موافقت اصولی با راه اندازی ایرلاین در چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از موافقت اصولی به منظور راه‌اندازی ایرلاین در چابهار خبر داد و اعلام کرد: به زودی عملیات اجرایی احداث ترمینال جدید مسافری در فرودگاه فعلی چابهار آغاز می‌شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، عبدالرحیم کردی در نشستی خبری که ظهر امروز برگزار شد با بیان این‌که ایجاد فرودگاه مسافری در چابهار امری بسیار مهم و حیاتی است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت فرودگاه مسافری در چابهار مناسب نیست و به دلیل واقع شدن در محل فرودگاه نظامی امکان توسعه دشوار و محدود به قوانین و مقررات است، اما در انتهای باند آن ۲۵۰ هکتار زمین را از نیروی هوایی خریداری کرده‌ایم و طراحی ترمینال مسافری جدید صورت گرفته و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این‌ فرودگاه کارگو که دو سال قبل جانمایی شده بود و در فاصله ۶۰ کیلومتری چابهار قرار دارد در حال حاضر توجیه عملیاتی پیدا کرده تا بتوانیم حمل و نقل هوایی را با توجه به این‌که یکی از ویژگی‌های چابهار تبدیل شدن به هاب حمل و نقل در منطقه است، اضافه کنیم تا بدین ترتیب در منطقه چابهار همزمان شاهد توسعه حمل و نقل دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه همچنین از موافقت اصولی جهت راه‌اندازی ایرلاین در چابهار خبر داد و اعلام کرد: علاوه بر این در حال مذاکره جهت خرید هواپیماهای ایرباس و امبرائر هستیم اما باید بدانید که نمی‌توانیم به صورت مستقیم با توجه به شرایط تحریم این هواپیماها را خریداری کنیم و باید جهت استفاده از این مدل هواپیماها، هواپیمای دست دوم خرید کنند. برنامه ما برای نوروز سال قبل بود، اما به دلیل شرایط به وجود آمده این مساله به تعویق افتاده و امیدواریم در آینده شاهد پیشبرد امور در این راستا باشیم.  

کردی در ادامه با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در این منطقه خاطرنشان کرد: اولویت ما نه چین و نه هندوستان است بلکه اولویت اصلی ما ایران است و بازیگر اصلی در چابهار کشوری جز ایران نیست و اگر بخواهیم به سمت یک یا دو کشور سوق پیدا کنیم منافع اصلی خودمان را با منافع آنها گره زده‌ایم. ما باید بتوانیم منافع کشورهایی نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی را درگیر چابهار کنیم.

وی با بیان این‌که طی دو سال جاری رقمی معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار مدنظر قرار گرفته است، در مورد قراردادهای جدید سرمایه‌گذاری در این منطقه اعلام کرد: در ارتباط با شهرک دارویی و پتروشیمی با چینی‌ها و در خصوص شیلات با ژاپنی‌ها و کشورهای فرانسه و ژاپن مذاکراتی را انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم قراردادهای مربوطه را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به این‌که براساس سند توسعه شرق و سند توسعه سواحل مکران چابهار نقطه تلاقی این دو سند به شمار می‌آید، اظهار کرد: چابهار سوآپ توسعه محور شرق و جدی‌ترین کانون سواحل مکران است.

کردی افزود: توافق‌نامه چابهار بین هندوستان، افغانستان و ایران منافع منطقه‌ای و بین‌المللی را به چابهار گره زده و باعث می‌شود این منطقه در مسیری آرام حرکت توسعه‌ای خود را دنبال کند.

وی با اشاره به این‌که استفاده از ظرفیت ترانزیتی چابهار یکی از اهداف این منطقه است، اظهار کرد: پروژه راه‌آهن از چابهار تا زاهدان در هشت کارگاه در حال پیشبرد است و ۶۵ درصد تا ایرانشهر پیشرفت فیزیکی داشته و از ایرانشهر تا چابهار ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد همچنین با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسیده و قرار است این ظرفیت به ۸۵ میلیون تن افزایش یابد، گفت: از چابهار تا سرخس خط جاده‌ای مدنظر قرار گرفته است و توجه به شقوق مختلف حمل و نقل از اهداف توسعه چابهار تلقی می‌شود و علاوه بر این آزادراه چابهار به خروجی شهر و کنارک رو به اتمام بوده و انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال این پروژه را مدنظر قرار دهد.

کردی همچنین خاطرنشان کرد که بر اساس برنامه زمان‌بندی صورت گرفته سازمان بنادر و دریانوردی قرار بر این است که تا پایان سال میلادی تحویل موقت فاز ۱ بندر شهید بهشتی انجام شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در ادامه در خصوص اقدام تروریستی صورت گرفته در منطقه آزاد چابهار، بیان کرد: با توجه به بدخواهان کشور که قصدشان آسیب به نظام و اقتدار ایران است، چابهار نقطه بسیار مهم و استراتژیکی به شمار می‌آید و عده‌ای قصد دارند در حال حاضر که این منطقه از تحریم‌ها معاف شده چهره آن را ناامن جلوه دهند.

وی افزود: اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که همواره همزمان با چنین اتفاقاتی شاهد ایجاد ترس و ناامنی در منطقه هستیم، اما این‌بار نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه بار امنیتی حادثه کم بود و چنین اقدامات کور و بی‌هدفی نه تنها اثرگذار نیست، بلکه مانع توسعه چابهار نمی‌شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.