"هاب فناوری" در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی از تلاش‌های منطقه آزاد ارس و پارک علم و فناوری استان جهت راه‌اندازی "هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان" در منطقه آزاد ارس خبر داد.

به گزارش فرینا، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور منطقه آزاد ارس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه گفت: بعد از بازدید مسعود برومند "معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری" در 14 آبان سال‌جاری از منطقه آزاد ارس، به خاطر ضرفیت‌های این منطقه، مقرر شد که 50 هکتار  زمین برای تاسیس شهرک فناوری اختصاص داده شود.

عبدالرضا واعظی افزود: بازاریابی و همچنین فروش محصول، یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فناور و دانش بنیان است، از این رو ایده تاسیس "هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان" در منطقه آزاد ارس از سوی پارک علم و فناوری مطرح شد و این ایده مورد استقبال مسئولان منطقه آزاد ارس قرار گرفت و جهت عملیاتی کردن این ایده، طی چند ماه اخیر جلساتی برگزار شد.

واعظی گفت: در "هاب فناوری ارس" شرکت‌های فن آور و دانش بنیانی که به مرحله تولید محصول رسیده‌اند مستقر شده و کارگاه و واحد تولیدی خود را راه‌اندازی می‌کنند؛ همچنین دفاتر ستادی برای بازاریابی و فروش محصولات خود را مستقر می‌کنند که بتوانند از امکانات و تسهیلات منطقه آزاد ارس استفاده کنند.

وی با بیان این‌که یک سری تسهیلات در قانون برای شرکت‌های دانش بنیان درنظر گرفته شده و یک سری تسهیلات نیز مختص مناطق تجاری و اقتصادی است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با استقرار در هاب ارس از آن بهره‌مند شوند، افزود: مجموع این تسهیلات می تواند برای شرکت‌های فن‌آور و دانش‌بنیان جذاب باشد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور منطقه آزاد ارس با تاکید بر این‌که شرکت های فناور و دانش بنیانی که در هاب منطقه آزاد ارس مستقر شوند، می‌توانند مواد اولیه خود را بدون تشریفات گمرکی و حق گمرک وارد کرده و محصولات خود را نیز بدون نیاز به گمرک صادر کنند، گفت: در این صورت هم قیمت تمام شده کالا برای شرکت‌ها کاهش یافته و هم قیمت فروش محصولشان می‌تواند با کالاهای خارجی رقابت کند.

واعظی افزود: از سوی دیگر، در منطقه آزاد ارس بازار حدود یک میلیاردی پیش روی شرکت‌های دانش بنیان و فناور قرار دارد و کشورهای حوزه قفقاز، کشورهای سی‌آی‌اس، ترکیه، گرجستان و همچین اروپا می‌تواند هدف صادراتی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس باشد.

وی گفت: شرکت های خارجی فن‌آور و دانش بنیان که خواستار همکاری با شرکت های دانش بنیان کشور باشند، با استقرار در هاب فناوری منطقه آزاد ارس بهتر و راحت‌تر می‌توانند امورات خود را پیش‌ ببرند.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این خصوص ادامه داد: تمامی شرکت‌های فناور و دانش بنیان کشور می‌توانند در "هاب تولیدی و صاردات محصولات دانش بنیان" که در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود مستقر شده و یا دفتر ستادی خود را در این شهرک راه‌اندازی کنند.

واعظی با بیان این‌که ایده راه‌اندازی "هاب فناوری ارس" در سفر اخیر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به استان، در میان گذاشته شد و مورد استقبال قرار گرفت، افزود: در این خصوص مقرر شده بود که متعاقبا جلسه‌ای در این رابطه در تهران برگزار شود که روز پنجشنبه این جلسه تشکیل شد و بنده به همراه مدیرعامل منطقه آزاد ارس در این جلسه حضور یافته و برنامه‌های خود جهت اجرای این ایده را مطرح کردیم. مقرر شد که معاون علمی و فناوری رییس جمهور در اولین فرصت از منطقه آزاد ارس و مکانی که برای راه‌اندازی هاب ارس درنظر گرفته شده است، بازدید کند.

وی با بیان این‌که 50 هکتار زمین برای راه‌اندازی هاب فناوری در ارس درنظر گرفته شده است، گفت: برای شروع کار نیاز به یک سری مقدمات و زیرساخت ها داریم که آماده سازی زمین، فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون آب، برق، گاز و تلفن و همچنین ایجاد واحد ستادی برای استقرار دفاتر ستادی و فروش شرکت‌ها و واگذاری زمین برای شرکت‌ها جهت احداث واحد تولیدی و... از جمله این زیرساخت‌هاست.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت منطقه آزاد ارس و قول‌های معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و همچنین تسهیلاتی که از سوی پارک علم و فناوری استان اختصاص می‌یابد، به زودی شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم.

واعظی با تاکید بر این‌که پارک علم و فناوری تسهیلات لازم را برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور فراهم می‌کند و اجرای مباحث علمی و فنی در هاب فناوری ارس را انجام خواهد داد، گفت: اگر روال کار خوب پیش برود، در سال 98 شاهد راه‌اندازی هاب فناوری در منطقه آزاد ارس خواهیم بود.


صندوق فناوری و پژوهش برای اولین‌بار در شمالغرب کشور، در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور منطقه آزاد ارس نیز گفت: بعد از بازدید دکتر برومند "معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری" در 14 آبان سال‌جاری از منطقه آزاد ارس، به خاطر ضرفیت‌های این منطقه، مقرر شد که 50 هکتار  زمین برای تاسیس شهرک فناوری اختصاص داده شود.

پریسا بهلولی افزود: منطقه آزاد ارس به خاطر نزدیکی به کشورهای سی‌آی‌اس، قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، خط آهن ریلی، وجود یکی سری دانشگاه ها، وجود صنایع قوی در منطقه آزاد ارس، این ظرفیت را دارد که یک سری مزایا در اختیار شرکت های فناور و دانش بنیان قرار دهد تا در این منطقه فعالیت‌های خود را بسط دهند.

بهلولی تاکید کرد: این شهرک فناوری بستر مناسبی می‌شود تا تمامی شرکت‌های دانش بنیان کشور بتوانند در صادرات محصولات دانش بنیان خود از ظرفیت‌های آن بهره‌مند شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقدمات تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در منطقه آزاد ارس نیز با همکاری پارک علم و فناوری، منطقه آزاد ارس، شرکت دانش بنیان خصوصی و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده و در روزهای آتی راه‌اندازی می‌شود؛ این صندوق، اولین صندوق پژوهش و فناوری در شمالغرب کشور است.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.