اعطای اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری توسط بانک هندی برای توسعه بندر چابهار

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تبادلات تجاری بی نظیر هندوستان با سایر کشور‌ها و حجم بالای ترانزیت کالا یکی از مهم‌ترین دلایل پذیرش بندر چابهار برای سرمایه گذاری هندی‌ها است .

به گزارش فرینا، بهروز آقایی افزود: با توجه به معادن افغانستان که بیش از دو میلیارد تن در سال برآورد شده است قرارداد‌هایی بین دو کشور هند و افغانستان در خصوص بهره برداری از این معادن، توجیه این نوع سرمایه گذاری و تفاهم نامه‌های سه جانبه ایران به وسیله بندر چابهار را با هند و افغانستان منعقد کرده است.
آقایی با اشاره به عقد قرارداد‌های متفاوت گفت: در همین راستا قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه گذاری در تجهیزات، اپراتوری، تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقد که براساس شرایط قرارداد، طرف هندی توافق نموده که حداقل ۸۵ میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تامین و اعطای خط اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط بانک هند برای توسعه چابهار تعهد کرده است.
​وی با اشاره به تعهد هندی‌ها در قرارداد با بندر چابهار افزود: در این مدل قرارداد علاوه بر تامین تجهیزات اپراتوری، انجام کلیه خدمات تخلیه، بارگیری کالا و کانتینر به کشتی، برنامه ریزی و انبار داری در محوط اسکله طرح توسعه چابهار، خدمات کانتینر‌های یخچالی، کالای خطرناک، جابجائی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده‌ها جز تعهدات طرف هندی است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: طرفین طی قرارداد‌های منعقد شده متعهد شده اند مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز جهت انجام خدمات ترمینال کامپیوتری و جنرال کارگو را احصا و فرآیند مقدمات تامین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه توسط کارگروه مشترک ایران و هند را به انجام رسانده تا بعد از ایجاد زیرساخت‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی، هندی‌ها تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری را براساس برنامه زمانبندی شده در ترمینال نصب و راه اندازی کنند.
آقایی در پایان افزود: با توجه به اینکه قرارداد ۱۰ ساله در حال انجام است بدین وسیله برای بهره برداری از بندر چابهار، توافقنامه‌ای با شرایط جدید مبنی بر اجرای موقت قرارداد تا تامین تجهیزات توسط هندی‌ها با مدل صرفا اپراتوری منعقد شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.