رییس اتاق بازرگانی ایران:

انرژی ایران می تواند بر شتاب اقتصادی هند بیافزاید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: بخش انرژی ایران به عنوان یکی از صاحبان اصلی انرژی دنیا می تواند بر شتاب توسعه اقتصادی هند به عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان بیافزاید.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «غلامحسین شافعی» امروز- سه شنبه - در فروم اقتصادی ایران- هند افزود: این نشست ارزشمند را باید ادامه سفرهای مقامات عالی رتبه دو کشور بدانیم که دلیل محکمی بر تداوم پیوند محکم دولت ها می باشد.
شافعی گفت: ما به عنوان فعالان بخش خصوصی از این رابطه سیاسی و نزدیک مقامات دو کشور بهره برداری کرده و با تقویت روابط اقتصادی پاسخ مناسب دهیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موانع گمرکی از طریق اعمال تعرفه‌های تعویض نیز برای واردات محصولات ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی با تعرفه‌های بالا سد بزرگی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازار هند به وجود آورده است.
شافعی اضافه کرد: در حالی که محصولاتی با تعرفه صفر از دیگر کشورها وارد می شود در مقابل کالاهای تولیدی هند مانند چای و برنج بدون تعرفه تبعیضی وارد ایران می‌شود.
وی تاکید کرد: باید برای حل این مسئله چاره اندیشی کرده و راه را برای تدوین و اجرایی کردن توافقات تجارت ترجیحی بین دو کشور هموار کند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ابراز امیدواری کرد: با توجه به توافقات درباره مکانیزم مالی مبتنی بر روپیه روابط بانکی دو کشور گسترش یابد.
شافعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل انتقال پول در زمینه دارو مشهود است. این ارسال از طریق uco و سنترال بانک انجام می‌شد که امروز متأسفانه با مشکل جدی مواجه شده است.
وی تصریح کرد: حدود 90 شرکت ایرانی در حوزه دارو با کشور هند همکاری می کنند، لذا ایجاد یک کانال مالی مشخص برای شرکت های ایرانی می تواند ارتباطات تجاری را گسترش دهد.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: اخبار خوش این روزها در محافل مختلف اقتصادی کشور مطرح است مبنی بر حذف دلار از مراودات تجاری و مبادلات مالی هند و ایران ، علاوه بر آن اعطای معافیت مالیاتی یعنی پرداخت های روپیه ای خرید نفت از ایران توسط مشتریان هندی که به وصول مطالبات ایران می انجامد.
شافعی ادامه داد: وزارت دارایی هند طی دستورالعملی هزینه‌های پرداختی با روپیه توسط پالایشگاه های این کشور برای خرید نفت از ایران را از مالیات معاف کرده است.
به گفته وی سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار با دو هدف تعمیق تامین روزافزون مواد اولیه هند و همچنین صادرات مجدد به بازار 500 میلیون پیرامون ایران توجیه سرمایه‌گذاری مشترک را به شدت افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: ایجاد شهرک صنعتی و سرمایه گذاری مشترک در چابهار می تواند این منطقه را به قطب اقتصادی قدرتمند تبدیل کند با امکانات ترانزیتی بسیار خوب ایران که به سادگی می‌تواند به کریدورهای شمال- جنوب و همچنین بازار 500 میلیونی منطقه ایران شامل کشورهای سی آی اس، عراق و افغانستان دست پیدا کند.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در اهمیت راهبردی همکاری‌های ترانزیتی دو کشور هم این نکته کافی است که ارزش مبادلات ریالی هند با کشورهای حوزه cis و روسیه طی سالهای اخیر رقم قابل توجهی بوده است و در صورت بهره برداری مطلوب از خطوط راه آهن شمال جنوب هزینه‌های حمل و نقل و هند با این حوزه مهم کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
وی گفت: بخش انرژی ایران به عنوان یکی از صاحبان اصلی انرژی دنیا می تواند بر شتاب توسعه اقتصادی هند به عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان بیافزاید.
شافعی تاکید کرد: انرژی ایران محور اصلی همکاری‌های اقتصادی و موتور جلوبرنده همکاری‌های تجاری ایران و هند است چرا که در سال های اخیر هند جزو سه کشور اول دنیا در مصرف انرژی بوده و از طرف دیگر ایران با دارا بودن مقام اول ذخایر نفت و گاز جهان در مجموع مطمئن ترین و با ثبات ترین تامین کننده انرژی هند به حساب آمده است که کماکان آماده همکاری گسترده در این بخش نیز است.
وی ادامه داد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند تحت پوشش و حمایت اتاق ایران همکاری خود را در راستای اجرایی کردن توافقات فی مابین اعلام کرده و خواستار تاسیس اتاق مشترک با هدف ارائه تسهیلات بیشتر برای مبادله هیات های تجاری بین دو کشور می باشد.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: بیایید فارغ از تحریم های یکجانبه آمریکا با اراده و گام های پر صلابت تر بیش از گذشته به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم.
شافعی ابراز امیدواری کرد با عزم راسخ مقامات دو کشور و اشتیاقی که در بخش خصوصی دیده می شود بتوان به هدف 30 میلیارد دلاری دوکشور دست یابیم و سفر دکتر ظریف نقطه عطفی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایجاد کند.
به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه برای دیدار با مقامات هندی و شرکت در نشست های اقتصادی به همراه یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی عصر روز گذشته وارد دهلی نو شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.