا قرینه مکان ما، می توان وارد شهری شد و در یکی از جاذبه های گردشگری آن قدم زد، اما آیا کسی در آن نقطه قرینه که ما در حال قدم زدن هستیم می تواند در چشمه ثریا، قلعه تاریخی، قره کلیسا و ... قدم بزند و در باغ های سیب گجوت و باشکند، خود را به بهشت چشم دعوت کند و به شوق استشمام عطر گیاهان دارویی منطقه، سراغ سایت های گردشگری و رزرو بیلت رفته و اسباب سفر به منطقه آزاد ماکو را فراهم کند؟

*** گردشگری الکترونیک پیش نیاز توسعه بوم گردی است

سحر رضایی ایرانگرد و فعال صنعت توریسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: گردشگری الکترونیک در واقع لازمه و پیش نیاز توسعه بوم گردی است بطوریکه با به‌کارگیری فناوری‌های جدید بویژه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در دو بعد عرضه و تقاضای گردشگری علاوه بر معرفی جاذبه های طبیعی، شرایط محیطی، آداب و رسوم قبایل و مردمان، خدمات مورد نیاز گردشگران، زمینه های بازاریابی و دورنمای گردشگری مقاصد را نیز فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه هنوز در ایران گردشگری الکترونیک آنچنانکه باید رواج نیافته است افزود: ما در ماکوگرام تا جائیکه امکانات و زمان اجازه می داد به معرفی ظرفیت ها و جاذبه های اکوتوریسم و بوم گردی منطقه آزاد ماکو خصوصا در فضای مجازی اقدام کردیم ولی این اقدام چقدر توانست مخاطب جذب کند باید بررسی کرد.
رضایی گردشگری امروز را ارزنده ترین صنعت پول‌ساز در جهان عنوان کرد و افزود: مسئولین منطقه آزاد ماکو باید با تلاشی وافر در این راه، بیش از همیشه تلاش کنند چراکه این تلاش می تواند جذب گردشگر، معرفی منطقه در سطح جهانی و ارتقای رشد ناخالص ملی را به همراه داشته باشد.

*** بوم گردی راهکاری برای درآمدزایی همراه با نشاط اجتماعی است

عکاس و مستندساز حوزه گردشگری نیز با اشاره به اینکه بوم گردی راهکاری برای درآمدزایی پایدار است گفت: بوم گردی در ایران آنگونه که باید تبلیغ نشده است و در شرایط کنونی که امکان سفر به خارج به دلیل نواسانات ارزی و افزایش عوارض خروج از کشور را شاهد هستیم بوم گردی را می توان جایگزینی برای سفرهای پرهزینه کرد.
فرشید ضیاءالملکی با انتقاد از عدم وجود امکانات رفاهی مناسب در اکثر نقاط گردشگری کشور افزود: مسافر و گردشگر به جایی سفر می کند که دارای امکانات آسایشی و رفاهی باشد و معرفی جاذبه های طبیعی نمی تواند به تنهایی گردشگر جذب کند.

*** گردشگری خلاقیت، نو آوری و برنامه ریزی مبتکرانه می خواهد

رییس هیأت مدیره کانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری ایران نیز با اشاره به اینکه گردشگری شرایط جدید رویکرد و برنامه متفاوت می خواهد گفت: اگر در گذشته خیلی با این داستان، منعطف برخورد نکردیم، یا این صنعت را خیلی مهم نمی شمردیم الان باید با نگاه ویژه ای به سراغ این صنعت برویم.

آرش نورآقایی با تاکید بر اینکه خیلی از کشورهای توسعه یافته به جای اینکه به دنبال بیشترین گردشگر باشند در پی کسب درآمد بیشتر هستند افزود: ما باید بین کیفیت و کمیت تعادل ایجاد کنیم. ما مدام می گوییم که می خواهیم 20 میلیون گردشگر وارد کنیم. درحالی که اصلاً ساختار عرفی، شرعی، اجتماعی و زیربنایی ما به ما اجازه ورود این حجم گردشگر را نمی دهد.

*** برای توسعه ایرانگردی باید تولید محتوای جوان پسند صورت گیرد

پانته آ غلامی فعال حوزه گردشگری نیز معتقد است  تولید محتوای جوان پسند در حوزه ایرانگردی خیلی کم بوده و باید از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی استفاده کرد تا تعریف جدیدی از تفریح و گردشگری ارائه داد.

وی با اشاره به تاثیر زیاد طوفان هشتگی ماکو بر روی مخاطبین افزود: به نظر من این پروژه خیلی تاثیرگذار باید ادامه دار باشد و مردم نقاط مختلف  را به هم متصل کند. چرا که سفر و گردشگری، توسعه و رونق را به مناطق مختلف تزریق می‌کند و علاوه بر رشد اقتصادی به رشد فرهنگی همه کمک می کند.

*** ماکوگرام ظرفیت ها و پانسیل های گردشگری منطقه آزاد ماکو را به بازارهای هدف معرفی کرد

معاون فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: خوشبختانه جشنواره ماکوگرام این فرصت را فراهم ساخت تا ظرفیت‌ها و پتانسیل های موجود در منطقه آزاد ماکو به بازارهای هدف گردشگری معرفی شود.
حسین حمزه لو با اشاره به اینکه اسکان و اقامت برای بوم گردهای تابستانی منطقه آزاد ماکو رایگان خواهد بود افزود: در این جشنواره 60 نفر فعال اکوتوریسم و گردشگری الکترونیک توانستند تولید محتواهای خوبی در زمینه معرفی منطقه آزاد ماکو انجام دهند که این اقدامات ادامه خواهد داشت و از تمام فعالان گردشگری دعوت می کنیم به منطقه سفر کنند.

*** باید هویت و اصالت بومی محلی با قوت مورد تقویت و پیگیری قرار گیرد

مدیرگردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت: بوم گردی و توسعه آن محور مهم توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد ماکو است لذا بر این اعتقادیم که باید هویت و اصالت بومی محلی با قوت مورد تقویت و پیگیری قرار گیرد.

مهدی عبدالله زاده با اشاره به آماده سازی چندین روستا برای اقامت بوم گردها در منطقه افزود: اقامت در یک مکان سنتی و قدیمی با فضایی مملو از معنویت و توام با فرهنگ می تواند به مراتب بهتر از هر اقدام دیگری برای ماندگاری یک فرهنگ و محله در ذهن گردشگر باشد.
عبدالله زاده خانه های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی را ظرفیت های بی نظیر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی علاقمند به تجربه یک اقامت و زندگی توام با آرامش عنوان کرد.

 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.