ایران برای مقابله با تحریم‌ها روی گردشگری حساب باز کرده است

روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» با اشاره به دور جدید تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران علیه تحریم‌ها، سیاست‌های بی‌سابقه جدیدی در گشایش در زمینه جهانگردی و گردشگری، اتخاذ کرده است.

به گزارش فرینا به ایرنا، روزنامه«لاستمپا» روز جمعه افزود: جمهوری اسلامی نیازمند پیدا کردن جانشین ارز از دست رفته ناشی از کاهش فروش نفت است و مسافران خارجی به مثابه سریع‌ترین راه دسترسی به ارز هستند. تهران به موفقیت خود اعتقاد دارد و به همین دلیل است که مشغول چشیدن طعم اولین دستاوردهای یک سیاست بدون سابقه گشایش در زمینه جهانگردی است.

این روزنامه نوشت: سیاست جهانگردی جدید ایران شامل کشتی‌های تفریحی برای سفر به کشورهای همسایه، صدور آسان روادید حتی برای اروپایی‌ها، سرمایه‌گذاری در دهکده‌های مسافری در حاشیه خلیج فارس و دریای خزر است. در فاصله زمانی ماه‌های مارس تا اوت امسال شمارجهانگردان خارجی در ایران 45 درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش رشد داشته و به سه میلیون و 140 هزار رسیده است.

در سال ایرانی که در فاصله زمانی 2017 – 2018 قرار می‌گیرد، پنج میلیون نفر از ایران بازدید کرده‌اند و وزارت فرهنگ درصدد است که این رقم در سال آینده دوبرابر شود.

ایران دارای 23 مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است که از میان آنها می‌توان به تخت جمشید، پاسارگاد و میدان نقش جهان در اصفهان اشاره کرد. اما ایران برای جذب توریست از کشورهای همسایه خود، به جاذبه‌های مفرح‌تری مانند تاسیس خطوط کشتی‌های تفریحی اقیانوس پیما متوسل شده است. اولین کشتی اقیانوس پیمای تفریحی ایران به نام سانی فعلا بین بندرعباس و بندر شارجه راه‌اندازی شده است.

با وجود برخی تنش‌ها میان ایران و امارات در خلیج فارس مناسبات تجاری بین دو طرف هیچگاه متوقف نمی‌شود.

با توجه به قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه در ایران، تجربه بندرعباس ـ شارجه با موفقیت هر چه تمامتر روبرو شد و در ماه‌های آینده مسیرهای گردشگری دریایی بین بندرعباس و بندر خصب در عمان و بین بندر انزلی در دریای خزر و بندر آستراخان در روسیه نیز راه‌اندازی خواهد شد.

در بندر انزلی همچنین یک منطقه آزاد تجاری ایجاد شده که شرکت‌های خارجی متعددی را به خود جذب کرده و ایران قصد دارد با ارایه قیمت‌های رقابتی بخشی از توریست‌ها و سرمایه‌گذاران روسی را از ترکیه به سوی خود بکشاند.

برقراری مسیرهای دریایی گردشگری مذهبی بین ایران و پاکستان، با توجه به اینکه 20 درصد از جمعیت 210 میلیونی آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، از جمله دیگر برنامه‌های جدید توریستی تهران است. اما برای جهانگردان اروپایی، ایران در حال بنای دهکده‌های توریستی و هتل های لوکس پنج ستاره در 14 جزیره استان هرمزگان است.

از طبیعت این منطقه دریایی با وجود تردد نفتکش‌ها، به خوبی محافظت شده و دارای حیات وحش ویژه خود حتی انواع منحصر به فرد لاک پشت و تمساح است. دلیل وزارت فرهنگ موفق شده در صدور روادیدها تسهیلاتی به وجود بیاورد و برای مثال، روادیدهای جهانگردی کوتاه‌مدت مستقیما در فرودگاه‌ها به اتباع همه کشورهای جهان به استنثای 10 کشور که امریکا در راس آنها قرار دارد، اعطا می‌شود.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.