"هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان" در ارس راه‌اندازی می‌شود

رییس پارک علم‌وفناوری آذربایجان‌شرقی از تلاش‌های منطقه آزاد ارس و پارک علم و فناوری استان جهت راه‌اندازی "هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان" در منطقه آزاد ارس خبر داد.

به گزارش فرینا، عبدالرضا واعظی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص گفت: بازاریابی و همچنین فروش محصول، یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فناور و دانش بنیان است، از این رو ایده تاسیس "هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان" در منطقه آزاد ارس از سوی پارک علم و فناوری مطرح شد و این ایده مورد استقبال مسئولان منطقه آزاد ارس قرار گرفت و جهت عملیاتی کردن این ایده، طی چند ماه اخیر جلساتی برگزار شد.
واعظی افزود: در "هاب فناوری ارس" شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که به مرحله تولید محصول رسیده‌اند، مستقر شده و کارگاه و واحد تولیدی خود را راه‌اندازی می‌کنند؛ همچنین دفاتر ستادی برای بازاریابی و فروش، محصولات خود را مستقر می‌کنند که بتوانند از امکانات و تسهیلات منطقه آزاد ارس استفاده کنند.
وی با بیان این‌که یکسری تسهیلات در قانون برای شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده و یکسری تسهیلات نیز مختص مناطق تجاری و اقتصادی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استقرار در هاب ارس از آن بهره‌مند شوند، افزود: مجموع این تسهیلات می‌تواند برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان جذاب باشد.
رییس پارک علم‌وفناوری آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که در هاب منطقه آزاد ارس مستقر شوند، می‌توانند مواد اولیه خود را بدون تشریفات گمرکی و حق گمرک وارد کرده و محصولات خود را نیز بدون نیاز به گمرک صادر کنند، گفت: در این صورت هم قیمت تمام شده کالا برای شرکت‌ها کاهش یافته و هم قیمت فروش محصولشان می‌تواند با کالاهای خارجی رقابت کند.
واعظی در ادامه افزود: از سوی دیگر، در منطقه آزاد ارس بازار حدود یک میلیاردی پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار دارد و کشورهای حوزه قفقاز، کشورهای سی‌آی‌اس، ترکیه، گرجستان و همچنین اروپا می‌تواند هدف صادراتی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس باشد.
وی گفت: شرکت‌های خارجی فناور و دانش‌بنیان که همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را خواستار باشند، با استقرار در هاب فناوری منطقه آزاد ارس بهتر و راحت‌تر می‌توانند امورات خود را پیش‌ ببرند.
رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در این خصوص ادامه داد: تمامی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور می‌توانند در "هاب تولیدی و صاردات محصولات دانش بنیان" که در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود مستقر شده و یا دفتر ستادی خود را در این شهرک راه‌اندازی کنند.
واعظی با بیان این‌که ایده راه‌اندازی "هاب فناوری ارس" در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به استان، در میان گذاشته شد و مورد استقبال قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در این خصوص مقرر شده بود که متعاقبا جلسه‌ای در این رابطه در تهران برگزار شود که این جلسه تشکیل شد و من به همراه مدیرعامل منطقه آزاد ارس در این جلسه حضور یافته و برنامه‌های خود را جهت اجرای این ایده مطرح کردم. مقرر شد که معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در اولین فرصت از منطقه آزاد ارس و مکانی که برای راه‌اندازی هاب ارس درنظر گرفته شده است، بازدید کند.
وی با بیان این‌که 50 هکتار زمین برای راه‌اندازی هاب فناوری در ارس درنظر گرفته شده است، افزود: برای شروع کار نیاز به یکسری مقدمات و زیرساخت‌ها داریم که آماده‌سازی زمین، فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون آب، برق، گاز و تلفن و همچنین ایجاد واحد ستادی برای استقرار دفاتر ستادی و فروش شرکت‌ها و واگذاری زمین برای شرکت‌ها جهت احداث واحد تولیدی و ... از جمله این زیرساخت‌هاست.
رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت منطقه آزاد ارس و قول‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین تسهیلاتی که از سوی پارک علم و فناوری استان اختصاص می‌یابد، به زودی شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم.
واعظی با تاکید بر این‌که پارک علم و فناوری تسهیلات لازم را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم می‌کند و اجرای مباحث علمی و فنی در هاب فناوری ارس را انجام خواهد داد، گفت: اگر روال کار خوب پیش برود، در سال 98 شاهد راه‌اندازی هاب فناوری در منطقه آزاد ارس خواهیم بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.