سفير ايران در هند؛

هندی های برای گسترش همکاری در چابهار جدی هستند

سفیر ایران در هند گفت: هندی ها برای گسترش همکاری ها در بندر چابهار اراده جدی دارند و برای سرمایه گذاری در این بندر سقفی تعیین نکرده اند.

به گزارش فرینا به نقل از سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از دهلي نو، سفیر ایران در هند گفت: هندی ها برای گسترش همکاری ها در بندر چابهار اراده جدی دارند و برای سرمایه گذاری در این بندر سقفی تعیین نکرده اند.
علی چگینی در حاشیه سفر وزبر امور خارجه کشورمان به هند به خبرنگاران درباره روابط ایران و هند طی ماه های اخیر و بعد از اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا گفت: ما از هندی ها رفتار معقول و قابل تمجیدی در این زمینه دیده ام و آنها در روابط خود با ایران مستقل عمل کردند.
وی افزود: تاکنون مطلبی که نشاندهنده عدم همکاری یا تغییر روابط هندی ها در آینده با ایران باشد ندیده ایم بلکه برعکس مقامات هندی همه به دنبال افزایش سطح روابط به خصوص افزایش روابط اقتصادی هستند.
چگینی خاطرنشان کرد: مکانیزم هایی که می‌تواند دو کشور را به این هدف نزدیک کند درحال بررسی است که این مکانیزم ها عملاً هم موفق بوده است. برای مثال مکانیزمی درباره خرید نفت از ایران وجود دارد که بر اساس آن پول ملی دو کشور و روپیه حساب می شود و ما می‌توانیم از پولمان برای خرید مایحتاجی که نیاز داریم استفاده کنیم. علاوه بر رفع نیازهای فوری و معمولی ، سرمایه گذاری مشترک در دو کشور در زیرساخت های اقتصادی دو کشور هم قابل استفاده است.
سفیر کشورمان در هند گفت: هندی ها در مذاکرات مختلفی که با دیگر کشورها دارند از روابطشان با ما دفاع می‌کنند و این نکته قابل تحسین است.
وی با اشاره به استقبال هندی ها از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هند گفت: هیات همراه وزیر خارجه شاید بزرگترین هیات اقتصادی در دهه اخیر باشد و طرف هندی هم کمال استقبال کرده است.
چگینی با تاکید بر لزوم افزایش حجم روابط دو کشور گفت: ظرفیت‌های بسیار بالایی در روابط دو کشور وجود دارد که می تواند مبنای افزایش حجم روابط فعلی که نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار است افزایش یابد.
وی درباره صادرات و واردات دو کشور گفت: در حال حاضر کفه ترازو به نفع طرف ایرانی است چون ما صادرات نفت را داریم اما صادرات هند به کشور ما کم است. این در حالی است که خیلی از نیازمندی‌هایی ما که از سایر جاها تامین می‌کنیم با کیفیت و قیمت رقابتی می‌توانیم از هند تامین کنیم.
سفیر کشورمان یاد آور شد: ما به تعادل و به یک برد دوجانبه فکر می‌کنیم و این حرف معقول ، منطقی و قابل دفاعی است که ما کالاهایی را که قادر به تولید کامل آن نیستیم از هند وارد کنیم و هند هم به ما نیاز دارد. اقتصاد دو کشور مکمل هم هستند و اقلامی را ما تولید می کنیم که آنها نمی توانند در آن خودکفا شوند از سوی دیگر صنعت ، خدمات و پیشرفت های هند قابل مذاکره و بحث و تامل است. باید ببینیم چگونه می توانیم از این ظرفیت‌ها برای ارتقای روابط استفاده کنیم.
چگینی درباره سرمایه گذاری هندی ها در چابهار گفت: بندر چابهار موقعیت ویژه و فوق العاده ای با مزیت های خیلی بالای اقتصادی ، سیاسی و امنیتی دارد و برای حفظ امنیت هم برای ما و هم هند و افغانستان و آسیای میانه اهمیت دارد .
وی خاطرنشان کرد: هندی ها برای گسترش همکاری ها در چابهار اراده جدی دارند و تسهیلاتی که ما در چابهار فراهم کرده ایم جذابیت لازم برای جذب سرمایه گذاران هندی را فراهم می کند. علاوه بر این امکاناتی همچون بخشودگی مالیاتی ۲۰ ساله و مزایای دیگر برای سرمایه‌گذاران در چابهار وجود دارد همچنین یکی از بندهایی که پیش بینی کرده ایم و در مکانیسم مالی که بانک مرکزی دو کشور امضا کردند استفاده از پول ملی برای سرمایه‌گذاری طرفین در خاک یکدیگر است. این به این معنی است که از این منابع می تواند در چابهار هم استفاده شود.
وی با بیان اینکه معافیت معافیت تحریمی چابهار سقف زمانی ندارد یادآور شد چابهار یک بندر بسیار مهم و استراتژیک است که به اقیانوس هند متصل است و عمق بسیار زیادی دارد و به بنادر هندی هم بسیار نزدیک است.
چگینی درباره سرمایه گذاری هندی ها در چابهار و اینکه آیا هند سرمایه گذاری بیشتری در این بندر خواهد کرد ، گفت: از هندی چیزی نشنیده‌ام که برای سرمایه گذاری در چابهار سقفی تعیین کرده باشند و تا الان هم بیش از مبالغی که گفته می شود سرمایه گذاری کرده اند.
وی افزود: در آینده هم طرح های زیادی هست که نه تنها در بندر چابهار بلکه در منطقه آزاد تجاری ، سرمایه گذاری های مشترک یا دوجانبه انجام می شود.
سفیر ایران در هند در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری ایران در پالایشگاه های هند گفت: به طور طبیعی هر کشوری دنبال توسعه میدان مانور خود است تا بتواند درهم‌تنیدگی اقتصادی با کشورهای مختلف داشته باشد. این چیزی است که اقتصاد دو ملت و هم دو ملت را گه مکمل یکدیگر هستند به هم پیوند می زند.
چگینی گفت: زمینه برای شرکت‌های ایرانی که بخواهند در هند و در بخش‌های مختلف همچون پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنند فراهم است و در مکانیزم پرداخت های پولی میان دو کشور پیش بینی شده است.
وی افزود: ما در سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی می توانیم با هندی‌ها کار کنیم بازار یک میلیارد و ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون نفری هند ، بازار بسیار بزرگی برای کالاهای ایرانی است و اکنون اقلام کشاورزی ما در این کشور خیلی هم مورد تقاضا است و تقاضا برای کالاهای ایرانی زیاد است.
این دیپلمات کشورمان گفت: کیفیت کالاهای ایرانی قابل قبول است و مهم این است که طرفین یکدیگر را پیدا کنند و این هم جز با دیدار و برگزاری جلسات متعدد و ارتباطات فراهم نمی‌شود.ما در هند ظرفیت های زیادی داریم که به یک سری کالاهای خاص مثل برنج ، چای و اقلام کشاورزی محدود نیست. در بخش صنعت در زمینه فولاد و معدن. در بخش دارو نیز چون بسیاری از داروهایی که در ایران مصرف می شد و از اروپا تامین می شود و مبدا اصلی و حوزه ژنریک آنها هند است بتوانیم همکاری خوبی داشته باشیم.
سفیر کشورمان در دهلی همچنین بیان کرد: واقعیت این است که بخشی از تجارت کشورهای ثالث با این کشور از طریق کشور ما است ، نمی‌خواهم اسم کشور خاصی را ببرم اما بدیهی است بخشی از تجارتی که با بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس داریم و رقم بالایی هم است در قالب صادرات مجدد است در حالی که این تجارت می تواند مستقیم بین دو کشور انجام شود و هر دو طرف از آن نفع ببرند و با حذف واسطه ، اثر مثبتی بر روابط حاکم می شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.