ارزیابی و درجه بندی هتل آپارتمان ها و بوتیک هتل های قشم

سرارزیاب و عضو کارگروه درجه بندي قشم و مشاور فني نماینده عامل چهارم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور( شركت كاراد) از ارزیابی و درجه بندی هتل آپارتمان ها و بوتیک هتل های قشم برای نخستین بار در سطح کشور خبر داد.

به گزارش فرینا، محمد باقر منتظری در آیین اعطای درجه به ۲۶ هتل قشم در سالن‌ مرکز بین المللی رشد قشم، گفت: طبق توافق بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگري سازمان منطقه آزاد قشم، جامعه هتلداران و مجری ارزیابی، درجه بندی هتل ها و اماکن اقامتی بر اساس ویرایش ورژن 2016 فرانسه از سال گذشته، در جزیره قشم آغاز شد.
منتظری افزود: در یک اقدام ارزشمند این طرح توانست با جلب توجه و تایید نماينده عامل چهارم طرح تطبیق کشور(شرکت کاراد)، نتیجه ارزیابی و درجه بندی را مشابه سرزمین اصلی به دست آورد.
رییس كار گروه ارزیابی، استاندارد سازی و درجه بندی هتل ها و مراکز اقامتی قشم با اشاره به جنبه های ویژه و منحصر به فرد این طرح در قشم گفت: نسخه بومی سازی شده  ورژن ۲۰۱۶ فرانسه به دلیل به روز و فراگیر بودن، همچنین مشابهت هایی که جزیره قشم با اهداف مطرح شده در این استاندارد داشت، انتخاب شد.
به گفته منتظری، به روز رسانی هتل های قدیمی ساز در کنار هتل های نوساز، پرداختن به ضوابط هتل آپارتمان ها و از همه مهم تر توجه خاص به موضوع توسعه پایدار در این نسخه استانداردی، از دلایل مهم انتخاب ورژن 2016 فرانسه برای اجرا در قشم بوده است.

توسعه پایدار و ایجاد قابلیت ارائه خدمت به افراد کم توان جسمی

نماینده عامل چهارم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، یکی از محورهای توسعه پایدار را ویژگی دسترسی دانست و ادامه داد: دسترسی به معنای ایجاد و قابلیت ارائه خدمات به افراد کم توان جسمی، حرکتی و سالمندان است که با توجه به شیب نرخ سن کشور به سمت کهنسالی لازم است در برنامه های گردشگری مورد توجه قرار گیرد.
وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: وجود تعداد زیادی جانباز جنگ تحمیلی و لزوم بهره مندی آنان از خدمات رفاهی و تفریحی بخش دیگری از لزوم توجه به این بخش را توجیه می کند.
به گفته منتظری، قشم به دلایل متعددی چون برخورداری از آب و هوای مناسب، مراکز گردشگری طبیعی و متنوع، قابلیت خرید ارزان و همچنین هتل هایی با نرخ های متفاوت قیمتی قابل استفاده برای طیف های مختلف جامعه از نظر توان مالی، یکی از مناطق مورد توجه افراد سالمند می باشد.
مجري استاندارد سازی و درجه بندی هتل ها و مراکز اقامتی قشم با اشاره به قابلیت این منطقه در دارا بودن امکان سفر ترکیبی افزود: قابلیت استفاده از مسیرهای زمینی-دریایی، ریلی-دریایی و هوایی باعث شده این منطقه به عنوان یک هدف جذاب گردشگری براي بازنشستگان مورد توجه قرار گیرد و اين موضوع ضرورت به كار گیري ضوابط جديد را بیش از پیش نمایان مي كند.

توسعه پایدار با محوریت اقتصاد سبز

رییس كار گروه ارزیابی، استاندارد سازی و درجه بندی هتل ها و مراکز اقامتی قشم  از مدیریت مصرف منابع زیستی به عنوان جزء دوم و بسیار مهم توسعه پایدار نام برد و گفت: یکی از ویژگی های بارز مطرح شده در  ورژن 2016 در قالب اقتصاد سبز تعریف می شود و با توجه به کمبود منابع آب و انرژی در کشور ما، به کارگیری این ورژن می تواند پوشش دهنده نیاز  کشور در حوزه زیست محیطی باشد.
منتظری ادامه داد: قشم یک ژئوپارک جهانی است و باید تمامی فعالیت های حوزه گردشگری در آن منطبق بر اقتصاد سبز، مدیریت صحیح در منابع و نگاه به محيط زیست انجام گیرد که این مطلب دلیل دیگری برای انتخاب و اجرای ورژن 2016در جزیره قشم بوده است.
رییس كارگروه ارزیابی، استاندارد سازی و درجه بندی هتل ها و مراکز اقامتی قشم افزود: ضوابط و قوانین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بر پایه ضوابط استاندارد سال 2003 تدوين شده بود که  هم اکنون با جایگزین شدن نسخه به روز رسانی شده  ورژن 2016 ، می تواند در عرصه بین الملل به ارائه خدمت بپردازد.
شایان ذکر است، عامل چهارم ( كاراد) نقش بازوی مهندسی فرآیند درجه بندی و اموزش ارزيابان را درکشور برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایفا می کند و در عین حال از جانب این سازمان، مدیریت و نظارت بر صحت انجام این فرآیند و صدور گواهينامه را نیز برعهده دارد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.