پارسال فقط 1.2 میلیارد دلار کالا به مناطق آزاد وارد شد/ درباره رقم ورود کالا به مناطق آزاد اغراق می‌شود 

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تعداد مناطق آزاد متصل به سامانه گمرکات کشور را 4 منطقه برشمرد و خبرداد که تا دو ماه آینده سه منطقه آزاد دیگر هم به سامانه گمرکات متصل خواهد شد. 

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در گفتگو با «نود اقتصادی» با اشاره به توافق مناطق آزاد با گمرک دایر بر استقرار سامانه گمرکی در مناطق آزاد گفته که دلیل تاخیر در راه اندازی مابقی سامانه‌ها در مناطق آزاد مربوط به مشکلات گمرکی در ثبت سفارش بوده که اکنون این مشکلات مرتفع شده و این سامانه‌ها بزودی در مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار  هم راه اندازی می‌شود.
وی درباره اعمال قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مناطق آزاد هم توضیح داده که در مجموع بیش از 5 یا 6 نفر بازنشسته مشمول این قانون در بین مدیران مناطق آزاد وجود ندارند که بزودی این افراد بازنشسته هم جابجا شده و به جای آنها جانشینانی جوانتر، معرفی خواهند شد و ادامه داد که از زمان پیوستن به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد میانگین سنی مدیران مناطق آزاد 9 سال جوانتر شده است.
مشاور رییس جمهوری، در مورد احتمال پرداخت حقوق و مزایای نجومی و خارج از عرف در مناطق آزاد هم اذعان داشت که عرف حقوق و مزایای پرداختی به افراد در مناطق آزاد برابر با مقررات و ابلاغیه دولت بوده و به هیچ وجه خلاف آن نبوده و طبق بررسی‌های مفصل در این خصوص مشخص شد که مزایای پرداختی در مناطق آزاد، مغایرتی با قوانین  دولت نداشته است.
به گفته مرتضی بانک، هر چقدر که اقدامات مناطق آزاد در چارچوب قانون اداره شود و اقدامات در این مناطق شفاف باشد، سرمایه گذاران و مردم اعتماد بیشتری خواهند داشت.
وی، با بیان اینکه درباره میزان ورود و خروج خلاف مقررات کالا به مناطق آزاد اجحاف و اغراق شده است به «نود اقتصادی» گفت که وقتی یک فرضیه غلط تبیین می‌شود، راه حل هایی هم که  ارایه می‌شود غلط خواهد بوده و این امر برای اقتصاد کشور خطرناک است.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: مناطق آزاد باید به یک بارانداز قوی و بزرگ تبدیل شوند که در شرایط فعلی، اینچنین نیست هر چند که طبق توافقات خوب مناطق آزاد با وزارت راه و شهرسازی، تبدیل مناطق آزاد به یک بارانداز کامل در دست طراحی بوده و قرار است، مسئولیت آن برعهده دبیرخانه مناطق آزاد باشد که در اینصورت خیلی از هزینه‌های مناطق آزاد کاهش می‌یابد.
مرتضی بانک،میزان کالای وارد شده به مناطق آزاد در چهارسال گذشته را به طور متوسط سالانه یک میلیارد و 800 میلون دلار کالا برشمرده که شامل مواد اولیه، ماشین الات،کالای مورد نیاز مصرف داخل مناطق آزاد و کالای همراه مسافر است.
وی،با استناد به مجوز دولت، شیوه دیگر ورود کالا به مناطق آزاد را ورود کالاهایی براساس مقررات عمومی کشور دانست که از طریق مناطق آزاد فقط وارد کشور شده و ربطی به خود مناطق آزاد هم ندارد که رقم آن حدود سه میلیارد دلار بوده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تعداد مسافران ورودی به مناطق آزاد در سال گذشته را 13 میلیون نفر ذکر کرد و گفت که اگر هر یک از این مسافران طبق قانون 80 دلار کالا وارد کشور کنند، سرجمع یک میلیارد و دویست میلیون دلار خواهد شد که حتی این رقم هم درست نبوده و در نهایت 60 درصد این رقم درست است و تاکید کرد که  در مناطق آزاد ترانزیت قاچاق کالا وجود ندارد.
وی مرزهای موجود در مناطق آزاد را 350 کیلومتر دانست و یادآور شد که در کل کشور 8600 کیلومتر مرز وجود دارد که در بخش زیادی از این مرزها هیچ کس حضور ندارد، حال آنکه برخی مدعی هستندکه همه اتفاقات قاچاق کشور دراین مرز 350 کیلومتری مناطق آزاد رخ می دهد!
مشاور رییس جمهور،در مورد راه اندازی سامانه ثبت سفارش در مناطق آزاد هم گفت که از نظر قانونی تسری این قوانین به مناطق آزاد مطلوب نبوده اما با توجه به سیاست کلان کشور سامانه  ثبت سفارش تهیه شده و به صورت لحظه ای ثبت سفارش مناطق آزاد رصد می شود.!
به گفته وی،در گذشته سامانه ثبت سفارش در مناطق آزاد وجود نداشت و ورود کالا بدون انتقال ارز امکان پذیر بود اما درحال حاضر، تمام مراحل ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد رصد می شود ، اما میزان تخصیص آن از ناحیه بانک مرکزی به مناطق آزاد  اعلام نمی شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد که فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد نوبت پذیر نیست و فعالان اقتصادی در منطقه آزاد مایلند تا هر چه سریعتر امورات آنها صورت پذیرد و افزود که در حال حاضر بسیاری از فعالین مناطق آزاد در صف ثبت سفارش قرار دارند!
مرتضی بانک در مورد ضغف عملکرد مناطق آزاد در اجرای عملیات بانکرینگ هم گفت که در کل کشور پیرامون این امر احساس نیاز کمتری شده و از این ظرفیت استفاده ای هم نشده و درمنطقه آزاد قشم، ظرفیت بانکرینگ  فعال فقط 50 هزارتن بوده و خبرداد که این فعالیت هم به تازگی محدود شده و علت آن این است که تا سال 2020  نباید از سوخت فسیلی در دریاها استفاده  شود.
مشاور رییس جمهور خبر داد که بعد از سال 2020 باید در بانکرینگ به سمت سوخت غیر فسیلی و پاک حرکت کرد بنابراین مناطق آزاد در این زمینه جدی بوده و دو طرح را در دست مطالعه دارد که درصورت قطعی شدن ظرف مدت سه سال، اجرایی خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.