منطقه آزاد تجاری اروپا و ژاپن، کاهش وابستگی به آمریکا

همراهی ژاپن و اتحادیه اروپا در زمینه های اقتصادی، در سال های اخیر برای دو طرف موفقیت های زیادی به ارمغان آورده است که تازه ترین دستاورد آن «منطقه تجارت آزاد» است که از آن به عنوان بزرگترین منطقه تجارت آزاد دنیا یاد می شود

به گزارش فرینا، ژاپن یکی از اعضای مهم پیمان «ترانس پاسیفیک» بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اوایل روی کار آمدن اعلام کرد کشورش از آن خارج می شود.
شاید این نقطه عطفی برای ژاپن و دیگر کشورها از جمله چین بود که در اندیشه یافتن شرکای تجاری با اطمینان تری باشند که مانند ترامپ به آسانی به توافقات و پیمان های بین المللی پشت نکند و به آنها وفاداری نشان دهد.
پس از این اتفاق بود که ژاپن بتدریج سعی کرد روابط خود را با کشورهای آسیای جنوب شرقی و حتی چین از لحاظ تجاری بهتر کند اما برای اروپا و ایجاد منطقه تجاری آزاد، جایگاه دیگری در نظر گرفت.
اروپایی ها هم که سیاست های تجاری آمریکا و ترامپ آنها را ناخرسند کرده بود، عملا در سال 2016 میلادی در مذاکرات با واشنگتن به بن بست رسیدند و پیمان دیگری هم که با مکزیک داشتند در سال 2018 میلادی پایان یافت و کوشیدند تا به دنبال شرکای تجاری در مناطق دیگری جهان باشند و برای همین بود که با ژاپن هم هدف شدند.
مشارکت این طرف ها خیلی خوب برای آنها جواب داده است تا جایی که امروز اعلام می شود بزرگترین منطقه تجارت آزاد دنیا را ژاپن و اتحادیه اروپا اوایل سال 2019 میلادی ایجاد می کنند.
اقتصادهای ژاپن و اروپا مکمل هستند و در مجموع یک سوم از رشد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص می دهند، ظاهرا نزدیک به 70 درصد از اعضای کمیسیون اروپا هم از این برنامه حمایت می کنند و از سوی دیگر ایجاد منطقه تجارت آزاد آنها پاسخی محکم به یکجانبه گرایی ترامپ و دولت آمریکا است.
از آنجا که ژاپن و اروپا هدف تعرفه های فزاینده و یکجانبه آمریکا قرار گرفته اند و خیلی هم به آینده روابط تجاری با واشنگتن و دولت زیر نظر ترامپ خوشبین نیستند، انتظار می رود که روابط تجاری این کشورها با یکدیگر هر روز قویتر شود و آنها قطب آینده تجاری در مقابل آمریکا باشند و این کشور را به چالش بکشند.
'جیان دونگ' تحلیلگر موسسه اقتصاد و سیاست چین می گوید اروپا از طریق این منطقه منافع بسیار زیادی کسب خواهد کرد و شرکت ها و کشاورزان اروپایی هم از این توافقنامه که پارلمان ژاپن در ماه جاری میلادی تصویب کرد، بهره خواهند برد.
وی افزود اگر همه چیز براساس برنامه و خوب پیش برود آن زمان می توان امیدوار بود که منطقه تجارت آزاد بزرگ دنیا روز اول فوریه سال 2019 میلادی فعال شود و درهای بازار بزرگ دیگری به روی کشورها باز خواهد شد.
به گفته وی آمریکا و ترامپ به عنوان مرد تعرفه ها مشکلات زیادی ایجاد کرده اند اما ایجاد منطقه تجارت آزاد با ژاپن این را تداعی می کند که دولتمردان اروپایی مردان تعرفه نیستند و خواستار تجارت باز و شفاف با کشورهای هستند.
با تصویب این توافقنامه، اروپا مالیات بر روی خودروهای وارداتی از ژاپن را تا 10 درصد و برای قطعات خودرو تا 3 درصد کاهش می دهد و در عوض تعرفه های ژاپن بر روی پنیر وارداتی اروپا تا 30 درصد و بر روی بسیاری از محصولات خوراکی دیگر تا 15 درصد کاهش می یابد.
انتظار می رود که پس از ایجاد منطقه، طرف ها بازارهای خدمات، مخابرات، امور مالی و بانکی، تجارت و حمل و نقل را به روی یکدیگر باز کنند و اکنون تلاش طرفین این است که تا قبل از خروج انگلیس از اروپا این منطقه ایجاد شود.
مسایل زیست محیطی، قدرتمند شدن شرکت های چند ملیتی، استانداردهای کار برای نیروهای کار از ژاپن و اروپا از جمله چالش هایی است که ژاپن و اروپا پیش روی این منطقه تجارت آزاد می بینند.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.