آمادگی مناطق آزاد برای الگوسازي مديريت نوین صنعت هوايي در كشور

مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: مناطق آزاد کشور برای نقش آفرینی بیشتر در نظام توسعه هوانوردی کشور و نیز الگوسازی سیاست های نوین مدیریتی و اقتصادی برای تعمیم به کل کشور آمادگی دارند.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هوایی در جزیره کیش افزود: در حال حاضر تقویت و توسعه زیرساخت های حمل و نقلی بویژه حمل و نقل هوایی در مناطق آزاد کشور از راهبردی ترین اقدامات این مناطق است.
وی افزود: امروزه فرودگاه های کیش، قشم، آبادان، چابهار، ماکو و فرودگاه های همجوار مناطق آزاد ارس و انزلی یعنی فرودگاه های  تبریز و رشت و در راس آنها شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) دروازه های اصلی پروازهای بین المللی کشور محسوب می شوند.
مشاور رییس جمهور با اشاره به اینکه صنعت هواپیمایی کشور، هزینه های زیادی برای مشارکت در اجرایی شدن سیاست های استقلال خواهی و نفی نظام سلطه کشور طی چهار دهه گذشته متحمل شده است گفت: عملیات حمل و نقل هوایی با وجود تحریم های طولانی مدت، با رعایت الزامات استانداردهای ایمنی و امنیت در کشور جاری است.
مرتضی بانک ادامه داد: فرودگاه های مستقر در مناطق آزاد به محلی برای استقرار صنایع، خدمات و کسب وکارهای مزیت گیرنده از حمل و نقل هوایی تبدیل شده و از مزیت های کامل قانونی مناطق آزاد نیز برخوردار هستند.
 وی افزود: در ادبیات توسعه، از نظام حمل ونقل کارآمد، به نیروی محرکه و موتور توسعه متوازن و پایدار کشورها یاد می شود. با مروری بر شرایط توسعه یافتگی کشورهای مختلف، همبستگی مستقیم بین توسعه حمل ونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالاتر، امنیت و عدالت اجتماعی دیده می شود. 
دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور به ویژگی های اختصاصی حمل و نقل هوایی در کشور اشاره کرد و افزود: ایمنی و سرعت بسیار بالا، برخورداری از فناوری های برتر، فواید موثر اجتماعی در ابعاد مختلف اشتغالزایی و برقراری توازن و عدالت منطقه ای با کم کردن فاصله مناطق مختلف، آثار اقتصادی مستقیم، غیرمستقیم، القایی و تکاثری و افزایش تولید ناخالص داخلی، تسهیل و تسریع در امداد رسانی و حفظ و احیای سلامت جوامع در بحران های مختلف طبیعی و غیرطبیعی، تسهیل و تقویت دیپلماسی خارجی، تسهیل گردشگری بین المللی و داخلی و دهها ویژگی و آثار دیگر، سبب شده است، تقویت و توجه به صنعت حمل و نقل هوایی، در برنامه های توسعه ای بسیاری از کشورها قرار گیرد.
مرتضی بانک در ادامه گفت: حمل و نقل هوایی با کم کردن فاصله ها، شهروندان، فرهنگ ها، شرکت ها، ایده ها، نوآوری ها و فرصت ها را به هم متصل می کند. این اتصال موجبات نزدیکی، شناخت و تعامل بیشتر، تبادل اندیشه و فکر و تجربیات موفق و مراودات تجاری و اقتصادی و البته معرفی نقاط قوت و جذابیت های تاثیر گذار و تحسین برانگیز مراکز اصلی استقرار خود را به سایر ملل فراهم می کند.
مقام ارشد مناطق آزاد کشور در این مراسم افزود:  دسترسی و ارتباط سریع، امروز در کنار استعدادها، فضای کسب و کار مطلوب و کیفیت زندگی از عناصر اصلی جذابیت اقتصادی و جزء حیاتی صنایع مدرن برای جابجایی سریع کالاهای ارزشمند، ایجاد و نفوذ در بازارهای جهانی و حمایت از ورود و جذب سرمایه های خارجی محسوب می شود و این چنین است که اندازه این صنعت، طی بیش از پنج دهه ی اخیر، تقریبا هر 15 سال دو برابر شده است.
وی یادآور شد: از دهه 60 میلادی در حالیکه تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، 5 برابر شده است، تقاضای فزآینده برای خدمات حمل و نقل هوایی مسافر و بار به همراه پیشرفت های فناوری و سرمایه گذاری های مرتبط با صنعت هوانوردی، آثار و خروجی های اقتصادی آن را 30 برابر کرده است.
مرتضی بانک افزود: رشد ترافیک هوایی به طور مستمر نه تنها از مقاطع رکود اقتصادی آسیب ندیده است، بلکه صنعت حمل و نقل هوایی در برابر این رکودها مقاومت کرده و حتی به عنوان یکی از موثرترین ابزارها برای پایان دادن به آنها عمل کرده است.
وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور ایران از لحاظ قرار گرفتن در نقطه تلاقی شرق و غرب و شمال و جنوب، گستردگی و بکر بودن کشور از جهت ظرفیت های تجاری، بازرگانی و صنعتی، وجود جاذبه های قابل توجه گردشگری در کشور، شبکه گسترده فرودگاهی، جمعیت ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران منطقه ای و بین المللی و پتانسیل های فراوان آنها برای ارتباط، رفت و آمد و سرمایه گذاری در کشور از موقعیت ویژه ای برخوردار است.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور به برنامه های توسعه ای کشور اشاره کرد و افزود: تعیین نرخ رشد 8 درصدی برای سالهای آتی به عنوان محرک تقاضای فراوان برای حمل و نقل هوایی، برخورداری از نیروی انسانی جوان، متخصص و علاقمند برای تلاش دانایی محور و شرکت های هواپیمایی متعدد و تمایل برای سرمایه گذاری بیشتر در این بخش که می تواند به افزایش رقابت و ارتقاء سطح خدمات منجر شود. اینها همه مزیت ها و قابلیت های درونزایی هستند که در صورت تدبیر شایسته و تلاش های دانش پایه داخلی و رفع تضییقات غیرقانونی، غیرانسانی و تحمیلی سردمداران بی منطق آمریکا، می توانند در توسعه سریع صنعت هوانوردی کشورمان و نقش آفرینی آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور به کار گرفته شوند. 
مرتضی بانک اظهار داشت: برای تسریع در توسعه کشور و تقویت کارآمدی آن در همه ابعاد، افزایش قدرت ثروت آفرینی و سهم خود از اقتصاد جهانی و منطقه ای، نیازمند گسترش ارتباطات بین المللی و منطقه ای هستیم که با اشتیاق شهروندان دیگر کشورها برای سفر به کشورمان و البته فراهم سازی بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم این مهم محقق شدنی خواهد بود.
به اعتقاد وی صنعت هواپیمایی کشور، هزینه های زیادی برای مشارکت در اجرایی شدن سیاست های استقلال خواهی و نفی نظام سلطه کشور طی چهاردهه گذشته متحمل شده است.
مرتضی بانک توجه به مباحث توسعه ای صنعت هوایی در کشور را مهم دانست و گفت: با توجه به سهم کمّیِ حمل و نقل هوایی از میزان کل حمل و نقل بدون توجه به ارزش افزوده های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این صنعت، جفای بزرگی به توسعه ملی است و شایسته است به هنگام بازنگری سیاست های کلی نظام در حمل و نقل مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگرچه تبیین ارزش افزوده های فراوان این صنعت به شکل دقیق و منطقی و با ادبیات و منطق ریاضی و استدلالی برای تصمیم گیران کلان کشور، مسئولیت مهمی است که بر عهده نخبگان فکری و اندیشمندان و پژوهشگران این حوزه است به همین منظور خواست و اراده عملی نخبگان ابزاری و نهادهای متولی این صنعت بویژه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این راستا و برای اقناع منطقی و استدلال پایه حاکمیت و دولت بسیار مهمتر و ضروری تر است.
مرتضی بانک، برخورد فعال و پویا با موضوع تحریم ظالمانه دولت آمریکا، علیه صنعت هوانوردی کشور را از دیگر الزامات برشمرد و گفت: مسئولان کشوری از طریق تدبیر مشترک حقوقدانان صنعت حمل و نقل هوایی، دستگاه دیپلماسی و شورای حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری و طرح درخواست رفع آنها از طریق شورای اجرایی ایکائو، مجمع عمومی سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری و دادگاه های کشورهای موثر در امر تحریم صنعت حمل و نقل هوایی کشورمان با تاکید بر مواد کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری بویژه الزامات ماده 44 آن صورت پذیرد که به صراحت به حق کشورهای متعاهد برای برخورداری از حمل و نقل هوایی ایمن، امن و کارآمد و منظم تاکید می نماید.
مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در پایان  افزود: عملیات حمل و نقل هوایی با وجود تحریم های طولانی مدت، با رعایت الزامات استانداردهای ایمنی و امنیت در کشور جاری است، متخصصین و کارشناسان توانمندی این بار را به دوش کشیده اند که در صورت فراخی میدان فعالیت، حتما استعدادها شکوفا و در احیا و ساخت صنعت هوایی کشور نقش آفرینی کرده و حتی در سطح جهانی نیز برای بهبود و توسعه ابعاد مختلف هواپیمایی کشوری مشارکت خواهند داشت.
لازم به ذکر است؛ مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، فرمانده نیروی هوایی ارتش، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و جمعی از مسئولان در حوزه حمل و نقل هوایی برگزار شد.
 رونمایی از اولین کیت اورژانس هوایی، طراحی و ساخته شده در شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) و امضاء یادبود انجام اولین امریه صلاحیت پرواز هواپیمای  B737-400به صورت کاملا بومی در شرکت صنایع هواپیمایی ایران با حضور مرتضی بانک و مسئولان حوزه حمل و نقل هوایی کشور برگزار شد.
گفتنی است؛ نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی کشور از 5 تا 8 آذرماه در جزیره کیش برپاست.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.