در نشست خبری با اصحاب رسانه :

تراز تجاری منطقه آزاد ارس در سال 97 همانند سال 96 مثبت است

ارزش صادرات منطقه آزاد ارس در سال جاری 153 میلیون دلار بیشتر از واردات است و در واقع تراز تجاری منطقه مثبت تر شده است.

به گزارش فرینا، محسن نریمان در نشست خبری و هم اندیشی با رسانه ها گفت: تراز تجاری منطقه آزاد ارس در سال 97 همانند سال 96 مثبت است و اگر بخشی از این موضوع به کاهش واردات مربوط شود، بخش اعظمی نیز بر اساس عدم کاهش صادرات منطقه آزاد ارس با وجود تحریم های ظالمانه، شکل گرفته است.
نریمان تصریح کرد: در 10ماهه سال جاری 198 میلیون دلار کالا از این منطقه صادر شده است و با صادرات 199 میلیون دلاری سال گذشته فاصله چندانی نداریم .
وی با اشاره به اینکه بیشتر واردات منطقه آزاد ارس به مواد اولیه مورد نیاز در تولید است، گفت: واردات کالا و مواد اولیه به این منطقه آزاد در 10 ماهه امسال 45 میلیون دلار بود که در مقایسه با واردات 119 میلیون دلاری 10 ماهه سال گذشته شاهد کاهش 60 درصدی در زمینه واردات هستیم .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست خبری و هم اندیشی با رسانه ها با تاکید بر اینکه کاهش درآمدهای سازمان منطقه آزاد ارس باعث کاهش پروژه ها و بودجه عمرانی منطقه نشده است، گفت: علی رغم تشدید تحریم ها شاهد افزایش سرمایه گذاری خارجی هستیم و تراز تجاری ارس برای دومین سال پیاپی مثبت است.
نریمان با اشاره به اینکه در این دوره حساس اقتصادی، مجبوریم از روش های متنوعی استفاده کنیم تا به نتایج خوبی دست پیدا کنیم، تاکید کرد: تلاش می کنیم تا علی رغم توطئه های گسترده سیاسی علیه کشور، با اعمال روش های درست، عملکردی در شان نظام و شهدا داشته باشیم.
وی با اشاره به میزان تولید در منطقه آزاد ارس، گفت: در سال گذشته 40 هزار تن تولید داشته داشتیم که این مقدار در10 ماهه سال 97 به 63 هزار تن رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: این آمار رشد 58 درصدی در زمینه تولید را نشان می دهد و این رشد همچنان ادامه دارد.
نریمان تصریح کرد: در 10ماهه سال 96 تعداد 997 گواهی تولید در منطقه آزاد ارس صادر شده است که این آمار در 10ماهه سال 97 به 1368 گواهی تولید افزایش پیدا کرده است. این آمار رشد 40 درصدی صدور گواهی تولید را نشان می دهد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اهمیت گردشگری در منطقه آزاد ارس، خاطرنشان کرد: در مورد گردشگر داخلی و خارجی به ترتیب شاهد رشد 63 درصد و 22 درصدی در 10 ماهه سال 97 بودیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس عنوان کرد: گردشگری بخش جدایی ناپذیر منطقه آزاد ارس است و به دلیل جاذبه های تاریخی و زیبایی های طبیعی، توجه به این بخش اجتناب ناپذیر می شود.
نریمان با اعلام اینکه ژئوپارک ارس به زودی در یونسکو ثبت می شود، گفت: درصدد معرفی جلفا به عنوان شهر ایمن و جامعه سالم برای سال 2020 هستیم.
وی با اشاره به افزایش سرمایه گذاری خارجی در سال 97 اظهار کرد: هم اکنون و در دوران تحریم، سرمایه گذارانی از ترکیه، آذربایجان و سایر کشورها سرمایه گذاری خود را در ارس آغاز کرده اند. 36 میلیون دلار سرمایه گذاری ارزی در منطقه آزاد ارس در شرایط کنونی تحریم در سالجاری، رقم بالا و قابل قبولی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: در هر اقدامی سعی می کنیم تا آن اقدام به یک تابش اقتصادی در استان آذربایجان شرقی بدل شود.
نریمان در ادامه گفت: واحدهای دانش بنیان فعال در منطقه از 12 واحد در سال گذشته به 15 واحد در سال جاری رسیده و این آمار رشد 25 درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: واحدهای نوپا و نوآور جذب شده با افزایش 20 درصد از 12 واحد در سال 96 به 18 واحد رسیده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه ارس می تواند قطب تولید کشاورزی در بین مناطق آزاد کشور باشد، تصریح کرد: سیاست های سازمان منطقه آزاد ارس در این زمینه حمایت از واحدهای کشاورزی مدرن و گلخانه ای است. برای نمونه مجتمع گلخانه ای تارلا امین به عنوان بزرگترین گلخانه کشور در فضای 50 هکتاری در منطقه آزاد ارس فعالیت می کند.
نریمان اظهار کرد: در دشت گردیان بیش از 1800 هکتار زمین کشاورزی 20 هزار تن محصول می دهد ولی در تارلا امین 50 هکتار، 10 هزار تن محصول می دهد و این آمار نشان دهنده موفقیت ارس در زمینه کشاورزی مدرن و گلخانه ای است.
وی افزود: هم اکنون این شرکت یک فضای 80 هکتاری را نیز به گلخانه تبدیل کرده و با افتتاح این بخش، در خاورمیانه به رتبه نخست خواهیم رسید.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه منطقه آزاد ارس از 4 بخش منفصل تشکیل شده است و ارس فقط جلفا نیست، گفت: یکی از افتخارات ما واگذاری زمین های لم یزرع در منطقه خداآفرین به بخش کشاورزی بود و آماده هستیم تا 5000 هکتار از این زمین ها سریعا به زیرکشت برود. با توجه به زیرساخت ها، بخشی از این زمین ها هم اکنون نیز به مزارع کلزا تبدیل شده است.
نریمان افزود: در خداآفرین نیز یک مجتمع گلخانه ای 50 هکتاری آغاز به ساخت کرده است و به زودی شاهد تولید محصول در این گلخانه خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه میزان تولید محصولات گلخانه ای در منطقه آزاد ارس در طول یک سال گذشته 3 برابر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در طول این مدت، میزان صادرات 5000 تنی سال قبل در سال 97 با افزایش 160 درصدی به 13000 رسیده است. .
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: پیش بینی 1000 میلیارد تومان درآمد سالانه برای مردم منطقه، حاصل اقدامات در خداآفرین است و پیش بینی می شود با به ثمر رسیدن تمام طرح ها، مردم از این درآمد استفاده کنند.
نریمان در پاسخ به سوالی در زمینه میزان درآمدهای سازمان منطقه آزاد ارس از عوارض خروج مسافر در مرزهای ارس، تصریح کرد: بر اساس قانون عوارض باید به حساب سازمان منطقه آزاد ارس واریز شده و در حوزه عمران و زیرساخت ها مورد استفاده قرار گیرد اما بخشنامه های جدید باعث شده است که در یک سال گذشته این مبالغ به خزانه دولت واریز شود.
وی افزود: به دنبال حل این مشکل هستیم و علی رغم قول های مساعد در این زمینه هنوز نتوانسته ایم به همه حق قانونی سازمان منطقه آزاد ارس دست پیدا کنیم. امیدواریم که در آینده نزدیک تمام عوارض واریزی مسافران به حساب سازمان منطقه آزاد ارس ریخته شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: علی رغم کاهش درآمدهای سازمان منطقه آزاد ارس، اعتبارات عمرانی این منطقه کاهش نداشته است. به طوریکه امسال در دهه فجر در مجموع طرح هایی به ارزش 200 میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. همچنین حدود 20 واحد تولیدی در دهه فجر با اشتغالزایی 450 نفری افتتاح خواهد شد.
نریمان خاطرنشان کرد: همچنین در این ایام، 24 پروژه عمرانی به ارزش 60 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه عدم صدور مرخصی برای خودروهای پلاک ارس، گفت: پیگیری کرده ایم که مرخصی یک ماهه به خودروهای ارس پلاک داده شود. این یک قانون است و نباید منطقه آزاد ارس از این قانون مستثنی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: آخرین مجوز ها برای صدور مرخصی های یک ماهه پلاک ارس ها صادر شده است و تنها پلیس راهور استان است که با این موضوع مخالفت می کند. امیدوارم دلیل این مخالفت مشخص شود و صاحبان خودروهای ارس پلاک به حق قانونی خود برسند.
نریمان با تکذیب خروج کالاهای اساسی کشور از مرزهای ارس، تصریح کرد: در زمینه بردن کالاهای اساسی به صورت چمدانی از کشور امکانپذیر نیست و اینکه گفته می شود کالاهای اساسی از کشور خارج می شود، درست نیست زیرا گمرک مستقر کاملا به این موضوع دقت دارد.
وی افزود: کاهش ارزش پول ملی به خودی خود فرصت نیست اما می توان با تدابیری این موضوع را به فرصت تبدیل کرد. هم اکنون برای ساخت بازارهای مرزی اقدام کرده ایم و تلاش می کنیم تا علاوه بر تبدیل این خریداران به گردشگر، بازار محلی خود را به یک بازار منطقه ای تبدیل کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: اقتصاد خرید با اقتصاد گردشگری عجین شده است و نمی توان جلوی خرید گردشگران داخلی و خارجی را گرفت. برعکس باید از این موضوع برای رونق بازار منطقه آزاد ارس کمک کنیم.
نریمان با اشاره به اینکه در منطقه آزاد ارس، 13000 اشتغال ایجاد شده است، اظهار کرد: این در حالیست که جمعیت کل منطقه آزاد ارس 20 هزار نفر است که تنها بخشی از این افراد به سن کار رسیده و یا قابلیت کار دارند. برای برخی از کارها به نیروی متخصص نیاز داریم که در منطقه آزاد ارس وجود ندارد و باید از سایر نقاط استان و کشور برای استخدام جذب شوند.
وی افزود: سازمان منطقه آزاد بستر اشتغال را ایجاد کرده است و مردم نیز در نظرسنجی ها اشتغال را نقطه قوت منطقه آزاد ارس عنوان کرده اند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: در روستاهای ارس آموزش های لازم انجام شده است و سوغاتی هایی از این دست به همراه صنایع دستی برای خرید گردشگران ارس عرضه خواهد شد تا شاهد درآمد پایدار برای مردم منطقه و روستاهای منطقه آزاد ارس باشیم.
در حوزه غذا آش قوروت قیله به اسم منطقه آزاد ارس ثبت شده است و 4 غذای دیگر نیز در نوبت ثبت ملی هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به مشکلات در زمینه احداث فرودگاه، گفت: منطقه آزاد بدون مرز هوایی نمی تواند در سطوح بالا فعالیت کند. فرودگاه فقط برای مسافر نیست و می خواهیم با احداث فرودگاه ارس، هاب ترانزیتی برای صادرات محصولات تولیدی در ارس و استان ایجاد کنیم.
نریمان افزود: اشکالاتی که در زمینه تداخل زیست محیطی وجود دارد، مرتفع شده است تا بتوانیم مجوزهای لازم را از کمیته فضایی دریافت کنیم.
وی در ادامه گفت: احداث این فرودگاه جزو آرمان های مردم منطقه است و مرز هوایی امکان مطرح شدن در سطح جهانی را تسهیل می کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در زمینه مشکلات ورود کالا برای فعالان بازار ارس خاطرنشان کرد: به شدت تلاش می کنیم تا از سرمایه گذاران حوزه تجارت و بازار ارس حمایت کنیم. برای فعالان بازار ارس، مجوزهای ویژه ای دریافت شده است اما در حین وارد کردن این کارها، بخشنامه عوض شده است و به مشکل برخورد کرده اند. برای حل این مشکل جلسه ویژه ای با حضور مدیران سازمان های مناطق آزاد ارس، استانداران و مدیران ارشد دولتی، در این هفته برگزار خواهد شد و تلاش می کنیم تا حداقل کالاهایی که سفارش داده شده است از گمرک ترخیص شود.
نریمان تصریح کرد: در سال گذشته 95 میلیون دلار مجوز واردات به ارس اختصاص داده شده است که در سال جاری به 40 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.
وی در پاسخ به سوالاتی در زمینه بازنشستگی خود نیز گفت: بر اساس آخرین استعلام میزان خدمت من حدود 24 سال است و هنوز بازنشسته نشده ام. بدون شک قدرت بیشتری از کسانی که بازنشسته شده اند، ندارم که در مقابل بازنشسته شدن مقاومت کنم. اگر واقعا بازنشسته بودم حق امضا نداشتم و اجازه ادامه فعالیت به من داده نمی شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از نیروهای غیربومی در پست های مدیریتی منطقه آزاد ارس، عنوان کرد: تقریبا تمام معاونین و مدیران از نیروهای بومی هستند و به نظر شخص من تمام آذربایجانی ها در منطقه آزاد ارس بومی محسوب می شوند.
نریمان با اشاره به اینکه به جای این بحث های حاشیه ای باید به دنبال شایسته سالاری باشیم، افزود: برای نمونه در تیم تراکتورسازی که برای قهرمانی مبارزه می کند تعداد کمی بازیکنان بومی حضور دارند و مربیان و بازیکنان شاخص این تیم از کشورهای دیگر به این تیم آمده اند. در ارس نیز برای قهرمانی و موفقیت باید شایسته ها در تیم قرار بگیرند.
گفتنی است؛ علاوه بر مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس، اعضای هیات مدیره این سازمان، معاونین و مدیران به همراه بخش قابل توجهی از اصحاب رسانه آذربایجان شرقی در نشست خبری و هم اندیشی با رسانه ها حضور داشتند.

گزارش تصویری نشست را اینجا ببینید
 

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.