منطقه ویژه سلفچگان؛ بازوی اقتصادی نظام در برابر تحریم ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بازوی توانمند اقتصادی نظام در برابر تحریم های دشمنان تبدیل شده است.

به گزارش فرینا، سید مهدی علیزاده طباطبایی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان یکی از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی برای ایجاد گشایش در امر تولید و اشتغال کشور است و می تواند در مواقع مختلف به ویژه شرایط سخت تحریم، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به اقتصاد ملی کمک کند.
طباطبایی گفت: از جمله مهمترین اقدام های انجام شده برای توسعه فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان نماد خودباوری اقتصادی ایران در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، اتصال این منطقه به شبکه راه آهن سراسری است که مراحل تکمیلی اجرای آن در دست اقدام است و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: با اجرای کامل این طرح که یک اقدام راهبردی در برابر فشارهای اقتصادی دشمنان است، سطح تبادلات تجاری سرمایه گذاران حاضر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با بازارهای ملی و بین المللی افزایش قابل توجهی خواهد یافت و به دنبال آن تولید و اشتغال در منطقه رونق تازه ای می گیرد.
اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به شبکه سراسری راه آهن از سال 93 به طول 13 کیلومتر آغاز شده که براساس برنامه ریزی ها قرار است با تامین اعتبارات لازم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: حضور بخش خصوصی در عرصه های اقتصادی همواره یکی از شعارهای انقلاب اسلامی بوده است و در همین رابطه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از پنج هزار تن، قرار گرفتن در قلب ایران و نزدیکی به بازارهای مصرف کشور و امتیازهای گسترده دیگر می تواند عرصه ای مطمئن برای مشارکت جدی بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی کشور باشد.
طباطبایی با اشاره به امتیازهای درنظر گرفته شده برای جذب سرمایه گذاران داخلی و بین المللی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، افزود: این منطقه دارای مجوز عام است و همه نوع فعالیت اعم از تولیدی و تجاری در آن مجاز محسوب می شود، از این رو همه نوع فعالیت تولیدی، تجاری و خدماتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان جریان دارد.
وی همچنین مزیت های سرمایه گذاری درمنطقه ویژه که آن را از سایر نقاط گمرکی کشور متمایز می کند را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی کشور، محدوده محصور مناطق ویژه خارج از مرزهای گمرکی تلقی می شود و به همین علت ورود تجهیزات و امکانات تولید به این نقاط نیازی به تعرفه گمرکی ندارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان همچنین هفت سال معافیت مالیاتی را از امتیازهای سرمایه گذاری در مناطق ویژه ذکر کرد و افزود: به طور معمول متقاضیان سرمایه گذاری در این منطقه نخست طرح خود را ارایه داده و پس از تایید اولیه به دبیرخانه شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی ارسال می گردد که در نهایت طرح مورد نظر به هر میزان که ارزش افزوده ایجاد کند، از پرداخت تعرفه گمرکی نیز معاف می شود.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در 50 کیلومتری قم در زمینی به مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیات وزیران رسید.
این منطقه به عنوان مهمترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی ـ اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.
هم اکنون 120 واحد صنعتی و تجاری در این منطقه مشغول فعالیت می باشد که این رقم نمایان گر فعالیت 87 درصد واحدهای دارای پروانه بهره برداری منطقه است.
بخش سلفچگان یکی از بخش های پنج گانه استان قم است که در فاصله 40 کیلومتری شهر قم قرار دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.