مناطق آزاد پیشران راه اندازی ابزارهای نوین مالی در کشور

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اکوسیستم کسب و کار دغدغه های اعتباری فعالان اقتصادی را مرتفع می نماید.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کیش اینوکس 2018 نگاه مناطق آزاد به جریان سرمایه را تحول آفرین و ارزشمند دانست و افزود: نگاه مناطق آزاد به جریان سرمایه؛ تحول آفرین و ارزشمند است. از جمله بازارهای اصلی که می توان برای آن نقش محوری در توسعه اقتصادی در نظرگرفت، بازارهای مالی است. بازارهای مالی و بویژه شاکله اصلی این بازارها که نهادهای مالی نامیده می شوند بدون شک اصلی ترین بنیادهای یک اقتصاد توسعه یافته محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه سرمایه گذار، تولیدکننده و کارآفرین پیشران توسعه در مناطق آزاد هستند گفت: در مباحث مربوط به توسعه همه جانبه کشورها، توسعه اقتصادی نقشی بنیادین دارد. ابعاد و مولفه های مختلف در توسعه اقتصادی مشتمل بر مولفه های سطح خرد و کلان می شود و در بازارهای مختلف خود را نشان می دهد.

تاثیر بازارهای مالی در توسعه اقتصادی

مشاور رییس جمهور بر نقش محوری نهادهای مالی در توسعه اقتصادی و بویژه در ایجاد و تسهیل بسترهای سرمایه گذاری تاکید کرد و افزود: بازارهای مالی و بویژه شاکله اصلی این بازارها که نهادهای مالی نامیده می شوند بدون شک اصلی ترین بنیادهای یک اقتصاد توسعه یافته محسوب می شوند. امروزه هیچ سرمایه گذار، صاحب ثروت و کارآفرینی بدون تکیه و مشاوره با نهادهای مالی اقدام به حرکت نمی کند. 
وی ادامه داد: موفقیت در سرمایه گذاری ها در مطالعه و تعامل نزدیک با بانک ها، بیمه ها، بورس و شرکت های تامین سرمایه رقم می خورد. در یک کلام نهادهای مالی نقشی محوری در توسعه اقتصادی و بالاخص در ایجاد و تسهیل بسترهای سرمایه گذاری دارند.
مرتضی بانک اظهار داشت: از آنجا که حرف تامین مالی، محاسبه و انتقال ریسک و جذب سرمایه گذار به میان می آید لاجرم نهادهای متشکل و غیرمتشکل مالی و پولی پا به میان می گذارند و انتظار آن است که این مسیر را هموار کنند. 

انتظارات اقتصاد از سه ضلع بانک، بورس و بیمه

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این مراسم گفت: در این سال ها گره های زیادی در رشد اقتصاد و سرمایه بر دوش بانک ها و بورس بوده است و ریسک های بزرگی توسط صنعت بیمه مدیریت شده است، ولی انتظارات بیشتری از این سه ضلع ارزش آفرین در اکوسیستم اقتصادی وجود دارد.
وی به تسهیل رویه های جاری در تامین مالی پروژه ها نیز اشاره کرد و افزود: بانک ها می توانند علاوه بر رویه های جاری مواردی هم چون: تامین مالی پروژه ها در فرآیندی تسهیل شده، حضور جدی در زنجیره اعتباردهی، آسان سازی رویه ها و روندهای مواجهه با سرمایه پذیران، پذیرش و استقبال از ایده های خلاقانه در مشارکت و هدایت منابع مالی به سمت پروژه های زیرساختی و اقتصادی و ایفای نقش فعال در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش اکوسیستم های مالی را مد نظر قرار دهند.
مرتضی بانک بر طراحی بیمه نامه های متناسب با نیازهای فعالان اقتصادی و بویژه سرمایه گذاران تاکید کرد و گفت: مناسب است صنعت بیمه در کشور برخورد فعال در حوزه مدیریت ریسک، طراحی بیمه نامه های متناسب با نیازهای فعالان اقتصادی و بویژه سرمایه گذاران، پایه گذاری و ارائه بیمه نامه های اعتباری، بیمه نامه های تداوم کسب و کار و بسته های بیمه ای صنایع و کسب و کارها و حرکت از ارائه بیمه نامه های تک بعدی به ارائه راهکارهای تجمیع شده بیمه ای داشته باشد.
وی افزود: بازار سرمایه و بورس در کشور می تواند با تحرک و انعطاف بیشتر در ارائه ابزارهای تامین مالی طرح ها و پروژه ها در کنار ابزارهایی مانند اوراق استصناع، منفعت و مشارکت و توسعه فیزیکی و موضوعی بورس ها به ویژه بهره برداری از ظرفیت های مناطق آزاد گامی موثر بردارد.

نیازهای نهادهای مالی در فعالسازی اقتصاد در مناطق آزاد 

مشاور رییس جمهور با اشاره به نیازمندی های نهادها و بازارهای مالی در فعالسازی اقتصاد و سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: اگر قرار است نهادها و بازارهای مالی؛ گامی موثر در فعالسازی اقتصاد و سرمایه گذاری بردارند نیازمندیم ارزش های جدید برای فعالان اقتصادی از طریق ارائه محصولات مالی تلفیقی در بین نهادهای مالی (بانک، بورس و بیمه) ایجاد شود.
وی ادامه داد: فعال اقتصادی انتظار دارد مسائل اش از طریق ارائه راهکارهای جامع حل شود تا همه دغدغه های مالی اش نیز مرتفع شود و خلاقیت و نوآوری در بسته های مالی تجلی یابد. نهادهای مالی باید از نگاه و محصولات سنتی خارج شوند، چرا که سرمایه گذاران، کارآفرینان و تولیدکنندگان با مشکلات متفاوتی در شرایط نوین مواجهند، نزدیکی مشارکت جویانه نهادهای مالی با صنعت شکل بگیرد و فضای مراجعه به بسترهای مشارکتی تغییر یابد، همچنین سازمان های مشاور مالی از ابتدای تاسیس کسب و کار با فعالان پیوندی محکم برقرار کنند و دغدغه های نقدینگی، سرمایه در گردش، ریسک های متنوع و از همه مهم تر مشکل تامین مالی نیز مرتفع شوند.

تدوین برنامه های متفاوت برای جذب سرمایه گذاری در مناطق آزاد 

در ادامه این مراسم دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تدوین برنامه های متفاوت برای جذب سرمایه گذار در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: امروزه مناطق آزاد متفاوت از گذشته؛ برنامه های متنوعی برای تکریم و جذب سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تدارک دیده اند. نگاه مناطق آزاد به جریان سرمایه؛ تحول آفرین و ارزشمند است و سرمایه گذار، تولیدکننده و کارآفرین پیشران توسعه در مناطق آزاد هستند.
طرح های در دست اقدام برای بسترسازی و تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی در مناطق آزاد
مقام ارشد مناطق آزاد کشور در جمع بندی مطالب خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اینوکس 2018 به طرح های در دست اقدام برای بسترسازی و تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد اکوسیستم کسب و کار، تشکیل صندوق ضمانت و حمایت از سرمایه گذاران، ایجاد بورس بین الملل، راه اندازی پنجره واحد فعالان اقتصادی، تشکیل مراکز نوآوری و فناوری، توسعه گردشگری مبتنی بر ابزارهای مالی، سامانه اعتبارسنجی کسب و کارها و راه اندازی بستر تبادلات مبتنی بر ارز رمزهای مجازی از جمله مهم ترین طرح هایی است که در سیستم مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان های مناطق آزاد دنبال می شود و برخی از آنها اجرایی نیز شده است. 
مرتضی بانک این طرح ها را اینگونه تشریح کرد: 
1ـ ایجاد اکوسیستم کسب و کار؛ این اکوسیستم فناور محور و مبتنی بر فناوری اطلاعات طراحی شده است و بازاری الکترونیکی است برای مرتبط کردن کسب و کارها که بر اساس ابزارهای مالی اعتباری از جمله برات الکترونیک فعالیت می کند و خوشحالیم که هم اکنون آماده سرویس دهی به فعالان اقتصادی است.
2 ـ تشکیل صندوق ضمانت و حمایت از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و کسب و کارها؛ این صندوق بر سه محور اعتماد آفرینی، اعتبارآفرینی و ارتباط آفرینی فعالیت خواهد کرد. سازمان های مناطق آزاد با ایجاد این صندوق برخی از ریسک های مخاطره آمیز مانند ریسک نقدینگی، سرمایه در گردش و تداوم فعالیت را برای کسب و کارها کاهش می دهند.
3ـ ایجاد بورس بین الملل؛ جذب سرمایه گذاری خارجی، تسهیل ورود کسب و کارهای داخلی در فضای بین المللی، ایجاد فضای ارتباطی مناسب بین سرمایه پذیران و سرمایه گذاران خارجی، توزیع مناسب سرمایه، هدایت سرمایه های غیرریالی به سمت کسب و کارهای فعال در سطح بین المللی از جمله اهداف این بورس است که مراحل نهایی راه اندازی خود در مناطق آزاد را طی می کند
4 ـ راه اندازی پنجره واحد فعالان اقتصادی؛ تسهیل فرآیندهای ارتباطی و کاری برای فعالان اقتصادی از دغدغه های عمده آنان است. ایجاد پنجره واحد که در فاز نخست آن تحت عنوان «سیفام» (سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی مناطق آزاد و ویژه) درماه جاری در دست بهره برداری قرار گرفته است، فرآیندهای سرمایه گذاری، ثبت سفارش، ارزش افزوده، ثبت شرکت، درخواست پروانه بهره برداری را پوشش داده و با یگانه کردن مسیر دسترسی، از مراجعات غیر ضرور جلوگیری نموده و فعالان اقتصادی را از پیچیدگی فرآیندها نجات می دهد.
5 ـ تشکیل مراکز نوآوری و فناوری؛ استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان؛ زنجیره نوآوری را در این مراکز کامل خواهند کرد. دستورالعمل ایجاد این مراکز آماده و ابلاغ شده است و تعدادی از مناطق آزاد گام های ابتدائی برای ایجاد آنها را برداشته اند. حلقه مشاوره، تامین و حمایت مالی نیازمند حضور و مشارکت نهادهای مالی در این مراکز است.
6 ـ توسعه گردشگری مبتنی بر ابزارهای مالی؛ صدور کارت گردشگری اعتباری با همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران از هفته آینده وارد مرحله عملیاتی می شود. این طرح که موجبات تسهیل گردشگری داخلی به مناطق را فراهم می آورد نمونه بارزی از تلفیق فناوری اطلاعات و ابزارهای مالی در ایجاد راهکار مشترک برای خدمت رسانی به هموطنان است.
7 ـ سامانه اعتبارسنجی کسب و کارها؛ اعتبارسنجی و رتبه بندی کسب و کارهای فعال در مناطق آزاد زمینه حضور معنادار در تعامل با نهادهای مالی، بازارهای فروش و بسترهای کسب و کار را ایجاد می کند. این سامانه هم اکنون براساس مدل متناسب سازی شده اعتبارسنجی برای مناطق آزاد طراحی شده و آماده خدمات رسانی به فعالان اقتصادی است.
8ـ راه اندازی بستر تبادلات مبتنی بر ارز رمزهای مجازی؛ ارز رمزها ضمن تسهیل تعاملات کسب و کارها فرآیند جهانشمول شدن فعالیت ها را فراهم می آورد و محدودیت ها و موانع نظام تبادلات پولی را نیز مرتفع می کند. طراحی ارز رمزهای داخلی و ارتباط با ارز رمزهای بین المللی هم اکنون فراهم شده و به زودی در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم داشت.
مشاور رییس جمهور در پایان اعلام کرد سازمان های مناطق آزاد آماده هرگونه سرمایه گذاری در بخش های مختلف هستند. مرتضی بانک ادامه داد: مناطق آزاد اولین مقصد سرمایه گذاری در کشور محسوب می شوند و فرصت های بی بدیلی برای توسعه اقتصادی در این مناطق وجود دارد که امیدوارم برگزاری این همایش فرصت های سرمایه گذاری در این مناطق را به خوبی به مخاطبان عرضه کند. 
مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و پنجمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی با مشارکت 360 شرکت داخلی و خارجی روز دوشنبه در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد.
در این مراسم معاون پارلمانی رییس جمهوری، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، استاندار هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی سازی، رییس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، رییس شورای عالی بیمه مرکزی، مدیران و فعالان بخش های مختلف اقتصادی کشور حضور داشتند.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.