نرخ بیکاری بانوان روستای سَلَخ با پروژه اَگریتوریسم، به صفر می رسد

مدیرعامل شرکت تعاونی سپهر سَلَخ گفت: پروژه اَگریتوریسم در طرح توسعه ای خود با اشتغالزایی برای 200 بانوی این روستا نرخ بیکاری بانوان سَلَخ را به صفر می رساند.

به گزارش فرینا، زینت دریایی با اعلام این مطلب، گفت: این پروژه که در بهمن ماه سال 1396 با اعتبار 800 میلیون ریال در زمینی به مساحت 2.3 هکتار به عنوان یکی از پروژه های پایلوت جایکا آغاز به کار کرده، در طرح توسعه ای خود به مساحت 60 هکتار، در نظر دارد به فعالیت های آبزی پروری، دامپروری و پرورش ماکیان نیز بپردازد.

وی افزود: حذف درخت کَهور پاکستانی، کاشت درختان و گیاهان جایگزین مناسب با اقلیم جزیره و درنهایت توسعه مزرعه در قالب یک مزرعه گردشگری از اهداف اجرایی این طرح می باشد.

مدیرعامل شرکت تعاونی سپهر سَلَخ از کشت سه گونه گیاه متناسب با اقلیم جزیره در این مزرعه خبر داد و گفت: اپونتیا فیکوس اندیکا (کاکتوس علوفه ای)، آلوئه ورا و چای ترش از گونه های گیاهی کاشته شده به صورت پایلوت در مزرعه اَگریتوریسم سلخ هستند که با راندمان بالایی از بازدهی همراه بودند.

دریایی افزود:  اپونتیا فیکوس اندیکا نوعی کاکتوس با مصرف دامی است.  آلوئه ورا به منظور استحصال ژل در زمینه خوراک انسانی و مصارف آرایشی- بهداشتی و چای ترش نیز مورد مصرف دارویی به صورت دمنوش و شربت دارد.

وی همچنین دو گونه درخت بومی افریقا به نام های مورینگا و پائولونیا را نام برد که در این مزرعه کشت شده و چوب باارزشی تولید می کنند.

مدیرعامل شرکت تعاونی سپهر سَلَخ ادامه داد: کاشت درختان بومی جزیره مانند گونه های محلی کهور و کنار نیز با رشد مناسبی همراه بوده است.

به گفته وی، کَهور پاکستانی یکی از مهاجم ترین درختان دنیاست که با رقابت در جذب آب سایر درختان و گیاهان را نابود می کند این رو در این پایلوت، سعی شده شیوه های حذف درخت مذکور آزموده شده و درختان مناسبی برای جایگزینی انتخاب شود.

دریایی به برنامه های آینده مزرعه اَگریتوریسم سپهر سَلَخ اشاره کرده و گفت: توسعه گردشگری به روش اِکوتوریسم و اَگریتوریسم، توسعه کشاورزی اَگریتوریسم مزرعه سپهر سَلَخ و توسعه منابع انسانی از جمله این برنامه ها می باشد.

گفتنی است، گردشگری کشاورزی (اَگریتوریسم) نوعی گردشگری است که در آن، گردشگران با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و در مورد فعالیت های کشاورزی و زندگی در کشتزارها ومناطق کشاورزی خاص مطالبی را فراگرفته و در فعالیت های سنتی کشاورزی مشارکت می کنند. در مقابل، میزبانان نیز با ارائه مجموعه ای از فعالیت ها و خدمات به گردشگران، ضمن جلب رضایت و ایجاد آرامش در آن ها، برای خود درآمد کسب می کنند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.