مسئولیت اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار در بخش ورزش و تفریحات سالم در منطقه

سازمان منطقه آزاد چابهار، با اهمیت دادن به برنامه‌های ورزشی، تفریحی و سرگرمی شهرستان چابهار و روستاهای نواحی همجوار، همواره کوشیده است با پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی تا حد امکان در بهبود و کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام وظیفه نماید.

به گزارش فرینا، مسئولیت اجتماعی که در واقع از ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، استحکام تعهدات متقابل بین افراد، گروه‌ها و تا حدودی زیادی مشارکت اجتماعی تأمین می‌شود، حافظ منافع گروه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و در نهایت جامعه است.

منطقه آزاد چابهار حساسیت و توجه ویژه به پاسخگویی مسائل اجتماعی و کنترل و کاهش بزهکاری‌های ناشی از معضلات اجتماعی در سرزمین اصلی، نواحی حومه و همجوار دارد و همه ساله با برنامه‌ریزی و اهداف مشخص شده در تلاش است که این دیدگاه را گسترش دهد.

با توجه به موقعیت چابهار و شرایط مهاجرپذیری و پراکندگی جمعیتی، بیکاری، فقر، حاشیه‌نشینی و ناهنجاری‌های مرتبط به این قبیل موارد، فقدان زیرساخت‌های مطلوب در حوزه‌های تفریحی رفاهی کاملاً مشهود است. در صورت نادیده گرفتن موضوعات مرتبط با جوانان، شهر چابهار می‌تواند محیطی مستعدی جهت به وجود آمدن آسیب‌ها و معضلات اجتماعی باشد. اهتمام جدی به ورزش و پرورش استعدادهای ورزشی، از مولفه‌های حائز اهمیت در کاهش بزهکاری اجتماعی در منطقه محسوب می‌گردد.

کارکرد معاونت‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار، اساساً طیف مختلفی از عملکردهای خدماتی را شامل می‌شود، که یکی از مهم‌ترین آن ارائه خدمات ورزشی به منظور؛ پیشگیری از ارتکاب تخلفات مدنی، معضلات اجتماعی و رفتارهای پرخاشگرایانه انحراف‌آمیز نسل جوان و نوجوان، ایجاد انگیزش و بالفعل کردن پتانسیل و استعدادهای ورزشی، نهادینه کردن ورزش‌های همگانی در بطن جامعه، تزریق نیروی سرزندگی و استفاده از ورزش جهت وحدت و اتحاد ملی می‌باشد.

از آنجایی که رفتارهای پرخطر بیشتر در زمان فراغت نوجوانان و جوانان رخ داده و گسترش می‌یابد، بنابراین حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی با روشی هدفمند و منظم، جهت پر کردن اوقات فراغت آن عزیزان، همواره کوشیده است از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی افراد بکاهد.

اداره اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار، در ابتدای هر سال با اختصاص بودجه ورزشی، برنامه‌ریزی‌های در جهت اهداف ورزشی انجام می‌دهد. عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، می‌تواند پیامدهای ناگوار و غیرقابل جبرانی را برای آنان و جامعه به همراه داشته باشد. از این رو سازمان منطقه آزاد چابهار، با توجه به بالا بودن جمعیت جوان شهرستان چابهار و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خویش در مبحث ورزش و به منظور پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان فعالیت‌های گسترده‌ای و اثرگذاری انجام داده است، که در ذیل به شاخص عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی در این بخش اشاره می‌گردد.

شاخص کلی اقدامات و فعالیت‌های عبارتند:

- ارائه رایگان اماکن ورزشی جهت استفاده تجار، سرمایه‌گذاران، غرفه‌داران و علاقه‌مندان نواحی همجوار به مقوله ورزش

- برگزاری کلاس‌های آموزش و استعدادیابی ورزش کریکت، والیبال و فوتبال ساحلی و سالنی ازجمله بدمینتون، پینگ‌پنگ، بدنسازی و آموزش غواصی در اماکن ورزشی منطقه آزاد) جهت حمایت از توسعه ورزش شهرستان و استان

- برگزاری مسابقات در سطوح شهرستان، استان، کشوری و بین‌المللی

- اعزام تیم‌های منتخب به مسابقات لیگ برتر کشوری و مسابقات بین‌المللی در رشته‌های مختلف

- تقویت ورزش‌های آبی ـ ساحلی؛ (جذب و بکارگیری مربی درجه یک کشور جهت آموزش‌دهی، مشارکت در اعزام تیم به مسابقات زیرگروه و مسابقات لیگ استانی و کشوری)

- برگزاری جشنواره و ورزش‌های تفریحی همگانی (مسابقات شتردوانی، کریکت، رالی، دارت، مچ‌اندازی، پرواز بادبادک‌ها، همایش پیاده‌روی، مجسمه‌سازی، ماهی‌گیری و...)

- ساماندهی، توسعه و حمایت از برنامه‌های ورزشی و تجهیز تیم‌های فعال ورزشی محلات محروم و حاشیه‌نشین به ملزومات ورزشی (جهت پر کردن اوقات فراغت جوانان و توجوانان)

- حمایت از تیم کریکت منطقه آزاد چابهار (متشکل 80 درصد از بازیکنان تیم‌ملی کریکت جمهوری اسلامی ایران) آموزش، استعدادیابی، برگزاری مسابقات و اعزام به مسابقات ملی و بین‌المللی

شایان ذکر است علاوه بر برنامه‌های فوق‌الذکر، برنامه‌هایی همچون، تعامل با نهادهای مردم‌نهاد فعال در رابطه با ورزش، تجهیز و توسعه زیرساخت‌های ورزشی در مدارس و دانشگاها، تکمیل اماکن ورزشی نواحی همجوار، تأمین ادوات ورزشی تیم‌های ورزشی مدارس، محلات و روستاها، تعامل با فدراسیون‌ها و نهادهای ذیربط، توسعه و ارتقاء فرهنگ ورزش و... جزء اولویت‌های واحد ورزش سازمان منطقه آزاد چابهار می‌باشد؛ توجه به ورزش‌های قهرمانی با توجه به تجارب، حضور قهرمانان و نیز ورزش‌های مدال‌آور در این منطقه ازجمله رشته کریکت، رزمی و آبی ساحلی از دیگر برنامه‌ها شاخص بشمار می‌آید.

احداث زیرساخت‌های ورزشی

- احداث سالن ورزشی چندمنظوره ورنا؛ ظرفیت تماشاگران: 2000 نفر؛ مساحت: 5727 مترمربع؛ کاربری: ورزش‌های سالنی (والیبال، بسکتبال، فوتسال، هندبال، ژیمناستیک، بدمینتون، تنیس روی میز، شمشیربازی و....)

- اختصاص 3000 مترمربع زمین جهت احداث ورزشگاه کریکت

- اختصاص 5000 مترمربع زمین جهت احداث پیست شتر دوانی

- راه‌اندازی مرکز تفریحی آموزشی غواصی (کلبه غواصی)؛ کاربری ورزشی: ورزش‌های آبی، غواصی، جت اسکی و قایقرانی

- احداث پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری؛ مساحت: 50000 مترمربع؛ ظرفیت تماشاگر: 2000 نفر

- تجهیز سالن تنیس رو میز؛ مساحت: 300 متر مربع؛ ظرفیت: 100 نفر؛ کاربری ورزشی: تنیس روی میز

امتیازات کسب شده در مسابقات ملی و بین‌المللی در سال 1395

10 امتیاز اول (طلا)؛ 4 امتیاز دوم (نقره)؛ 9 امتیاز سوم (برنز)

برگزاری و شرکت در تعداد 55 مسابقه ورزشی، کسب مقام‌های بین‌المللی

مسابقات فوق در کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، هندوستان و پاکستان بوده است.

شرح:

- کسب مقام چهارم مسابقات کریکت زیر 17 سال در مسابقات بین‌المللی در کشور هندوستان (جام بگیت سینگ)

- مسابقه کریکت تیم منطقه آزاد با تیم باشگاهی کشور انگلستان و کسب مقام برتر این دور مسابقات در تهران

- مسابقه کریکت تیم منطقه آزاد با تیم‌های منتخب استان‌های کشور و کسب مقام برتر این دور مسابقات در تهران

- اعزام دو تیم فوتبال به مسابقات باشگاهی کشور پاکستان و کسب مقام اول

- اعزام تیم دو نفره دو و میدانی به مسابقات لیگ برتر کشور و کسب دو مقام سوم این دور از مسابقات و انتخاب یک نفر به تیم ملی

- اعزام تیم رزمی کیک بوکسینگ به کشور هندوستان و کسب 3 مدال طلا

- کسب 4 مدال طلا در مسابقات بین المللی کیک بوکسینگ دبی

- اعزام تیم رزمی کیک بوکسینگ به مسابقات کشور ایتالیا و کسب دو مدال طلا محمود ریگی در وزن

مثبت 90 و بهنام حیدری در وزن منفی 75

- برتری تیم کریکت بزرگسالان در مسابقات استانی

- مشارکت در برگزاری مسابقات ارگان‌های دریایی کشور

- مشارکت در همایش ملی ساحل‌پیمایی مریخ‌نوردی با حضور 207 نفر از گردشگران سراسر کشور

- جشنواره فرهنگی ورزش‌های بومی محلی با مشارکت اداره کل ورزش و فدراسیون ورزش‌های بومی کشور

- برگزاری جشنواره ورزش‌های بومی و محلی با مشارکت اداره ورزش و جوانان استان و فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی کشور

امتیازات کسب شده در مسابقات ملی و بین‌المللی در سال 1396

9 امتیاز اول (طلا)؛ 2 امتیاز دوم (نقره)؛ 2 امتیاز سوم (برنز)

- برگزاری و شرکت در تعداد 48 مسابقه ورزشی (داخلی و بین‌المللی) و کسب مقام‌های بین‌المللی. این مسابقات در کشورهای نیوزیلند، روسیه، ایتالیا، گرجستان، در رشته‌های کریکت، رزمی، وزنه‌برداری بوده است. مسابقات در سطح ملی در شهرستان چابهار، استان سیستان و بلوچستان و سایر استان‌ها در رشته‌های والیبال، فوتبال ساحلی، کبدی، دو میدانی و برگزاری جشنواره بازی‌های بومی و محلی ساحلی، شنای دریایی، بسکتبال، موتورسواری، اتومبیلرانی، رالی خانواده، تیراندازی، ماهیگیری، شتردوانی و... بوده است.

شرح:

- کسب مقام قهرمانی تیم کریکت منطقه آزاد در لیگ برتر کشور

- دستیابی پیشکسوت وزنه‌بردار منطقه آزاد چابهار به نشان برنز وزنه برداری المپیک نیوزیلند

- موفقیت رزمی‌کاران تیم رزمی (کیک بوکسینگ) سازمان منطقه آزاد چابهار با کسب 11 مدال بین‌المللی کشورهای، روسیه، ایتالیا و گرجستان ۲۰۱۷ (تعداد چهار مدال؛ 2 طلا، 1 نقره و 1 برنز) در مسابقات بین‌المللی به میزبانی کشور گرجستان

- کسب 4 مدال طلا در مسابقات بین‌المللی به میزبانی کشور ایتالیا

- کسب 3 مدال طلا به میزبانی کشور روسیه

- برگزاری رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام یادگار امام (ره) به عنوان معتبرترین تورنمنت بین‌المللی اتحادیه جهانی کشتی در رده سنی نوجوانان با حضور 12 کشور 7 تیرماه سال 1396 به میزبانی منطقه آزاد چابهار برگزار گردید. کشورهای آذربایجان، روسیه، قرقیزستان، ارمنستان، اوکراین، گرجستان، مغولستان، مجارستان، پاکستان، تاجیکستان، بلاروس و ایتالیا در این رقابت‌ها شرکت داشتند و در کنار پنج تیم از کشورمان با یکدیگر رقابت نمودند که با قهرمانی تیم روسیه و با کسب مقام دوم تیم منطقه آزاد چابهار پایان یافت.

- شرکت در مسابقات کریکت جام غرب آسیایی زیر 19 سال به میزبانی کشور مالزی

شرح فعالیت در نیمه اول سال 1397:

- اخذ مجوز و راه‌اندازی موسسه فرهنگی ورزشی

- کسب مقام سوم فوتبال ساحلی کشور شهریور 97

- اعزام موج‌سوار تیم‌ملی آقای عبدالرزاق بلوچی به مسابقات جهانی ژاپن

- اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات شهرستان، استان و کشور تعداد 18 مورد

- میزبانی مسابقات در رشته‌های مختلف (حمایت، مشارکت و برگزاری) 17 مورد

- برگزاری دو مورد شورای ورزش

- ثبت یک عدد باشگاه ورزشی

- تحت پوشش قرار دادن تعداد 3 نفر مربی در سطح ملی و بین‌المللی

- ارائه خدمات ورزشی (آموزش، استعدادیابی و تمرین) به تعداد 26 هزار نفر از شهروندان به صورت رایگان در اماکن ورزشی منطقه آزاد

- حمایت از تیم فوتبال ساحلی شهرداری چابهار، منتخب لیگ برتر کشور و انتقال امتیاز تیم مذکور به منطقه آزاد چابهار

- اعزام تیم فوتبال ساحلی منطقه آزاد به مسابقات لیک برتر کشور با حضور 12 تیم برتر از استان‌های یزد، سمنان، گیلان، گلستان، بندر عباس، آبادان، مازندران، بوشهر (نماینده استان در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور)

- برگزاری مسابقات تیراندازی داخل سالن و اهداف پروازی (تراپ) برای شهروندان

- برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت گرامیداشت هفته معلم با حضور معاونین مدیران سازمانی و شهرستانی و اهداء جوایز به شرکت‌کنندگان

- مشارکت در راه‌اندازی زمین فوتبال ساحلی با همکاری شهرداری چابهار

- برگزاری مسابقات قایق‌سواری در ساحل تیس با حضور جامعه صیادی روستای تیس و شهرستان چابهار و ارائه خدمات رایگان به گردشگران در ایام نوروز

- اهداء تعداد 200 عدد تشک کشتی به هیات‌های ورزش کشتی شهرهای چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند

- اعزام تیم وشوو بانوان منطقه آزاد به مسابقات انتخابی تیم‌ملی

- اعزام تیم جوانان فوتبال ساحلی به مسابقات قهرمانی کشور

- اعزام تیم والیبال بانوان استان سیستان و بلوچستان جهت حضوردر مسابقات قهرمانی کشور

- اعزام تیم فوتبال ساحلی چابهار به مسابقات لیگ برتر کشور به بندرعباس

- اعزام تیم فوتبال پیشکسوتان به مسابقات چهارجانبه به میزبانی ایرانشهر

- اعزام تیم فوتبال ساحلی جوانان منطقه آزاد به مسابقات مرحلی پایانی (نیمه نهایی) لیگ کشور

- اعزام تیم فوتبال جوانان منطقه آزاد به مسابقات لیگ برتر استان

- برگزاری مسابقات قوی‌ترین گردشگران در سواحل چابهار در ایام نوروز 97 با حضور گردشگران در سه آیتم با مشارکت هیات‌های وزنه‌برداری شهرستان چابهار

- برگزاری مسابقات والیبال به مناسبت جام رمضان در سالن ورنا با شرکت تعداد 10 تیم ورزشی

- برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان کارکنان ادارات سطح شهرستان با حضور 10 تیم

- برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد در سالن ورنا با حضور 6 تیم

- برگزاری مسابقات فوتسال جام رمضان با همکاری اداره ورزش و جوانان منطقه با حضور 20 تیم در سالن چندمنظوره انصارالمهدی

- برگزاری مسابقات کریکت جام رمضان با حضور 12 تیم

- برگزاری مسابقات فوتبال به مناسبت هفته مواد مخدر با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار

- برگزاری بازی‌های بومی محلی در ایام نوروز 97 جهت شناساندن و معرفی بازی‌های بومی محلی به مسافران و گردشگران و مشارکت آنها در بازی‌ها

- برگزاری بازی دوستانه فوتبال منطقه آزاد با تیم منتخب ایرانشهر

- برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور

- برگزاری مسابقات کریکت تدارکاتی بین تیم‌های کنارک، نیکشهر و منطقه آزاد چابهار به مناسبت هفته دولت در زمین کریکت منطقه آزاد

- مشارکت در برگزاری مسابقات پیشکسوتان روستای تیس (با تیم‌های چابهار، کنارک، ایرانشهر، قصرقند)

- حمایت از تیم فوتبال پیشکسوتان شهرستان چابهار با اهداء لباس ورزشی و کفش

- حمایت از مسابقات فوتبال محل فقیرنشین شهرستان چابهار با اهداء البسه، جوایز، کاپ، البسه داورها

- اهداء ملزومات و البسه ورزشی به تیم‌های ورزشی محلات حاشیه‌نشین چابهار

- صعود گروه تیم کوهنوردی منطقه آزاد چابهار به قله 3498 متری شهرستان بزمان ایرانشهر به مناسبت عید مبعث

- نظارت به مراکز ارائه خدمات ورزشی‌های آبی و ساحلی

امکانات و زیرساخت‌های موجود ورزشی در سطح منطقه آزاد چابهار

- سالن ورزشی چندمنظوره ورنا: ظرفیت تماشاگران: 2000 نفر؛ مساحت: 5727 مترمربع؛ کاربری: ورزش‌های سالنی (والیبال، بسکتبال، فوتسال، هندبال، ژیمناستیک، بدمینتون، تنیس روی میز، شمشیربازی و...)

- سالن ورزشی چندمنظوره (سرپوشیده)؛ با 1300 مترمربع مساحت و 100 نفر گنجایش؛ این مجموعه در طول سال میزبان ده‌ها رویداد ورزشی ازجمله فوتسال، والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس در سطوح مختلف بوده و مکانی جهت تمرین، برپایی اردو و... می‌باشد.

- سالن بدنسازی: این مجموعه با تجهیزات مدرن پذیرای جوانان علاقه‌مند به ورزش بدنسازی، وزنه‌برداری، پاورلیفتینگ می‌باشد. این مجموعه 200 مترمربع مساحت داشته و توسط مربیان دارای مدرک فنی این رشته‌ها اداره می‌شود.

- کلبه غواصی: این مجموعه ورزشی-تفریحی مکانی جهت انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی مانند غواصی، جهت اسکی، قایق‌سواری و قایقرانی می‌باشد.

این سایت توسط شرکت معتبر آموزش غواصی N.I.D (تحت نظارت و لیسانس انجمن غواصی بریتانیا) مدیریت گردیده و همچنین مدارک غواصی بین‌المللی به گروه‌های آموزشی ارائه می‌دهد. سالانه صدها علاقه‌مند به غواصی و بازدید از دنیای شگفت‌انگیز زیرآب چابهار به این سایت مراجعه می‌کنند. همچنین این سایت از امکانات مطلوبی همچون شناورهای تخصصی و تجهیزات مدرن بهره می‌برد.

- زمین چمن مصنوعی: این مجموعه در محل پیکره مسکونی منطقه واقع بوده و میزبان علاقه‌مندان و به ویژه جوانان دوستدار ورزش فوتبال می‌باشد. مساحت این سایت 700 مترمربع است.

- مجموعه ورزشی روستای تیس: روستای تیس با جمعیت تقریبی 8000 نفر در محدوده منطقه آزاد چابهار واقع است. این مجموعه شامل ظرفیت‌های ذیل می‌باشد:

- زمین فوتبال خاکی به مساحت 10000 مترمربع و گنجایش 2000 نفر با امکانات معمول اینگونه زمین‌های ورزشی

- سالن چندمنظوره سرپوشیده به مساحت 1100 مترمربع و گنجایش 1000 نفر جهت انجام و برگزاری مسابقات ورزشی همچون والیبال، فوتسال، هندبال، بسکتبال و...

- زمین چمن مصنوعی ویژه مینی فوتبال (هندبالی) به مساحت 800 متر و گنجایش 100 متر

 

 

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.