اقتصاد تک محوری، آفت نظام توسعه ای است / قشم پیشگام توسعه روستایی در بین مناطق آزاد

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تکیه بر اقتصاد تک محوری آفت نظام توسعه ای است و برنامه های ما در این منطقه با رویکردی چند وجهی در روستاها انجام می شود.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی در برنامه امضای تفاهم نامه همکاری فیمابین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد افزود: طرح توسعه متوازن چند وجهی در روستاهای جزیره دلیل اصلی پیشرفت این منطقه در سال های اخیر است.
مومنی با اشاره به نیازهای مناطق آزاد برای دستیابی به اهداف ذاتی خود، افزود: این مناطق باید در حیطه جغرافیایی متناسب با ماموریت تخصصی خود قرار گرفته و با دسترسی به امکانات مناسب وحفظ وحدت رویه در بدنه خود، عملکرد موفقی ارائه دهند.
وی با تاکید بر این که تولید ثروت در منطقه آزاد قشم نباید متمرکز به یک حوزه یا یک منطقه خاص باشد، گفت: اقتصاد قشم در سال های دور بر پایه سه حوزه صیادی، کشاورزی و تجارت شکل گرفته که به مرور زمان دچار آفت شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از تهیه طرح جامع جزیره و توسعه جوامع محلی در راستای تحول اقتصادی و توسعه متوازن جزیره خبر داد و افزود: با تصویب این طرح، ظرفیت های جزیره در حوزه های متفاوتی از جمله شیلات، کشاورزی، گردشگری، پتروشیمی، نفت و انرژی معرفی شده و وارد فاز توسعه ای می شود.

تغییر رویکرد نظام اقتصادی قشم با تمرکز بر تولید کالای ایرانی
مومنی با تاکید بر تغییر رویکرد نظام اقتصادی قشم  در سه سال اخیر گفت: تمرکز جزیره بر توسعه صنایع تولیدی به منظور ساخت کالای ایرانی، برندسازی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، همچنین گسترش صادرات از اقدامات سازمان در این سه سال بوده است.
وی افزود: در دوره های گذشته فعالیت سازمان منطقه آزاد قشم، تمرکز حوزه تجارت بیشتر بر واردات بوده ولی در سه سال اخیر سعی شده با تغییر رویکرد به سمت صنایع تولیدی و پوشاک، به خودکفایی برسیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: حوزه کشاورزی جزیره که به دلیل عدم بارش نزولات آسمانی دچار بحران شده است را با تغییر رویکرد به سمت کشت گلخانه ای هدایت خواهیم کرد.
به گفته مومنی، این منطقه با داشتن سهم 84 هزار تُنی از 200 هزار تُن سهمیه تولید ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه کشور، همچنین با تمرکز بر تکثیر و پرورش میگو تحولی در صنعت شیلات جزیره ایجاد کرده است.
وی گردشگری دریامحور را مزیت ویژه این منطقه آزاد برشمرد و افزود: با افزایش تسهیلات رفاهی و گردشگری مناسب همچون کمپ پارک ها و اقامتگاه های بوم گردی توانسته ایم جایگاه مسافران جزیره را به گردشگر ارتقا دهیم به طوری که در حال حاضر رکورد شب اقامت این جزیره با میانگین چهار در برابر 1.5 شب اقامت کشور در رتبه برتر قرار دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: یکی دیگر از اهداف سازمان منطقه آزاد قشم، شناسایی مزیت های هر روستا، شناسنامه دار کردن و تلاش برای شکوفایی توانمندی های روستاییان در سه سال گذشته بوده است.
مومنی همچنین برنامه ریزی برای تبدیل قشم به یک شهر هوشمند را از اهداف دیگر سازمان منطقه آزاد در راستای ارتقای جزیره دانست.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان افزود: برای کمک به گسترش صنایع تولیدی و توسعه روستایی در حال رایزنی برای بستن قرارداد سه جانبه ای با مشارکت بانک، متقاضی و سازمان منطقه آزاد قشم هستیم تا مشکل وثیقه بانکی برای دریافت وام به ویژه برای روستائیان را حل کنیم.
در پایان این نشست که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و هیات همراه، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، معاونین و مدیران این سازمان در محل مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد، تفاهم نامه همکاری معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران و سازمان منطقه آزاد قشم به امضاء سید ابوالفضل رضوی و حمید رضا مومنی رسید.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.