دومین همایش توسعه صادرات منطقه آزاد ماکو برگزار شد

دومین همایش توسعه صادرات با حضور فعالان اقتصادی، تجار، بازرگانان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه آزاد ماکو و جمعی از فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد.

به گزارش فرینا، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این همایش با هدف شناسایی موانع و تسهیل صادرات و صادرات مجدد برگزار می شود گفت: معرفی شرکت های مدیریت صادرات، تشریح نحوه استفاده از مزایای صندوق ضمانت صادرات، پرسش و پاسخ با فعالین اقتصادی و تجلیل از صادرکنندگان منطقه آزاد ماکو از جمله برنامه های این همایش است.

ابراهیم جلیلی افزود: بسترسازی لازم برای ارتقای در توسعه صادرات غیرنفتی، تقویت حضور بنگاههای تجاری منطقه در عرصه بین المللی، معرفی روش ها و اصول نوین بازرگانی به تجار و ارائه امتیازات مشوق های لازم برای تجار و بازرگانان در دستور کار معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکوقرار گرفته است.

جلیلی از آمادگی صددرصدی سازمان منطقه آزاد ماکو در صادرات و همکاری با شرکت های صادراتی خبر داد و گفت: تمامی موانع و مشکلات بر سرراه صادرکنندگان و تولیدکنندگان شناسایی شده و سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص اهتمام ویژه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ماکو نیز در این همایش با اشاره به موانع توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی و راهکارهای توسعه صادرات گفت: نقش ناچیز صادرات غیر نفتی (بدون میعانات گازی) در تولید ناخالص داخلی کشور در طی یک روند ده ساله از ۴ درصد در سال ۷۹ به شش درصد در سال ۸۸ رسیده است .

صمد کراری افزود: طبق اعلام آمار بانک چهانی همچنین در سال ۲۰۰۹  میزان صادرات جهانی در حدود ۱۶ تریلیون دلار بود که سهم صادرات غیر نفتی ایران ۱۳% بود.

کراری، نبود ساختار مناسب تحقیق و توسعه در امر صادرات و نبود سیاست ثابت ارزی که باعث نوسانات قیمتی کالای صادره می شود را از جمله موانع داخلی صادرات بر شمرد و گفت: نبود متولی امر برای کنترل کالاهای صادراتی، عدم توجه به کیفیت کالا و نوع بسته بندی آن، عدم وجود امکانات برای صادر کنندگان جهت حضور در نمایشگاههای بین المللی، عدم آشنایی اغلب صادر کنندگان با فنون بازاریابی و تبلیغات و بالا بودن قیمت کالاهای صادراتی بدلیل وجود تورم در ساختار اقتصادی از دیگر مشکلات صادرکنندگان است.

وی همچنین وجود کالاهای مشابه خارجی با قیمت پایین و کنترل شده و وجود نوسانات ارزی را از مشکلات خارجی صادرکنندگان بر شمرد و افزود: قیمت مواد اولیه وکالاهای واسطه ای وارداتی مورد نیاز در ساخت برخی از کالاهای صادراتی را افزایش داده و قدرت رقابت را از کالاها سلب میکند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ماکو گفت: عدم تحویل کالا در زمان مقرر، بعلت ضعف در سیستم های حمل و نقل و  عدم همگونی سیاست های تجاری و اقتصادی برخی از کشورها با سیاست های تجاری و اقتصادی ایران مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی قزوین نیز گفت: تولید کنندگان در شرایط سختی قرار دارند و اگر قرار است زحمات مسئولان موثر واقع شود باید بازار به حرکت درآمده و تقاضا محور شود.

علیرضا کشاورز افزود: فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو و استان قزوین مکمل هم بوده و می توان با ایجاد زنجیره های تولید و استفاده از ظرفیت ها  توسعه تولید و صادرات دست یافت.

کشاورز گفت: واحدهای تولیدی جدا از مسائل کلان، انتظار حمایت و توجه دارند و اداره ها و سازمان ها خدمات رسان و مطالبه گر نیز باید برای ادامه راه تولید، از بخش خصوصی حمایت کنند.

گفتنی است؛ در این همایش یک روزه از صادرکنندگان برتر و نمونه منطقه آزاد ماکو تجلیل شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.