ایران، افغانستان و هند مذاکرات سازنده‌ای در مورد چابهار داشتند

سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که در اولین نشست توافق نامه چابهار در کابل، گفتگوهای سازنده ای میان این کشور، افغانستان و هند صورت گرفته است. دکتر بهرام قاسمی در مورد توقف صادرات برخی کالاها به افغانستان از مرز فراه نیز گفت که این مساله ربطی به تحریم های امریکا ندارد و مذاکرات دوجانبه از یکی دو روز گذشته در این مورد آغاز شده است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا) از تهران، بهرام قاسمی، در پاسخ به سوال خبرنگار آوا در  مورد سفر عباس عراقچی، معاون وزارت امورخارجه ایران به کابل، برگزاری اولین نشست سه جانبه توافق نامه چابهار و ادامه مذاکرات دوجانبه در مورد تهیه سند همکاری های جامع راهبردی، این سفر را در راستای همکاری های چندجانبه و دوجانبه سازنده و مفید خواند.
 
قاسمی افزود: در این سفر در مورد تکمیل مذاکرات سند توافق نامه همکاری های جامع دو کشور و مواردی در این حوزه گفتگو شده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد نشست سه جانبه چابهار نیز گفت: این اجلاس، اجلاس مهمی بود و در مورد بندر چابهار و چگونگی همکاری ها در این حوزه، گفتگوهای سازنده ای میان ایران، افغانستان و هند صورت گرفت.
 
وی افزود: بر اساس تفاهم ها و صحبت هایی که میان مقامات در اجلاس سه جانبه چابهار صورت گرفت، تلاش صورت گرفت همکاری های ما بتواند در راستای توسعه اقتصادی منطقه کارساز باشد.
 
اولین نشست توافق نامه چابهار هفته گذشته با حضور معاونان وزارت های خارجه ایران و هند در کابل برگزار شد. در حاشیه این اجلاس، مذاکرات افغانستان و ایران برای دستیابی به سند همکاری های جامع راهبردی ادامه یافت.
 
اولین نشست توافق نامه سه جانبه چابهار در حالی در کابل برگزار شد که سفیر امریکا در کابل گفته که در سفر اخیر وزرای دفاع و خارجه امریکا به هند، مقام های هندی دیدگاه های خود را در مورد بندر چابهار به طرف امریکایی منتقل کرده اند. افغانستان و هند خواستار مستثنی شدن بندر چابهار ا تحریم های امریکا شده اند.
 
مذاکرات در مورد توقف کالا از مرز فراه ادامه دارد/ این توقف ربطی به تحریم ها ندارد
بهرام قاسمی در مورد محدودیت صادرات برخی کالاها از ایران به افغانستان و همچنین بحث توقف واردات چهار کالای اساسی از مرز ماهی رود ـ ابونصر فراهی از سوی دولت افغانستان، تصریح کرد که این موضوع در دست بررسی است و فکر می کنم سوءتفاهم هایی وجود داشته است.
 
وی توقف واردات کالا از مرز ماهی رود ـ ابونصر فراهی به افغانستان را ناشی از برخی مسایل مرزی خواند و گفت که مذاکراتی بین دو کشور از یکی دو روز گذشته در این مورد در حال انجام است و امیدوارند که این مساله حل شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز گزارش های برخی رسانه ها در مورد ارتباط توقف واردات برخی کالاها از طریق مرز ماهی رود ـ ابونصر فراهی به مساله تحریم های این کشور و موضوع امریکا را رد کرد.
 
وی گفت که مسایل موجود، مسایلی دوجانبه است که با مذاکرات ارگان های ذیربط حل و فصل می شود.
 
بر اساس اعلام گمرک ولایت فراه، واردات کالاهایی چون مواد نفتی، آهن الات، سمنت و کاشی و سرامیک از ایران از طریق بندر ماهی رود ـ ابونصر فراهی از ۲۵ سنبله متوقف شده است. دلیل این اقدام، واردات قابل توجه این کالاها به صورت قاچاق از این مرز گفته شده است. گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گفته که صادرات این کالاها تنها از مرز فراه متوقف شده و تاجران می توانند این کالاها را از سایر پایانه های مرزی این کشور وارد افغانستان کنند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.