تهران در تعامل با کابل الگوی تعاون را دنبال می کند

معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده بود، در جریان دیدار با مقامات ارشد این کشور گفت که تهران در تعامل با افغانستان و برخورد با مشکلات در این کشور، «الگوی تعاون» را دنبال می کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «سید عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه ایران در آخرین برنامه سفرش با «محمد اشرف غنی » رئیس جمهوری افغانستان در محل ارگ ریاست جمهوری در کابل دیدار کرد.
در این دیدار هر دو طرف بر گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه های تجارت، حمل و نقل و ترانزیت، پیوندهای مالی و بانکی بحث و تبادل نظر کردند.
همچنین هر دو کشور مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و خشکسالی های متاثر از آن را بررسی کردند و بر عزم و اراده خود برای تبدیل تنش ها به زمینه های همکاری نزدیک تر تاکید کردند.
عراقچی با اشاره به سابقه تاریخی تعامل دو ملت ایران و افغانستان به ویژه در چهار دهه گذشته، نوع مواجه ایران با مشکلات ملت افغانستان و مسائل حادث در بین دو کشور را الگوی تعاون و همیاری برشمرد و گفت که این روش همواره مبنا بوده است.
با توجه به جنایات اخیر گروه تروریستی «داعش» در افغانستان، طرفین در این دیدار یک بار دیگر بر عزم خود برای مبارزه با گروه های تکفیری تروریستی و ضرورت هماهنگی و تلاش دو کشور در این زمینه تاکید کردند.
عراقچی که همراه با هیاتی سیاسی برای شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، هند و افغانستان و دیدارهای دو جانبه با طرف های هندی و مقامات افغانستان از روز سه شنبه به کابل آمده بود، صبح امروز این شهر را به مقصد تهران ترک کرد.
او دیروز همچنین پیش ازدیدار با رئیس جمهوری افغانستان با «صلاح الدین ربانی » وزیر خارجه افغانستان دیدار و گفت وگو کرد. 
در آن دیدار عراقچی ، پیشرفت مذاکرات در کمیته های پنج گانه میان افغانستان و ایران را برجسته خواند و بر پشتیبانی جمهوری اسلامی از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان تاکید کرد و صلح، ثبات و امنیت در این کشور را مایه آرامش ایران دانست.
ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز از میزبانی مهاجران و پناهجویان و پشتیبانی ایران از روند صلح در افغانستان قدردانی کرد.
معاون وزیر خارجه ایران در طول سفرش به کابل با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، « حمدالله محب » مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ، « حکمت خلیل کرزی » همتای خود در وزارت خارجه افغانستان دیدار داشت.
عراقچی همچنین در اجلاس سه جانبه معاونین وزرای خارجه ایران، افغانستان و هند که با محوریت همکاری های اقتصادی برگزار شده بود، شرکت کرد و جداگانه نیز با هیات هند دیدار داشت.
در این جلسات مسائل دو جانبه و راهکارهای حل آن در میان ایران و افغانستان ، هند و ایران و همچنین همکاری سه جانبه سه کشور بحث شد و چگونگی استمرار همکاری ها، آخرین تحولات مربوط به همکاری های مالی با توجه به «برجام» ، تحولات منطقه ، روند مبارزه با تروریسم و ایجاد سازوکارهای نوین برای تعمیق روابط و تسریع همکاری ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ایران ، هند و افغانستان در حوزه فعالیت و بهره برداری از منطقه آزاد چابهار دارای توافق نامه های همه جانبه ای هستند و سرمایه گذاری مشترکی در این حوزه انجام شده که گسترش همکاری اقتصادی تحت این توافقات خواست هر سه کشور است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.