ایران در بخش مهندسی دریایی جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از دستاوردهای مهم حوزه دریانوردی توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت این بندر از دو به هشت میلیون تن بوده است.

به گزارش فرینا، محمد راستاد در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی ضمن تبریک بابت اثبات حقانیت ایران در عالی ترین مرجع دریانوردی جهان که به موجب تحریم صنعت کشتیرانی ایران انجام شده بود، افزود: ایران در بخش مهندسی دریایی جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته است و توانسته است مگاپروژه های بندری زیادی را با استفاده از نیروهای داخلی مدیریت و راه اندازی کند که از جمله آن می توان به احداث یکهزار و 400 متر اسکله شهید رجایی اشاره کرد.
راستاد مهمترین اقدام صنعت دریانوردی و بنادر را مربوط به توسعه بندر چابهار دانست و گفت: طی این اقدام ظرفیت این بندر از دو میلیون تن به 8 میلیون تن ارتقاء یافت.
به گفته وی، مهندسی دریانوردی با چالش های زیادی روبروست که مهمترین آن استفاده از مزیت مقیاس است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح استفاده از مزیت مقیاس، افزود: استفاده از این ظرفیت به معنای ساخت کشتی های بزرگ است که در نتیجه ساخت این کشتی ها باید ظرفیت بنادر کشور را به منظور پهلو دهی این کشتی ها توسعه داد؛ البته زیرساخت های لازم برای این توسعه وجود دارد.
راستاد به تعهد بخش دریایی جهان به منظور کاهش گازهای گلخانه ای اشاره کرد و افزود: طی مصوبه ای که به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه ای وجود دارد سولفور موجود در سوخت کشتی ها باید به زیر یک و نیم برسد که انجام این مهم نیازمند هزینه ای بالغ بر 200 دلار در هر تن یا دو میلیون دلار برای هر کشتی است.
وی مهمترین توسعه انجام شده را در بخش بنادر، حوزه بندر چابهار دانست و یادآور شد: در این بخش 15 موج شکن نیز به عنوان پناهگاهی برای فعالیت ساحل نشینان احداث کردیم؛ این در حالی است که توسعه بندر جاسک و مطالعه توسعه بندر سیریک از جمله پروژه هایی است که در دست اقدام داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حوزه شبکه ملی پایش مشخصه های دریایی نیز اقدامات خوبی انجام شده است که هواشناسی بندری و سامانه هشدار سونامی و توفان های حاره ای از جمله آنهاست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.