ماکو آماده توسعه صادرات با بندر ترابزون ترکیه می‌شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با مقامات استان ترابزون ترکیه گفت:‌ این منطقه در حال حاضر از موقعیت جغرافیایی و مزیت مناسبی برای توسعه ترانزیت منطقه ای برخوردار است و به عنوان بندر خشک آماده توسعه صادرات و مبادلات تجاری با بندر ترابزون ترکیه است .

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴؛ غلامرضا سلیمانی در سفر به ترکیه در دیدار با اسماعیل استااوغلو استاندار ترابزون درمورد همکاری تجاری ایران با ترکیه گفت:‌ این منطقه به دلیل قرار گرفتن در جاده ابریشم از مزیت های خوبی برای تبدیل به کانون ترانزیت برخوردار است و در همین راستا توسعه روابط تجاری؛ فرهنگی و گردشگری با ترکیه برای ما بسیار اهمیت دارد.

سلیمانی نقش منطقه آزاد ماکو را در تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه حائز اهمیت خواند و افزود: ایران و ترکیه از سده های گذشته از طریق جاده ابریشم روابط تجاری مستمری با هم داشته اند لذا با استقرار منطقه آزاد فرصتی پیش آمده است تا هم ترکیه از ظرفیت و فرصت های این منطقه بهره ببرد و هم توسعه اقتصادی ایران را در بر داشته باشد.

توافق طولانی مدت با ترکیه

وی گفت: ما به دنبال توافق همکاری طولانی‌مدت و پایدار هستیم و این توافقات مختص به زمان تحریم‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، از ماکو ـ ترابوزان ـ مرسین به‌عنوان سه کریدور پخش و ترانزیت برای جهان یاد کرد و افزود: یکی از طرح‌هایی که سازمان منطقه آزاد ماکو دنبال می‌کند، ایجاد شهرک مشترک سرمایه‌گذاری با ترکیه است، چراکه زیرساخت‌ها برای احداث این شهرک آماده شده است. ضمن اینکه محصولات تولیدی شرکت‌های خارجی در منطقه آزاد ماکو برای ورود به سرزمین اصلی از تخفیف ۷۰ درصدی برخوردار خواهند بود و مالکیت صددرصدی در منطقه می‌تواند خارجی باشد.

سلیمانی گفت: سالانه ۲۰ میلیارد دلار مایحتاج اولیه مثل گندم، جو، نهاده‌های دامی و… وارد کشور می‌شود و در این شرایط جدید مرسین می‌تواند بهترین محل برای تامین آن باشد. همچنین حجم صادرات محصولات پتروشیمی و صنایع نفتی ایران در سال ۱۵ میلیارد دلار در سال است که بندر ترابزون می‌تواند پایگاهی امن برای صادرات محصولات ایران باشد.

 استاندارترابزون:‌منطقه آزاد ماکو نقش مهمی در توسعه روابط تجاری ترکیه و ایران دارد

استاندار ترابزون ترکیه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه ازاد ماکو گفت: منطقه آزاد ماکو به دلیل قرار گرفتن در مرز ترکیه نقش مهم و بی بدیل در توسعه روابط تجاری و اقتصادی ترکیه و ایران دارد.

 اسماعیل اوستااوغلو ( İsmail Ustaoğlu) در دیدار با غلامرضا سلیمانی در استانداری ترکیه روابط ایران و ترکیه را عمیق و تاریخی خواهند و گفت: ما ایران را به عنوان دوست و برادر خود می دانیم و علاقمند به همکاری های فرهنگی؛ اقتصادی و گردشگری هستیم.

وی با قدردانی از حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و هیئت همراه در ترکیه ادامه داد: ایران برای ترکیه اهمیت بسیاری دارد این دو کشور دارای زمینه‌های مشترک فرهنگی زیادی است.

اوستااوغلو با اشاره به اینکه هر دو کشور دارای یک سابقه دیرینه تمدنی، تعاملی و تبادل فرهنگی در ادوار گذشته بوده و هستند تصریح کرد: ما در مجموع شرایط مناسب را در روابط داریم و روابط در سطح استراتژیک و نگرش هم بلند مدت است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.