منطقه آزاد چابهار و روزنه‌های امید برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی عرصه مد و لباس

برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر به میزبانی منطقه آزاد چابهار بر آن است زبان هنر ایرانی را برای سایر نقاط جهان ترجمه کند.

هرگاه رویدادی پا را از مرزهای جغرافیایی فراتر می‌گذارد و عنوان بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد، بدون شک قصد آن را دارد که ایفاگر نقشی پررنگ در تداوم حیات سیاسی، اقتصادی و از همه مهم‌تر فرهنگی سرزمین خود داشته باشد.

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر نیز از این امر مستثنی نیست و مسئولان برگزاری این رویداد همواره در تلاشند با تکیه بر زیرساخت‌های جهانی شدن در عصر سرعت و تکنولوژی، منابع انرژی در این حوزه را اعم از ظرفیت‌های هنری، فرهنگی و مالی آزاد کرده و فعالیت‌های داخلی را در قالب توسعه تعاملات بین‌المللی و جلب مشارکت جوامع جهانی به منصه ظهور رساند.

حال در هشتمین گام از برپایی این رویداد، شاهد تحولی عظیم در بخش بین‌الملل آن هستیم و آن اینکه منطقه آزاد چابهار برای نخستین بار، میزبان مهمترین رویداد کشور در حوزه مد و لباس شده است.

برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر به میزبانی منطقه آزاد چابهار بر آن است زبان هنر ایرانی را برای سایر نقاط جهان ترجمه کند.

همانگونه که بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشور بر این باور هستند که استان سیستان و بلوچستان به روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی مبدل شده، متولیان دولتی حوزه مد و لباس هم در سایه سیاست‌های رشد و بالندگی این بخش، مصر هستند تا پیوندهایی را با بازارهای منطقه‌ای برقرار کرده و در کنار آنها، تاریخی مشترک بر دفتر مد و لباس را رقم زنند.

امروز شاهد آنیم که با گذشت نزدیک به یک دهه از تعریف پوشش متأثر از انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس، وزن جامعه طراحی و نهادهای تولیدی در امر مد و لباس تغییر کرده و شکاف میان هنرنمایی و تکنولوژی تا اندازه‌ای از میان برداشته شده است.

جامعه مد و لباس کشور مدعی است که ضعفی در امر نیروی انسانی کاربلد در این حوزه وجود ندارد پس وقت آن رسیده که  نزدیک‌ترین مسیر را برای اتصال به بازارهای مصرف انتخاب کرده و حوزه مد و لباس اسلامی ایران را بیش از هر زمان دیگری در حد و اندازه قواره بین‌المللی بسنجیم.

موضوع بخش مجموعه‌سازی جشنواره مد و لباس فجر، در حالی به سواحل مکران اختصاص یافته است که مدت‌ها است اهتمام ویژه‌ای در تویعه این سواحل شکل گرفته و زیرساخت طیف وسیعی از فعالیت‌های صنعتی در این منطقه شکل ایجاد شده است.

سواحل مکران بهترین کرانه اقیانوسی کشور و از نظر آب و هوایی در معتدل‌ترین هوای جنوب کشور واقع شده و در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت کالا، سرمایه‌گذاری‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه‌های منحصر بفردی برخوردار است.

از نظر ژئوپولتیکی نیز همجواری سواحل مکران با کشورهای پاکستان و افغانستان، ظرفیت‌های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امکان اتصال کشورهای آسیای مرکزی به دریاهای آزاد، بستر مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کرده است.

تمامی فعالان عرصه مد و لباس باید به شکلی هوشمندانه، تمامی پالس‌ها و علامت‌های منطقه آزاد چابهار در حمایت از طرح توسعه صنایع دستی به ویژه هنر صنعت مد و لباس کشور را پاسخ داده و این فرصت را درسال‌های پایانی دهه 90 به فال نیک گیرند.

برپایی بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر، نه تنها منافع ملی ما را تقویت می‌کند که با توجه به خارج بودن این منطقه از دایره تحریم‌های اقتصادی، می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل شدن جامعه طراحی مد و لباس ایرانی به کنشگرانی صاحب برند و جهانی باشد.

منبع: هنر آنلاین

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.