امسال 501 تن میگوی تولیدی چابهار به 4 کشور دنیا صادر شد

مدیر شبکه دامپزشکی چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: امسال هزار و 600 تن میگو از 45 مزرعه 20 هکتاری برداشت که 501 تن آن به کشورهای تایلند، حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات، عمان و هنگ‌ کنگ صادر شده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، اولیا میرلاشاری میگوی کشت شده در منطقه گواتر چابهار را از نوع وانامی پاسفید غربی ذکر کرد و افزود: این نوع میگو در مقابل بیماریها مقاوم و از بازارپسندی مناسبی برخوردار است.

وی بیان کرد: میگوی با کیفیت چابهار هم اینک پنج دلار در بازار جهانی خرید و فروش می شود که می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته از مجموع هزار و 25 تن میگوی برداشت شده 320 تن به چهار کشور دنیا صادر شده بود، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود صادرات امسال در مقایسه با سال گذشته 2 برابر رشد داشته باشد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال جاری هزار و 600 تن میگو از 45 مزرعه 20 هکتاری در سایت پرورش میگو منطقه گواتر چابهار برداشت و روانه بازار مصرف شد.

میران صداقتی افزود: هر هکتار مزرعه پرورش میگو به طور متوسط زمینه اشتغال 2 نفر را فراهم کرده است و در صورت استفاده از سیستم هوادهی بیش از 2 تا سه تن و برخی مزارع نیز حتی کمتر از یک تن برداشت می شود.

وی با بیان اینکه لارو میگو در اسفند پارسال در استخرها رها و ذخیره سازی شده و برداشت آنها از مرداد آغاز و تا شهریور ادامه دارد، خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت میگو در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 300 هکتار افزایش داشته است.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: از مجموع میگوی برداشت شده بیش از 80 درصد صادر می شود.

وی گفت: میگو کشت شده در گواتر چابهار از نوع وانامی پاسفیدغربی است که در مقابل بیماری ها مقاوم است.

صداقتی با بیان اینکه برای نخستین بار 250 میلیون پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیر میگوی آبزی پرور کنارک تولید شده است، خاطرنشان کرد: تولید پست لارو در این شهرستان سبب دسترسی آسان پرورش دهندگان برای افزایش سطح زیر کشت و پرورش میگو در سیستان و بلوچستان شده است.

وی اظهار داشت: 20 سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود 42 هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

وی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است افزود: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.

صداقتی افزود: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت 660 هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به 2 فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.

وی ادامه داد: فاز شمالی 107 مزرعه با تیپ 20 هکتاری طراحی شده که هم اینک 92 مزرعه با سطح مفید حدود هزار و 410 هکتار به بهره برداری رسیده است.
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: 6 مزرعه 200 هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا 50 درصد با سطح مفید 430 هکتار به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است خاطرنشان کرد: 47 کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، 19 کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، 33 کیلومتر کانال آبرسانی، 39 کیلومتر کانال زهکش و 50 کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.
صداقتی با بیان اینکه پرورش میگو یکی از با صرفه ترین و سود آورترین شغل ها در کشور است، خاطرنشان کرد: برای تولید هر کیلو میگو 10 تا 13 هزار تومان هزینه می شود و به قیمت هر کیلوگرم 18 تا 22 هزار تومان سر مزرعه به فروش می رسد.
به گزارش ایرنا حدود 24 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 3 شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :