ماکو به قطب کشاورزی و دامپروری کشور تبدیل می شود

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو؛ در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران استان با تشریح اقدامات و برنامه های سازمان منطقه آزاد ماکو به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش فرینا، غلامرضا سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اقدامات مدیریت قبلی سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اخلاق مداری گفت: در گذشته زحماتی برای منطقه کشیده شده و بنده نه رقابتی با مدیر قبلی داشته و دارم و نه در انتصابم برای مدیریت منطقه وامدار کسی هستم و هرجا که دولت مکلف کند به انجام وظیفه می پردازم.

سلیمانی از مدیران تمامی دستگاه ها خواست، در راستای پیشرفت و توسعه منطقه هرآنچه در توان دارند در طبق اخلاص بگذارند و از اختلاف و حاشیه پرهیز کنند.

سلیمانی با بیان اینکه قصد رقابت با مدیریت سابق منطقه آزاد ماکو را ندارد، بیان کرد: نامه ای برای استفاده از تجارب مدیریت گذشته ارسال شده ولی متاسفانه جوابی داده نشد؛ به هرحال از اقدامات انجام شده قدردانی می کنم.

وی با اشاره به اینکه هر مجموعه و سازمانی باید سند برنامه توسعه ای داشته باشد تاکید کرد:‌ متاسفانه برای منطقه آزاد ماکو درگذشته برنامه مدون و راهبردی تعریف نشده بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با به تدوین ۱۸ راهبرد، ۴۱ هدف عملیاتی و ۲۳۹ برنامه عملیاتی ادامه داد: تعامل خوبی بین فرمانداری های شهرستان های منطقه ایجاده شده و تمامی دستگاه های دولتی در تحقق این برنامه ها تلاش می کنند.

سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ایرادات پروژه های سابق گفت:‌ اولویت بندی برای اجرای پروژه بسیار مهم است بنده نگفته ام نباید پارک یا نمایشگاهی احداث می شد بلکه باید با یک نگاه کارشناسانه و علمی و بررسی تمام ابعاد پروژه ها این اقدام صورت می گرفت که متاسفانه درا گذشته اقدامات غیرکارشناسانه انجام شده است.

***  برای سال آتی ۴۲۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به تحقق ۴۶ درصدی بودجه . سال جاری که ۲۸۵ میلیارد تومان هدفگذاری شده بود گفت: با توجه به تدابیر اتخاذی و شبکه جدید تامین مالی همچون استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای سال آینده ۴۲۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

سلیمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص قاچاق سوخت از منطقه آزاد ماکو گفت: بحرانی به نام قاچاق سوخت در منطقه آزاد ماکو نداریم و کسانیکه فکر می کنند مناطق آزاد هاب وارداتی هستند اشتباه می کنند و اشتباهی به افکار عمومی می دهند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: طی سال جاری ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار صادرات کالای تولیدی و سورتینگ از این منطقه انجام شده است‌.

طی سال گذشته میزان صادرات از این منطقه ۱۶ میلیون دلار بود، بیان کرد: میزان صادرات انجام شده طی سال جاری نزدیک به ۱۸ میلیون دلار بیشتر از برنامه ریزی ها بوده است.

سلیمانی با اذعان بر اینکه صادرات مجدد در سال ۱۴۰۰ از منطقه آزاد ماکو، ۱۰۰ميليون دلار  هدفگذاری شده است افزود:  اين رقم در سال ۹۶، ۷ميليون دلار بوده و برای سال۹۷، ۱۰ميليون دلار پیش بینی شده است.

وی درخصوص افزايش صادرات کالای توليدی در منطقه گفت: هدفگذاری که برای صادرات کالای تولیدی برای ۱۴۰۰ هدفگذاری شده  ۸۰ميليون دلار است که اين رقم در سال۹۶، ۸ميليون دلار بوده برای سال۹۷، ۹ميليون دلار پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد:کار توسعه کار حوصله داری است و تمام تلاش مجموعه مدیریتی این سازمان توسعه متوازن و به روز این منطقه است و برنامه بلند مدتی تعریف شده است.

وی افزود:قرار نیست تمام برنامه‌های توسعه فقط توسط سازمان انجام گیرد و فرمانداران و ادارات شهرستانی هم نقش مهمی دارند.

***  گردشگری، اکوتوریسم و طبیعت گردی از محورهای مهم توسعه منطقه آزاد ماکو است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت:محور توسعه منطقه گردشگری، آکوتوریسم و طبیعت گردی است و بر همین اساس هدفگذاری سال در حوزه گردشگری ۵۰ هزار می‌باشد و در همین راستا تیم نظارتی و آموزشی تدارک دیده ایم.

این مقام مسول آماده سازی و فراهم نمودن زيرساخت های لازم جهت جذب سرمايه گذار از جمله برنامه های توسعه گردشگری برشمرد و اظهار داشت:‌ در همین راستا احداث هتل، مجتمع ها و مراکز رفاهی، تفريحی و…را در برنامه ها پیش بینی کردیم بطوریکه مجوز دو هتل ۵ستاره در منطقه صادر و کلنگزنی شده اند.

سلیمانی با اشاره به احداث يک هتل ۵ستاره ديگر با الگو برداری از کاروانسراهای قديمی، به نام کاروانسرای عباسی در منطقه  آزاد ماکو اضافه کرد: این هتل نیز توسط معاون فرهنگی، گردشگری و صنايع خلاق دبيرخانه شورايعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادی کلنگزنی شده است و در ساير حوزه ها نيز به دنبال جذب سرمايه گذار برای احداث هتل می باشيم.

وی ادامه داد:‌همچنين در همين زمينه همايش ماکوگرام را با هدف شناساندن و توسعه بومگردی در منطقه برگزار کردیم و از فعالان اين عرصه دعوت به عمل آمد و در منطقه آزاد ماکو حضور بهم رساندند و در همين همايش سه روستای هدف بومگردی به اين فعالين معرفی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود:۱۰ روستای هدف بوم گردی تعیین شده که در ۲ روستا آغاز شده است.

*** برای بازگشایی مسیر خیابان امام ماکو نیازمند همکاری تمام مسولان منطقه ایم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پاسخ به سئوال خبرنگار در خصوص بازگشایی خیابان امام شهرستان ماکو گفت : فقط از اعتبارات سازمان نباید ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کردم بلکه باید مردم و سایر ارگانها نیز همراهی کنند.

سلیمانی با اشاره به کاهش درآمدهای سازمان گفت:‌ تصمیم گرفتیم ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه بازگشایی را تقبل کنیم و بقیه هم املاک تجاری، اراضی کشاورزی و صنعتی به شهروندان واگذار می شود.

وی ادامه داد: در مدیریت سابق ریالی برای بازگشایی این خیابان هزینه نشده بود و در دهه ماهه امسال ۱۲ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم.

*** بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه انجام شده است

سلیمانی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد ماکو یک پایلوت زنده سرمایه گذاری است افزود: تاکنون ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه شکل گرفته که هدفگذاری ۹۶ میلیارد تومان بود که با رشد ۲۱۹ درصدی مواجه هستیم. همچنین طی سال جاری بیش از ۳۴ میلیون دلار سرمایه گذار خارجی جذب شده است.

وی ادامه داد: در ۵ سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده که در نوع خود بی نظیر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه به دنبال تبدیل منطقه آزاد ماکو به قطب تولید پوشاک در کشور هستیم، اضافه کرد: در تحقق این امر از ظرفیت ترک ها نهایت بهره مندی را خواهیم برد.

سلیمانی در رابطه با واریز درآمد ناشی از عوارض مسافری منطقه آزاد ماکو به خزانه، توضیح داد: طی یک تصمیم اشتباه گرفته شده، نزدیک به ۶ ماه درآمد ناشی از عوارض مسافری در این منطقه به خزانه پرداخت شد که خوشبختانه این مشکل حل شده و از این پس درآمد آن به حساب خود سازمان منطقه آزاد ماکو واریز خواهد شد.

وی در رابطه با معضل صف طولانی کامیون ها در بازرگان بیان کرد: این مشکل ناشی از قطع چند ساعته سیستم گذرنامه کشور و تغییر مسوولان گمرک ترکیه در طرف مقابل است که امیدواریم به زودی حل شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین از احداث پارکینگ و محلی برای استراحت و برخورداری رانندگان کامیون از امکانات رفاهی توسط بخش خصوصی در منطقه خبر داد.

*** هلدینگ های بزرگ کشور در بخش کشاورزی و دامداری در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاری می کنند

سلیمانی با اشاره به آمادگی مشارکت هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری ها در منطقه آزاد ماکو گفت: شرکت هلدینگ کمیته امداد امام خمینی نیز به دنبال ایجاد دامداری و کشتارگاه برای واردات دام زنده به ظرفیت پنج هزار راسی دام سبک و پنج هزار راسی دام سنگین است که برای این پروژه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از پیش خرید ۵۰ هزار راس دام سبک برای تامین گوشت قرمز شب عید در کشور خبر داد و گفت: این دام‌ها از یک کشور عضو اتحادیه اروپا خریداری شده و از مسیر ترکیه و منطقه آزاد ماکو وارد کشور خواهند شد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.