تشویق بخش خصوصی برای ایجاد بازارهای نوین در منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: شکل‌گیری مراکز تجاری کسب‌وکار و بازارهای نوین در آبادان و خرمشهر یکی از اولویت‌های ما است و تلاش داریم بخش خصوصی را تشویق کنیم تا به شکل جدید به کسب‌وکار و بازاری که منطقه آزاد اروند به آن نیازمند است ورود و سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش فرینا، اسماعیل زمانی در نشست خبری که در محل سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار داشت: طرح جامع منطقه آزاد آئین‌نامه کار و نقشه راهی برای توسعه در منطقه آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: منطقه آزاد اروند درگذشته طرح جامع داشت اما بعد از گسترش آن به محدوده آبادان و خرمشهر نیازمند یک طرح جامع مناسب‌تر بود تا ارتباط دستگاه‌ها و مردم با منطقه آزاد مشخص شود و چندین سال بر روی این طرح کار شد.

زمانی بابیان اینکه این طرح روابط مردم و دستگاه‌های دولتی را بر هم نزده است، بیان کرد: نباید تغییرات به حدی باشد که برای مردم ایجاد مشکل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: تصویب طرح جامع منطقه آزاد اروند در شورای عالی شهرسازی و هیئت دولت نشان می‌دهد که این طرح مراحلی بالاتر از طرح‌های پیشین را طی کرده است.

وی گفت: یک طرح راهبردی نیز برای منطقه آزاد اروند تهیه می‌کنیم و در تهیه آن از مشاوران خارجی و شرکت‌های توانا استفاده می‌کنیم تا اهداف طرح در حوزه‌های مختلف ازجمله کسب‌وکار، عمران و سرمایه‌گذاری مشخص شود.

زمانی افزود: با اداره کل برنامه‌وبودجه استان قراردادی بستیم تا در تهیه آمار و اطلاعات منطقه در همه زمینه‌های موردنیاز به ما کمک کنند و اطلاعات لازم در اختیار ما قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به کاربردهای این آمار در توسعه، بیان کرد: به‌عنوان‌مثال در حوزه فرهنگ یکی از راهبردهای ما این است که آموزش را قبل از سنین دبستان آغاز کنیم که برای این موضوع نیاز به آمار داریم و تا بدانیم سنین مورد هدف ما در چه مناطقی تراکم بیشتری دارند.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های ما شکل‌گیری مراکز تجاری، کسب‌وکار و بازارهای جدید در آبادان و خرمشهر است. هرچند تاکنون بازارهای ما سنتی و خوب بوده است اما بعد از جنگ تحمیلی نیز همان بازارها احیاشده و اشکال نوین تجارت شکل نگرفته است.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: تلاش داریم بخش خصوصی را تشویق کنیم تا به شکل جدید به کسب‌وکار و بازاری که منطقه آزاد اروند به آن نیازمند است ورود و سرمایه‌گذاری کند.

وی بابیان اینکه وظیفه ما توسعه زیرساخت‌ها همگام با مفاهیم روز است، اظهار داشت: نیاز به بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسبی داریم که در حال فراهم‌سازی این شرایط هستیم.

زمانی عنوان کرد: آبادان و خرمشهر منطقه‌ای استراتژیک هستند و باید وحدت مدیریتی در این دو شهر وجود داشته باشد. از طرفی عراق در حال ایجاد یک منطقه آزاد در نزدیکی ما است و لازم است تا ما سرعت توسعه را در منطقه آزاد اروند افزایش دهیم.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: ورود بدون روادید اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند قبل از اربعین متوقف و پس‌ازآن آزاد شد اما طرف عراقی می‌گوید هنوز اجازه این کار از بغداد به ما اعلام‌نشده است و از طرف ما هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی بابیان اینکه خروج کالاهایی مانند فرش، ظروف و تولیدات ایرانی از کشور و خرید آن توسط خارجی‌ها به نظر ما بلامانع است، عنوان کرد: دولت به دنبال این است که روادید را برای عراقی‌ها در کل کشور بردارد.

زمانی با اشاره به عدم امکان ورود خودرو در منطقه آزاد اروند، عنوان کرد: دولت ورود خودرو به کشور را ممنوع کرد که این ممنوعیت شامل حال مناطق آزاد نیز شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بحث ما با دولت بر سر این است که لزومی ندارد بلااستثنا همه بخشنامه‌هایی که در سرزمین اصلی اجرا می‌شود به مناطق آزاد نیز ابلاغ و الزام شود چراکه مناطق آزاد باید ماهیت خود را حفظ کنند.

وی بابیان اینکه ثبت سفارش نیز نباید در منطقه آزاد الزام شود، بیان کرد: بر اساس قانون، منطقه آزاد محدوده گمرک محسوب می‌شود و نباید کالا برای ورود به محدوده منطقه آزاد نیاز به ثبت سفارش داشته باشد و خوشبختانه رئیس‌جمهور نیز اخیراً دستور داد که این محدودیت برداشته شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: به دنبال دریافت مجوز واردات خودرو برای مناطق آزاد هستیم و قول آن را از معاون اول رئیس‌جمهور گرفتیم.

وی بابیان اینکه بحث لایروبی یک موضوع ملی است و چندین سال است که مذاکراتی در این خصوص در جریان است، اظهار کرد: مذاکرات اخیر امیدواری‌ها را بیشتر کرده است. طبق توافقات انجام‌شده آبراه اروند پاک‌سازی می‌شود و این موضوع تا حدی مشکل لایروبی اروند را حل می‌کند.

زمانی گفت: بندر فعلی آبادان نیز در شرایط کنونی قابل توسعه نیست و ازنظر ما باید تبدیل به یک بندر تفریحی شود و بندر اصلی به دهانه اروند منتقل شود.

رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: مجوز بخش خصوصی برای ایجاد یک سردخانه در پایانه شلمچه در حال اخذ است تا مواد غذایی و گوشت را بتوان در آنجا نگه‌داری کرد.

وی با اشاره به مطرح‌شدن بحث مدیران دو تابعیتی عنوان کرد: ما به دستگاه‌های نظارتی اعلام کردیم که مدیر دو تابعیتی نداریم و هر جا نیاز بوده مدارک لازم را به آن‌ها ارائه دادیم و آن‌ها نیز قانع شدند.

زمانی با اشاره به جشنواره خرید طلایی اروند، بیان کرد: برگزاری این جشنواره به درخواست اصناف و به‌واسطه آن‌ها بوده است و هدف آن نیز تحرک و جنب‌وجوش بازار بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بابیان اینکه مسئول برگزاری این جشنواره هیچ قراردادی با منطقه آزاد اروند نداشته است، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات دریافتی، این جشنواره باعث رونق بازار منطقه آزاد اروند شد.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.