توسعه بندر شهید رجایی برای تأثیرگذاری بیشتر در اقتصاد ملی و بین المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با اشاره به بازدید اخیر معاون اول رییس جمهور از بندر شهید رجایی گفت: با اتمام طرح های توسعه ای این بندر، نقش تأثیرگذار بزرگترین بندر تجاری ایران در اقتصاد ملی و بین المللی افزایش می یابد.

به گزارش فرینا، "اله مراد عفیفی پور، پتانسیل های حوزه حمل و نقل دریایی با وجود بنادری همچون بندر شهید رجایی را به عنوان نقاط قوت کشور در ابعاد ملی و بین المللی  دانست و افزود: این ظرفیت ها در تعامل با سایر وجوه حمل و نقل می تواند رشد و توسعه پایدار کشور در عرصه های صنعتی، فنی و خدماتی را محقق نماید.
وی با بیان اینکه بیش از 82 درصد صادرات مواد معدنی کشور از طریق بندر شهید رجایی انجام می شود، افزود:  در اسکله های فله و متفرقه این بندر که 5000 متر را شامل می شود، کالاهای مختلفی جابجا می شود که از جمله آن تخلیه و بارگیری بیش از 20 میلیون تن مواد معدنی است که خود چرخ اصلی شرکت های صادر کننده و معادن کشور را به گردش درمی آورد. 
به گفته عفیفی پور، بندر شهید رجایی از دو جنبه حائز اهمیت است؛ از یک طرف این بندر در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و تسهیلات خاص و ارزش افزوده را در اختیار صاحبان کالا قرار می دهد. از سوی دیگر، چندمنظوره بودن این بندر باعث شده تا امکان تخلیه و بارگیری همه نوع کالایی در آن وجود داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: بیش از 65 درصد از ارزش کالاهای غیرنفتی که در ایران جابجا می شود، شامل کالاهای کانتینری، فله، فله مایع، جنرال کارگو و کالاهای پروژه ای در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. 
وی با اشاره به جایگاه شصت و هشتم بندر شهید رجایی در فهرست 100 بندر برتر کانتینری جهان(طبق ارزیابی مجله بین المللی مدیریت کانتینر)، تصریح کرد: این بندر حدود 90 درصد از عملیات کانیتنری بنادر کشور را عهده دار است. 
عفیفی پور در همین رابطه اضافه کرد: تجارت کانتینری شاخص مهمی برای نشان دادن رشد اقتصادی کشور است و هر گونه اختلال در این فرآیند مشکلات در ساختار اقتصاد ملی ایجاد می کند. لذا با استفاده از تجهیزات و امکانات تخصیص داده شده و در 4000 متر اسکله کانتینری این بندر سالانه میلیون ها تن انواع کالای صادراتی روانه بازارهای جهانی و منطقه ای می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به الحاق 2700 هکتار اراضی جدید به این بندر، مساحت آن دوبرابر می شود و قابلیت تبدیل شدن به یک خوشه اقتصادی پویا و مهم را دارد که با ایجاد شهر لجستیکی و توسعه فعالیت های ارزش افزوده، نقش تأثیرگذار بندر شهید رجایی در اقتصاد ملی و بین المللی افزایش می یابد.
وی با اشاره به بازدید دو هفته پیش معاون اول رییس جمهور از عملیات احداث فاز3 طرح توسعه کانتینری این بندر خاطرنشان کرد: با بسته شدن پرونده فاز 3، علاوه بر اینکه ظرفیت عملیات کانتینری بندر شهید رجایی به بیش از 8میلیون TEU افزایش می یابد، امکان پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما با ظرفیت بیش از 18هزار TEU نیز فراهم می شود.
عفیفی پور از پیگیری برای ایجاد و احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی، برنامه ریزی با هدف جذب سرمایه گذار و اپراتور برای توسعه فعالیت های ریلی در بندر و تامین تجهیزات استراتژیک برای بهره برداری از فازهای اجرا شده در پایانه های کالا و کانتینر به عنوان مهم ترین برنامه های در دستور کار بندر شهید رجایی برشمرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.