وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد:

توزیع 21 میلیون کیلو گوشت ظرف یک‌هفته آینده در کشور

وزیر امور اقتصادی و دارایی از شناسایی مجموعاً 21 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز در گمرکات کشور خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از روزنامه عصراقتصاد، فرهاد دژپسند اظهار کرد: در منطقه ویژه شهید رجایی محموله گوشتی به وزن 16 میلیون کیلوگرم شناسایی شده که شامل 619 کانتینر است.

دژپسند افزود: محموله‌ای دیگر به وزن 2.5 میلیون کیلوگرم نیز شناسایی شده است.
وی ادامه داد: همچنین در گمرکات دیگر کشور 2.5 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز شناسایی شده است.
دژپسند با اشاره به شناسایی مجموعاً 21 میلیون کیلوگرم گوشت در گمرکات کشور، گفت: گوشت‌های شناسایی‌شده تا یک هفته و 10 روز آینده به بازار مصرف عرضه می‌شود که موجب شکستن قیمت خواهد شد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان کرد: انتظار داریم فعالان اقتصادی که با ارز 4200 تومانی مبادرت به واردات گوشت می‌کنند، با اقدامی منصفانه این گوشت را جهت استفاده مردم به بازار عرضه کنند. با کسانی که از این اقدام تخطی کنند، برخورد می‌کنیم.

619 کانتینر گوشت در در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی دپو شده است

معاون فنی و امور گمرکی گفت: تشریفات گمرکی یک میلیون و 155 هزار کیلو گرم از محموله های بزرگ گوشت های وارداتی در گمرک شهید رجایی بندر عباس به اتمام رسیده و گمرک پیگیر اظهار بقیه این محموله ها از سوی صاحبان کالا است.
مهرداد جمال ارونقی درباره کانتینرهای گوشت بدون صاحب در گمرک، افزود: مطابق آمار اخذ شده از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در خصوص موجودی کانتینرهای یخچالی، اکنون 619 کانتینر گوشت در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی دپو شده است.
جمال ارونقی ادامه داد: براساس آمار گمرک، یک میلیون و 155 هزار و 886 کیلوگرم از این محموله ها در 19 فقره اظهارنامه واردات قطعی به گمرک شهید رجایی اظهار شده و تشریفات این اظهارنامه ها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام و در مرحله صدور پروانه الکترونیکی یا خروج شبانه روزی از گمرک است.
معاون فنی و امور گمرکی اضافه کرد: با این وجود، قسمت اعظم این محموله ها هنوز به گمرک اظهار نشده و دلیل این اقدام (عدم اظهار کالا به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و خروج کالا) در دست بررسی است.
وی بیان کرد: طبق بررسی های اولیه انجام گرفته از سوی گمرک شهیدرجایی و تماس با صاحبان کالا، مشکلات بانکی، صادر نشدن قبض انبار، دلیل عدم اظهار کالا به گمرک عنوان شده است در حالی که در جلسه گمرک و بانک مرکزی، مرجع مذکور با یقین این موضوع را رد کرده است.
جمال ارونقی اظهارداشت: همچنین همزمان با تخلیه کالا در اماکن متعلق به مرجع تحویل گیرنده (مانند سازمان منطقه ویژه بندر شهید رجائی) قبض انبار صادر می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مطابق تبصره 4 ماده 24 قانون امور گمرکی تعیین مهلت کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی براساس ضوابط قانونی مناطق مذکور در اختیار سازمان های مسئول این مناطق است و با عنایت به اینکه کالای ذکر شده از جمله کالاهای اساسی (گروه یک کالایی) است که مورد نیاز کشور است، از اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خواستیم به قید فوریت و در اسرع وقت اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص را جهت گزارش نهایی موضوع به رئیس کل گمرک ایران و نیز وزیر امور اقتصادی و دارائی و متعاقبا دولت، اعلام کند.
معاون فنی و امور گمرکی تصریح کرد: چنانچه صاحبان کالاهای مذکور مشکلاتی از جهت اظهار کالا به گمرک دارند به قید فوریت به گمرک شهید رجایی یا گمرک ایران مراجعه و مشکلات خود را عنوان کنند، تا تدابیر لازم جهت اظهار این کالای اساسی به گمرک انجام شود و ترتیب انجام تشریفات گمرکی و ترخیص شبانه روزی کالا و متعاقب آن توزیع آن در بازار فراهم شود.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران سود بازرگانی واردات گوشت را صفر اعلام کرد و افزود: برای تسهیل واردات اگر تاریخ ثبت سفارش تمام شده باشد گمرک بدون توجه به تاریخ انقضای ثبت سفارش، در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ترخیص اقدام می کند.
در همین خصوص مدیرکل ذخایر راهبردی وزارت جهاد از راه اندازی سامانه جامع گوشت وارداتی خبر داد و گفت:واردات گوشت گوسفندی 146 درصد افزایش یافته است.
مسعود بصیری، ادامه داد: چند روز قبل این سامانه در کارگروه تنظیم بازار معرفی و قرار شد صفر تا صد عملیات واردات و توزیع گوشت قرمز وارداتی از طریق این سامانه ثبت شود.
بصیری با بیان اینکه این سامانه به تایید کارگروه تنظیم بازار رسیده است، گفت: بخشی از عملیات این طرح توسط شرکت پشتیبانی امور دام و بخشی توسط وزارت صنعت انجام و به ثبت می رسد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی با بیان اینکه سامانه جامع گوشت قرمز وارداتی، اقدامات اولیه خود را آغاز کرده اما کارهای تکمیلی آن باقی مانده، درباره اینکه این سامانه چه زمانی رسما فعالیت خود را آغاز می کند، گفت:این سامانه قرار است فعالیت خود را رسما از 25 بهمن ماه آغاز کند با این حال باید منتظر ابلاغیه کارگروه تنظیم بازار باشیم.
بصیری اضافه کرد: هدف از راه اندازی سامانه مذکور این است که جلوی خروج گوشت یارانه ای از شبکه توزیع گرفته شود و واسطه هایی هایی که نقشی در رساندن کالا به دست مصرف کننده نهایی ندارند، از این فرایند حذف شوند.
وی درباره نحوه عمل این سامانه توضیح داد: تمام گوشت قرمزی که وارد کشور می شود در این سامانه ثبت خواهد شد.به عبارت بهتر ما در کشتارگاه های مبدا دامپزشک داریم، دامپزشک حاضر در آن کشتارگاه، گوشت قرمز را بعد از آماده شدن وقتی که قرار است بارگیری شود در سامانه ثبت می کند . زمانی که محموله گوشت وارد گمرک شد و واردکننده آن را تحویل گرفت مجددا ثبت خواهد شد و وقتی هم که به شرکت مباشر توزیع داده می شود شرکت مباشر توزیع نیز مقدار تحویلی را ثبت می کند که باید برابر با مقدار ورودی باشد؛ اگر مغایرتی وجود داشت علت آن باید ذکر شود.بعد از آن در فروشگاه های منتخبی که عملیات عرضه به مردم را انجام می دهند، نیز در زمان فروش به مردم، با ثبت اطلاعات خریدار و کشیده شدن وجه گوشت در دستگاه کارتخوان، میزان فروش ثبت می شود و می توان آن را با میزان گوشت تحویل داده شده به فروشگاه تطبیق داد. بنابراین در این سامانه ثبت و مشخص می شود لاشه ای که وارد کشور شده و خرد شده، به کجاها رفته و به دست چه کسانی رسیده است.

طی هفته های آینده شرایط آرامتری خواهیم داشت

این مقام مسئول درباره اینکه عده ای عنوان می کنند دولت برای کنترل رانت ها و فسادهای ایجاد شده در حوزه کالاهای اساسی باید ارز 4200 تومانی را حذف کند، گفت: همین طوری نمی توان گفت که ارز 4200 تومانی را باید حذف کرد، باید بررسی کارشناسی صورت بگیرد، باید آثار حذف آن را نیز به طور کامل بررسی کرد. الان در کمیسیون اقتصادی مجلس، کمیسیون کشاورزی و مرکز پژوهش ها این بحث ها مطرح است. ما باید تمام جوانب را در نظر بگیریم.
بصیری تصریح کرد: فکر می کنم طی چند وقت آینده با تصمیماتی که گرفته شده وبرنامه ریزی هایی که انجام شده جو آرام تری در بازار خواهیم داشت. ذخایر راهبردی به اندازه کافی است. هر وقت لازم باشد دولت ورود خواهد کرد ما الان از ذخایرمان استفاده نمی کنیم بلکه تنها وارداتی را که انجام می شود عرضه می کنیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.